רשות החברות הממשלתיות פרסמה מודעה למכירת אחזקות המדינה בחברת נמל אילת. שר האוצר שטייניץ: "הפרטת נמל אילת תגדיל את היצוא והיבוא דרך השער הדרומי לישראל ותחזק את העיר אילת"

כלים

הפרטת נמל אילת יוצאת לדרך, רשות החברות הממשלתיות פרסמה היום (4.4.11) מודעה בדבר מכירת כל אחזקות המדינה בחברת נמל אילת. בהתאם למתווה הרפורמה בנמלים משנת 2005 ולהחלטה מיום 6.12.2010, של ועדת שרים לענייני הפרטה בראשות שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, מציעה המדינה למכירה 100% ממניות חברת נמל אילת.

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, ציין "הפרטת חברת נמל אילת מהווה צעד חשוב בהפרטת הנמלים, ביישום הרפורמה בנמלים משנת 2005 ועידוד התחרות בענף הנמלים. נמל אילת הינו נמל אסטרטגי המהווה שער דרומי של מדינת ישראל ופיתוחו יביא לשגשוג הדרום והעיר אילת בפרט".

מנהל רשות החברות הממשלתיות, רו"ח דורון כהן, הוסיף "הפרטת חברת נמל אילת תוביל לפיתוח של הפעילות הנמלית והלוגיסטית בעיר אילת וסביבתה על ידי גורם פרטי שיש לו את היכולות לכך והוא מתמחה בהפעלת טרמינלים. ההפרטה נועדה להביא לגידול משמעותי בשינוע הסחורות ובתנועת התיירים בנמל. כל זאת – כחלק מהרפורמה במערך הנמלים בישראל.

המודעה, המפורסמת באתר האינטרנט של רשות החברות הממשלתיות ובעיתונים, מזמינה את כל המעוניין לרכוש את אחזקות המדינה, להגיש פנייה לרשות החברות הממשלתיות ביום 19.5.2011.

באתר האינטרנט של רשות החברות הממשלתיות מתפרסם כל המידע על הליך המכירה. המידע כולל את נוהל המכירה, מתווה המכירה, טיוטת כתב ההסמכה, תיאור תמציתי של החברה ומידע חיוני אחר למתעניינים ברכישה. המידע מפורסם בעברית ובאנגלית.

הליך המכירה התגבש לאחר עבודת צוות ממושכת של רשות החברות הממשלתיות, משרד התחבורה, רספ"ן, אגפי האוצר, חנ"י (חברת נמלי ישראל – נכסים), חברת נמל אילת ואחרים. עבודת הצוות כללה ייעוץ של חברת הייעוץ האסטרטגי, TASC ושל חברת הייעוץ הבינלאומית Rebel group המתמחה, בין היתר בנמלים.

עם מכירת אחזקות המדינה בחברה, יאריך שר התחבורה, בהסכמת שר האוצר את כתב ההסמכה של החברה לתקופה של 15 שנים ממועד מכירת מניות החברה לרוכש, עם אופציה להארכה נוספת של 10 שנים. הארכת האופציה מותנית בפיתוח תנועת המטענים בנמל.

נמל אילת משנע כ- 6% מהיקף הסחר הימי בישראל, כאשר המטען העיקרי ששונע בשנה האחרונה היה ייבוא של כ- 119,129 כלי רכב המהווים כ-65% מכלל הפעילות בנמל, וכ- 45% משינוע רכבים בנמלי הים של ישראל, וייצוא דשנים של כ- 2.25 מיליון טון. סך ההכנסות בשנת 2010 עמד על כ- 124 מיליון ₪, בנמל מועסקים כ-130 עובדים.

בשנת 2010 לראשונה החל הנמל להפעיל מסוף נוסעים מתקדם, במהלך שנת 2010 פקדו את הנמל 10,637 נוסעים. במהלך שני החודשים הראשונים של שנת 2011, פקדו את הנמל מספר דומה של תיירים.

הנמל פועל בשטח של 31,298 דונם ימי ו- 1,095 דונם יבשתי. בנמל מצויים שטחי אחסון של כ-15,000 מ"ר של שטחי אחסנה למטענים, וכ-14,000 מ"ר של מחסני צובר, המשמשים להטענת אשלג, פוספט ומלח וכ-200,000 מ"ר של שטח אחסון למכולות וכלי רכב .

בנמל ישנם שני רציפים, רציף ראשי באורך של כ- 530 מטר, ורציף מים רדודים באורך של כ- 200מטר. בנמל מסוף נוסעים בשטח של 1500 מ"ר, המספק מגוון שירותים לסוכני נסיעות ולמבקרים.

בהתאם למתווה ההפרטה, המדינה תמכור את מלוא אחזקות המדינה בחברת נמל אילת בע"מ בדרך של מכירה פרטית, למשקיע או לקבוצת משקיעים מהארץ או מחו"ל, בהתאם להסכמי הרפורמה אשר נחתמו בשנת 2005. במסגרת בחירת הרוכש, רשות החברות תשקול ותתחשב, בין היתר, בניסיונו של המשתתף בהליך המכירה בהפעלת טרמינלים נמליים בחו"ל.

בחברת נמל אילת כ 130 עובדים ורשות החברות מקיימת שיחות עם נציגות העובדים ועם ההסתדרות על מנת להבטיח את זכויות העובדים בתקופת הזיכיון ולאחר סיומה.