לכל אדם הרגלים תנועתיים שונים שרכש לאורך השנים בהתאם לניסיון חייו, למעמדו ודמוי הגוף שלו. בשיטת פלדנקרייז בוחנים הרגלי תנועה לא רק מהצד הברור והגלוי של שרירים ומפרקים, אלא גם מהצד הפחות גלוי, כלומר אופן ארגון התנועה והמודעות של האדם על מצבו בזמן התנועה. מטרתה של "שיטת פלדנקרייז", להגביר את המודעות שלנו לגופנו, לשלוט בתנועות ולהעמיק אותן, להכיר את חלקי הגוף ולהפעיל אותם – להגמיש, לייצר יציבה נכונה, להאריך את עמוד השדרה וללמד נשימה חופשית ומודעת

למה מסייעת השיטה: השיטה מחזירה את המודעות לתנועה, מלמדת כיצד לנוע ללא מאמץ מיותר וביעילות מקסימאלית.

את השיטה פיתח משה פלדנקרייז, מהנדס חשמל ישראלי, שהתמחה באמנויות לחימה. את הידע שצבר בתחומי העיסוק שלו, ניתב ליצירת השיטה. פלדנקרייז האמין שהטיפול בגוף והשחרור משרירים תפוסים, יקלו גם על הנפש, "יפתחו" את הגוף, יהפכו את המטופלים לאנשים בריאים, אקטיביים ושמחים יותר.

לעיתים אנחנו רואים קשישים שצועדים צעדים קטנים ומהוססים ואינם יכולים להזדקף וגם בקרב צעירים אפשר לראות מצבים של יציבה לא נכונה, גבנון, טווח תנועות קצר, גב כפוף ומראה כללי עקום. וזה לא הכל. מסתבר שמי שהולכים בצעדים קצרים, עומדים בצורה מכונסת ועקומה וסובלים מבעיות גב, לוקים לא פעם גם במחלות שונות שנובעות מאותה יציבה לא נכונה ומניוון אזורים בגוף שאין בהם שימוש. עניין זה גורם מן הסתם דימוי עצמי נמוך, חוסר ביטחון וחוסר יכולת להגשים את עצמם ואת שאיפותיהם.

כבר במאמריו הראשונים שכתב בשנות ה-40'-50', של המאה הקודמת, משה פלדנקרייז זכה להכרה ופרסום עולמי כשדיבר על איזון נכון בין גוף ונפש. הוא עקב אחרי גדילתם של ילדים וסבר שאת הטיפול ביציבה הנכונה יש להתחיל מהגיל הרך, עד לבגרות וזקנה.

לעיתים אנחנו נתקלים באמירות של רופאים שמרגיעים את ההורים במילים "זה יסתדר עם הזמן". אלא שאמירות מעין אלה הדאיגו את פלדנקרייז ומדאיגות גם כיום, שכן בניגוד לסברה הנ"ל – יציבה לא נכונה אינה מסתדרת מעצמה עם הזמן. בבעיות שלד ויציבה עקומה ולא תקינה יש לטפל, כדי שלא נגרור בעיות אורטופדיות לשנים ארוכות..

מערכת העצבים שלנו עסוקה מרגע היוולדנו בצורך לאפשר לנו לתפקד טוב עד כמה שאפשר בעולמנו. אנחנו מתמודדים ללא הפסקה, בכל עת בעזרת מערכת העצבים והמוח, עם הגורם החשוב ביותר בגופנו - כוח הכבידה המשפיע על המשקל הפיזי וגם הנפשי

פלדנקרייז טען שיש להקשיב לגוף על מנת שנבין מה יסייע לנו להתפתח נכון וטוב יותר. הוא פיתח קורסים ודרכי עבודה עם אנשים, למען יוכלו להכיר את עצמם, לקבל את עצמם ולייפות את היציבה שלהם.

את הלימוד, הסביר, יש להחיל על מטופלים כבר מגילאי ינקות. זחילת גחון, הרמת ראש כראוי, היפוך מצד לצד הליכה על ארבע, ישיבה ועמידה – בכל אלה צריך התינוק להתנסות כדי שהוריו יוכלו לאבחן ולוודא שהוא אמנם מתפתח כראוי.

ברגע שילדכם נעמד על רגליו, משיג את מבוקשו ויכול להגיע לכל מקום שירצה, במקביל לשמחה הפרטית שלכם – עקבו אחריו ושימו לב – האם הוא הולך ישר? עומד יציב? מתהלך "חלק"?

ילדים שהופכים למבוגרים מודעים, יודעים להשתמש בגופם טוב יותר. הם גדלים גמישים ונינוחים, והופכים גם למבוגרים חיוניים וספורטיביים יותר ללא צורך באביזרים, מדרסים, גבס, מכשירי הליכה וכדומה. בשיטת פלדנקרייז, ההוראה נעשית דרך הידיים.

הרגלי התנועה נבחנים לא רק מהצד הברור והגלוי של שרירים ומפרקים, אלא גם מהצד הפחות גלוי – כלומר, אופן ארגון התנועה והמודעות של האדם על מצבו בזמן נתון.

במרפאות קיימת אפשרות לטיפול אישי ולתרגול בסדנא קבוצתית. בסדנאות פלדנקרייז התלמידים יבצעו תנועות עדינות, ללא כוח, תוך הקשבה לתחושתם הפנימית. כך הוא הדבר לגבי ילדים וכך לגבי מבוגרים, קשישים – שגמישות גופם פוחתת עם השנים. כל גיל הוא זמן טוב להתחיל לפתח מודעות לגוף. גם למען הנפש.

הכותב הוא אמנון דוייב, מורה לשיטת פלדנקרייז, רשת מרפאות כללית רפואה משלימה