בעוד כחודשיים צפויה לצאת לדרך הרפורמה הגדולה של משרד התחבורה בתחבורה הציבורית. השינויים צפויים להשפיע על עשרות אלפי אנשים, והציבור- באפילה. בין היתר, הנפגעים העיקריים מהתוכנית הם סטודנטים מאוניברסיטת תל אביב, שרובם מסתמכים על התחבורה הציבורית באופן מלא. חברת נתיבי איילון מאפשרת לציבור הסטודנטים ללמוד את השינויים בקווים באמצעות מערכת שתוצב באוניברסיטה בשבועיים הקרובים. יו"ר אגודת הסטודנטים: חבל שמשרד התחבורה בוחר לקבל החלטות כה משמעותיות במנותק מהציבור ומנחית אותם כגזרה משמים

כלים

בקיץ הקרוב תצא לדרכה הפעימה השנייה בתוכנית ה"רה- ארגון" בתחבורה הציבורית. ה"רה-ארגון" הינה תוכנית של משרד התחבורה להסדרי נסיעה חדשים בתחבורה הציבורית במטרופולין דן, שמטרתה לשפר ולייעל את הנסיעה בתחבורה הציבורית. את התוכנית מוציאה לפועל חברת נתיבי איילון, מטעם משרד התחבורה.

הרפורמה אמורה להביא לשיפור בתנאי התחבורה הציבורית במטרופולין דן, באמצעות איחוד כרטיסי נסיעה, אפשרות למעבר בין קו לקו ללא תשלום נוסף ויצירת מסלולי נסיעה חדשים. עם זאת, נכון לעכשיו נראה כי קיימות בתוכנית מספר נקודות תורפה, והיא טעונה שיפור.

עיקרי התוכנית הועברו לאגודת הסטודנטים לפני מספר שבועות לבחינה. כמו כן, הסכימה החברה להקצות לשימוש הסטודנטים מערכת ממוחשבת המציגה את כלל הקווים, לפני ואחרי התוכנית.

"לצערנו ועל אף מחאתנו, לא ניתנה לנו אפשרות אמיתית להשפיע על התוכנית. כמו כן, אנו מצרים על כך שדווקא בתוכנית המשפיעה באופן ישיר על חיי היום יום של תושבים רבים, לא התקיים דיאלוג מקדים עם הציבור. אנו מודים לחברת נתיבי איילון על נכונותה להביא את המידע לידיעת הסטודנטים. יחד עם זאת אנו מצטערים על כך שעד היום, לא מצאה החברה לנכון לפרסם את פרטי הרפורמה ולאפשר לכלל הציבור להתעדכן במידע הרלוונטי." אמרו באגודת הסטודנטים.

רן לבנה, יו"ר אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב: "התוכנית החדשה בעייתית מאוד, משום שהיא לא נותנת מענה לבעיות התחבורה באזור המרכז. ישנם קווים רבים שבוטלו ובמקומם מוצעת אלטרנטיבה של מעבר בין אוטובוסים, מה שיקשה על קשישים ובעלי מוגבלויות פיזיות את השימוש בתחבורה ציבורית, עוד יותר מהיום."

לבנה מוסיף: "תושבי גבעתיים נפגעים אף הם עם ביטול הקו היחיד שחיבר בין גבעתיים לאוניברסיטה. ראוי שתוכנית עם השפעה רחבת היקף על מספר כה רב של אנשים, תובא ותיושם תוך דיאלוג עם ציבור הנוסעים, ולא תוך התעלמות כללית מצרכי ציבור הנוסעים בכלל, וממצוקות הסטודנטים בפרט.

חבל שמשרד התחבורה בוחר לקבל החלטות כה משמעותיות במנותק מהציבור ומנחית אותם כגזרה משמים. אנו מודים לחברת נתיבי איילון שבחרה לאפשר לסטודנטים להכיר את התוכנית החדשה, אך מצרים על כך שעד היום לא מצאה החברה לנכון לפרסם את פרטי הרפורמה ולאפשר לכלל הציבור להתעדכן במידע הרלוונטי.

אנו מזמינים את הסטודנטים שלנו להגיע ולהתעדכן בשינויים בקווים. לאחר מכן נאסוף את פניות הסטודנטים ונפעל מול חברת נתיבי איילון ומשרב התחבורה לביצוע השינויים נדרשים."

הסתייגויות אגודת הסטודנטים מהתוכנית כפי שהועברו לחברת נתיבי איילון:

• לא קיים חיבור ישיר בין אזור רח' בן-יהודה / רח' דיזנגוף לאוניברסיטה.

• לא קיים קו ישיר בין גבעתיים לאוניברסיטה.

• תדירות האוטובוסים בין דרך נמיר לאוניברסיטה אינה מספקת

• הקווים 33 ו-6 היוצאים מרידינג לאוניברסיטה אינם מסונכרנים ביניהם, ולכן יוצאים במרווח של 20 דקות זה מזה ולא במרווח של 10 דקות.

• התוכנית החדשה אינה כוללת קווי לילה ממרכז העיר לרמת אביב.

• התוכנית תפגע בשירות האגודן (אוטובוסים ללא תשלום לסטודנטים) מהרכבת לאוניברסיטה.

• העדר שיתוף הציבור בתכנון הרפורמה מקשה עליה להוות פתרון יעיל ומיטבי לבעיית התחבורה הציבורית למטרופולין דן.