וועדת הכלכלה דנה ביוזמת יו"ר השדולה החקלאית, ח"כ חיים ילין (יש עתיד) , בנושא הגניבות החקלאיות המאיימות על המשקים החקלאיים. בסיום הדיון נענה יו"ר וועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, לבקשת יו"ר השדולה החקלאית, ח"כ חיים ילין, לפעול להקמת קרן לביטוח נזקי גניבות חקלאית, ולכנס דיון מעקב בתחילת חודש מרץ

ח"כ חיים ילין (יש עתיד)
ח"כ חיים ילין (יש עתיד)

מצב המשקים המגדלים בקר וצאן בישראל הינו נושא מדאיג במיוחד, לאור המספר הרב של הגניבות החקלאיות המתבצעות מאותם משקים. עבור אותם חקלאים, שעושים עבודת קודש ושהמשק שלהם הוא מפעל חייהם, גניבות בסדר גודל של מאות אלפי שקלים ועד מיליונים, מהווה מכה אנושה שמאיימת על המשך החקלאות במדינת ישראל.

במהלך הדיון נקבעו מספר נקודות מרכזיות שוועדת הכלכלה, יחד עם יו"ר השדולה החקלאית ח"כ חיים ילין יפעלו לקדם מול גורמי המקצוע עוד במושב החורף הנוכחי:

1.אכיפה - במצבים של גל טרור, אין אכיפה ואין שמירה בקו התפר.

2.ענישה - כיום משתלם לגנוב.

3.ביטוח - אין אפשרות לבטח.

4.מרכיבי ביטחון - גדר פרוצה, יש לראות באותה גדר כאפשרות לפיגועים ביטחוניים.

בדיון לקחו חלק נציגי החקלאים אשר הודו לח"כ חיים ילין וח"כ איתן כבל על קיום הדין, וטענו כי מדובר במכה קשה החוצה מגזרים. תופעת הגניבות החקלאיות הולכת ומתרחבת ומאלצת חקלאים רבים לקחת את החוק לידיים ולעשות לעצמם את חוק המדבר. בדיון עוד עלה כי למרבית החקלאים אין טענות כלפי לובשי המדים, אלא לריבון אשר מפקיר אותם ולא נותן כלים ואמצעים לפעול בשטח ולמנוע את הגניבות העתידיות.

יו"ר השדולה החקלאית ח"כ חיים ילין: "ההברחות ברובן מתבצעות בצירי טרור ובמקומות בהם אין גדר ביטחון, הגנב של היום עלול להיות המחבל של מחר. משרד הביטחון החליט להחרים את הדיון ולהתעלם מחשיבותו, מדובר בזלזול בחקלאים ובכנסת ישראל. החקלאים פרוסים על גבולות מדינת ישראל, חורשים את האדמה והם הביטחון של המדינה.

השומר החדש הם התקווה לעבודה עברית ולדור חדש של חקלאות, אך המצב בו חקלאים נאלצים לקחת את החוק לידיים ולהקים ארגוני שמירה בהתנדבות הוא אבסורדי. תפקיד המדינה הוא לשמור על הסדר הציבורי, הביטחון האישי ולמנוע מהגנבים להפוך להיות בעל הבית בפועל."

היידי בעל משק עפאים, ש200 עזים נדירות נגנבו מהמשק המשפחתי שלו, ריגש את הנוכחים בדיון כאשר דיבר על אהבתו לחקלאות: "אני מתפרנס ממה שאני אוהב, אני חקלאי בזכות שיעורי מולדת. זה ערכי עבורי שחקלאי ישב על הגבול"