בשנת 2013 בה שווקו כ38,000 יח"ד 10 מכרזים לא העלו זוכים. רובם שווקו פעם נוספת ובסופו של דבר רק אחוז אחד מכלל השיווקים שהם קרקע לבניית כ 400 יח"ד לא עמדו במחיר המינימום
בעבודה שנעשתה לאחרונה עבור רשות מקרקעי ישראל נותחו הסיבות לאי הצלחת מכרזים.
המכרזים חולקו לשלוש קבוצות :
מכרזים בהם המתחמים ששווקו לא העלו זוכים.
מכרזים שפורסמו בשנית לאחר שלא היו בהם זוכים וחלקם שווקו בהצלחה
מכרזים שפורסמו בשנית לאחר שלא היו בהם זוכים וכולם שווקו בהצלחה.
מניתוח המכרזים עולה כי בין הגורמים לאי הצלחת המכרז דווקא מחירי הקרקע ועלויות הפיתוח לא היוו את הגורם המרכזי לאי הצלחת המכרז וכי השינוי במחיר המינימום נתן תשובה הולמת
ואמנם לפני כשנתיים התקבלה במועצת מקרקעי ישראל החלטה שהורידה את מחיר המינימום מ 50% ממחיר השומה ל-25 אחוז בלבד בפריפריה ול 35% במרכז הארץ.
מהעבודה עולה כי לאי הצלחת מכרז ישנן בדרך כלל מכלול של סיבות ששילובם גורם לתוצאות שנתקבלו. ככלל ניתן לומר כי הסיבות העיקריות למכרזים אשר לא העלו זוכים, קשורות בעיתוי הפרסום הן מנקודת ראות רמת הביקושים המקומית, פרויקטים בתהליך הקמה, פרויקטים שהושלמו וכו' )הצפת השוק ביחס לצרכים/ ביקושים ( והן משיקולים של היזמים הפעילים באזור.
ראוי להדגיש כי במרבית המקומות בהם לא צלחו המכרזים ישנה כמות מצומצמת של יזמים פעילים וכאשר הם מגיעים לרוויה משיקולי הפעילויות האחרות שלהם או מגבלות מימון, או כאשר הם מעריכים שהעיתוי הנוכחי פחות מוצלח מבחינתם, אזי הנגזרת היא שלא יוגשו הצעות, ללא קשר לרמות המחירים במכרז.
מרבית המכרזים שלא העלו זוכים ממוקמים גיאוגרפית בשוק הנדל"ן הפריפריאלי ו/או בשכונות הסובלות ממיתוג נחות יחסית לשכונות העירוניות המבוקשות יותר וכן מתמהיל דירות אשר אינו מתאים למיתוג השכונות בניה רוויה באזורים שהביקוש הרלוונטי הוא לצמודי קרקע(. כתוצאה מכך נפגמת רמת האטרקטיביות ורמת ההשתתפות של הגורמים הפעילים.
מהניתוח עולה עוד כי בישובים קטנים יחסית, תזמון פרסום המכרז יכול להשפיע מאד על הצלחת המכרזים. כמו כן עולה כי לעיתים המתחמים שנכשלו היו עם זכויות הבנייה הגדולות ביותר ביחס לשאר המתחמים.
בעבודה יש המלצות על מיתוג אזורים הסובלים מתדמית נמוכה, זירוז הליכי קבלת היתרי בנייה טרם השיווק ועוד.
בנצי ליברמן: אנו ברשות מקרקעי ישראל סבורים כי ביטול מחיר המינימום במכרזים חוזרים יתן תשובה הולמת להצלחת מרבית המכרזים בשיווק החוזר, אך פועלים במקביל גם לזרז היתרי בנייה ל90 יום מיום השיווק, כפי שאנו עושים במסגרת הסכמי הגג אותם אני מוביל בשיתוף עם רשויות מקומיות לבניית עשרות אלפי יח"ד בשנים הקרובות בלב אזורי הביקוש ובסמיכות אליהם.