בלונים של אופטימיות ותקווה – ליום האוטיזם הבינלאומי: תלמידים אוטיסטים וחניכי הצופים יציינו יחדיו את יום המודעות הבינ"ל לאוטיזם, שחל ב-2 באפריל

כלים

ביום שני, 2 באפריל, יציינו ברחבי העולם את יום המודעות הבינלאומי לאוטיזם, על פי החלטת העצרת הכללית של האו"ם משנת 2007. עם זאת, ישנם כאלה שמודעות לאוטיזם היא עבורם דבר שבשגרה ולא פעם בשנה, בהם גם צופי שבט "אביב" בת"א, בו פועל פרויקט "צמיד" (צופים מיוחדים). במסגרת הפרויקט, משולבים ילדים אוטיסטים מבית ספר "יחדיו", הממוקם בסמוך לשבט, בפעילויות שונות של חניכי הצופים לאורך כל השנה, והרווח הוא לשני הצדדים.

ביום א', 1.4.12 בשעה 10:00 בבוקר, לקראת יום האוטיזם הבינלאומי, יקיימו שני הצדדים מפגש שמטרתו הגברת מודעות לאוטיזם, ובמקביל, הזדהות וקבלת השונה. במסגרת המפגש יאספו חניכי הצופים את הילדים האוטיסטים מבית הספר ויצאו איתם אל השבט. כולם בחולצות עם הכיתוב "כל ילד יכול למרות הכול" בשפות שונות. לאחר פעילות חברתית משותפת, יפריחו יחדיו שלל בלונים בצבעים שונים, המסמלים את השוני ואת היופי שבקבלת השונה. מחזה שמח, מלא תקווה ומרגש.

עינת קסוטו-שפי, מנכ"ל אלו"ט: "אלו"ט מצטרפת לעולם ומציינת את יום האוטיזם הבינלאומי, בפעילות לקירוב לבבות אבל גם בקריאה לממשלה להיערך להרחבת השירותים ולהכשרת אנשי מקצוע לאור הגידול הרב באבחון אוטיזם. לצערי, עדיין אין מחקרים שישפכו אור על הסיבות לאוטיזם, ועד שיהיו אנשי הטיפול מתמקדים בתוכניות לקידום פעילות כזו כמו של הצופים, שמתקיימת מדי שבוע תורמת רבות לשני הצדדים, הילדים האוטיסטים אשר מקבלים ומשתפים אותם וילדי הצופים נשכרים כשהם מגלים את היופי שבנתינה."

אוטיזם מוגדר על ידי ארגונים בינלאומיים כמשבר בריאות עולמי - כ-70 מליון איש ברחבי העולם לוקים כיום באוטיזם, שהינה הלקות ההתפתחותית הרצינית אשר גדלה בקצב המהיר ביותר בעולם. ההחלטה לציון יום מודעות לאוטיזם התקבלה לפני 5 שנים (2007) בעצרת הכללית של האו"ם במטרה לקדם את ההסברה והעלאת המודעות בעולם לאוטיזם ולטיפול בו.

איך מתגברים על לקות תקשורתית במסגרת כמו תנועת נוער שהיא במהותה חברתית?

המדריכים של הילדים האוטיסטים עוברים קורס מרוכז בקיץ במהלכו הם לומדים על הלקות, אנשי מקצוע מהאקדמיה מרצים להם, וכמובן גם המומחים של אלו"ט. לומדים עקרונות עבודה. איך עובדים עם ילדים עם אוטיזם? מאפייני הלקות ודרכים להתמודד איתה. נפגשים במהלך הקורס עם הורים לילדים עם אוטיזם.

במהלך השנה יש ליווי של מלווה אזורית שגם באה לצפות בילד בשבט, איך מסתדר שם, ונותנת משוב למדריכים. מוצאים פתרונות לקשיים ספציפיים. פעם בחודש יש מפגש של כל צוותי ההדרכה באותו אזור. נפגשים ומקבלים עוד העשרה והדרכה. איך מקדמים ומשלבים את החניכים. בינואר עוברים למשל, יתקיים סמינר נוסף, קורס של יומיים. בנושא התנהגות מינית של חניכים אוטיסטים. איך מסבירים להם נושאים כאלה. מה מותר ומה אסור.

מה מחבר את הילדים האוטיסטים לצופים? מה קוסם להם בתנועה?

חבר'ה עם אוטיזם בצופים, מצליחים תמיד להתחבר למשהו. לפעמים מתחברים לנושא העמלנות הצופית –עושים קשרים, בונים דברים. יש כאלה שמתחברים לנושא ההמנונים והשירים בצופים, לכל אחד יש נישה משלו שמצליח להתחבר אליה. החברים האוטיסטים זקוקים לשגרה קבועה, סדר ולו"ז מסודר. וזה יש בהחלט בצופים: טקסיות, מדי חאקי, יום פעילות ביום קבוע תמיד. המסדר וכד'. הם מאוד מתחברים לדברים האלה, וזה עוזר להם להשתלב ולתקשר.