katzganotשר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, הנחה היום את רכבת ישראל לפעול לקיצור לוח הזמנים של פרויקט קו הרכבת המהיר בין תל אביב לירושלים ולבחון אפשרות לסיים את עבודות ההקמה של הקו עוד במהלך שנת 2015

כלים

השר כץ ערך היום סיור לאורך תוואי הרכבת בלווית מנכ"ל משרד התחבורה, יעקב גנות, מנכ"ל רכבת ישראל, יצחק הראל, וצמרת משרד התחבורה ורכבת ישראל והאיץ במנהלי הפרויקט לקצר ככל שניתן את לוחות הזמנים להשלמתו. על פי התוכנית, הנסיעה הראשונה של הרכבת המהירה מתל אביב לירושלים אמורה להיחנך בשנת 2017.

קו הרכבת בין תל אביב לירושלים, שעלותו נאמדת בכשבעה מיליארד שקלים, כולל מסילה כפולה באורך של כ- 57 קילומטרים העוברת דרך נתב"ג ומודיעין ומגיעה עד לכניסה לירושלים בסמוך לבנייני האומה. זמן הנסיעה מתל אביב לירושלים יהיה 28 דקות בלבד. בשנה הראשונה לפעילותה תפעיל הרכבת בין תל אביב לירושלים 3 רכבות בשעה לכל כיוון בשעות השיא ותבצע כארבע מיליון נסיעות בשנה.

מסלול הרכבת כולל מספר מנהרות שאורכן הכולל הוא כ- 22 קילומטרים וכן גשרים באורך כולל של 7 קילומטרים. בתוואי הסמוך לירושלים תעבור המסילה כ- 80 מטר מתחת לאדמה. הנוסעים יעלו לתחנה שבמתחם בנייני האומה, באמצעות מעליות ודרגנועים שיובילו אותם בתוך מספר שניות אל המפלסים העליונים של התחנה.

הפרויקט כולל כריית צמד מנהרות באורך של כ- 12 קילומטרים כל אחת בין נחל יתלה שליד שער הגיא ועד למבשרת ציון. המנהרות יכרו באמצעות שתי מכונות כרייה גדולות הצפויות להגיע לישראל בתוך מספר חודשים. אורך כל מכונה הוא כ- 250 מטרים וקוטרה מגיע ל- 10 מטרים. משקל כל מכונה הוא כ- 1500 טון.

במסגרת הפרויקט הוקם הגשר הארוך ביותר בישראל, באורך של 1.2 קילומטרים, שנבנה בשיטות בניה חדשניות שיושמו לראשונה בארץ.

עם כניסתו לתפקיד הורה כץ לאנשי משרדו ולרכבת ישראל לפעול מיידית לקיצור עבודות קו הרכבת המהיר לירושלים, לאחר שהפרויקט היה תקוע במשך מספר שנים מסיבות סטטוטוריות ובירוקרטיות קשות מצד גופים שונים.

שר התחבורה ציין כי הפרויקט מבוצע כיום במלוא התנופה תוך שמירה מרבית על נושא איכות הסביבה והתוצאות ניכרות היטב בשטח. "יש פער עצום בין מצב הפרויקט לפני קצת יותר משנה לבין המצב כיום. חילצנו את הפרויקט מהבוץ אליו נקלע וכיום ניתן לראות כי העבודות מתבצעות במלוא הקצב", אמר כץ.

השר כץ ציין כי הקמת קו הרכבת לירושלים היא משימה לאומית ראשונה במעלה והודיע על כוונתו לוודא באופן אישי כי העבודות תתבצענה במהירות האפשרית, במטרה לחבר את בירת ישראל לתל אביב ולשאר ערי הארץ. "בכוונתי ללוות את הפרויקט באופן אישי ולעמוד בהתחייבותנו לתכנן גם רשת רכבות ביהודה ושומרון, שתתחבר לרשת הרכבות של רכבת ישראל", אמר כץ.

"השלמת פרויקט הרכבת המהירה לירושלים מקבלת משנה תוקף דווקא בימים אלה, בהם יש מי שמנסה לערער על שלמותנו ואחיזתנו בירושלים ושיפור הנגישות לבירה באמצעות מערכת רכבות מהירות מהווה צעד חשוב ממדרגה ראשונה", הוסיף כץ.

מנכ"ל רכבת ישראל, יצחק (חקי) הראל, ציין כי רכבת ישראל עובדת כיום בשיא המרץ ומשקיעה את מירב המאמצים בקידום פרויקט התשתית הגדול והמורכב ביותר בישראל- קו הרכבת המהיר בין תל אביב לירושלים. "פרויקט זה יאפשר חיבור מהיר ונוח, בזמן נסיעה של פחות מחצי שעה בין בירת ישראל ומטרופולין תל אביב ויביא לשינוי המציאות הכלכלית והחברתית בישראל", אמר חקי.

שר התחבורה הוסיף כי הרכבת המהירה לירושלים תחבר את השפלה עם ירושלים ותאפשר לאלפי עובדים הנוסעים מידי יום לירושלים וממנה להגיע במהירות ובנוחות לבירה ולהימנע מהפקקים שבכניסות לירושלים ותל אביב.