בטור חדש, מיוחד ל thepulse שיווק, כותב דניאל צוקרמן, יועץ מומחה לשיווק באינטרנט, על עולם השיווק החדש והניו מדיה. והפעם, מתמקד צוקרמן בטרנד החדש של השיווק בפייסבוק, ושואל את השאלה האמיתית - האם זה בכלל אפקטיבי?

כלים
נסחפנו. לגמרי נסחפנו. הרשתות החברתיות רגשו וסחפו אותנו עד אובדן חושים. השאלה המרכזית היא, ותשובה עדיין אין, כיצד נוכל לנצל זאת לטובת העסק שלנו. אבל, תובנות ראשונות כבר יש. החדשות הטובות הן, שדווקא לעסקים קטנים ובינוניים האינטרנט בכלל והרשתות החברתיות בפרט מציגות הזדמנות שיווקית ייחודית ומדהימה. דווקא פה יש יתרון ברור לקוטן. וכמו תמיד, גם הפעם השאלה היא לא מה עושים, אלא, איך.

האתגר המרכזי של כל העסקים היא חשיפה. כיצד להיחשף בפני קהל לקוחות רלוונטי שיש לו עניין במוצר או בשירות שלנו. לעסקים קטנים ובינוניים יש בעיה כלכלית עם ספי הכניסה הגבוהים לערוצי מדיה המונית כמו טלביזיה, עיתונות ארצית שילוט חוצות וכד', ולכן, הם עושים שימוש בערוצי מדיה פחות יעילים, או לא עושים דבר. יקר להם לקנות ידע מקצועי, או, מידע רלוונטי. הוכח כבר שפאסיביות שיווקית, או מכירתית תמיד תביא לעסק תוצאה כלכלית פחות טובה. התחרות גדלה והזדמנויות מתמעטות, מה עושים?

הרשתות החברתיות פתחו לנו בבת אחת נגישות ישירה בחינם ללמעלה משני מיליון ישראלים רק בפייסבוק (מעודכן לחודש פברואר האחרון). ולא רק זה, אלא, שדי בקלות ניתן לפלח אותם, לפי גיל, תחומי עניין מאווים ורצונות. זו הזדמנות שממש חבל לא לנצל, אבל, מה עושים עם זה?

תובנה ראשונה, קודם כל תהיו שם. לפתוח פרופיל באחת מהרשתות החברתיות זהו תהליך פשוט ברוב המקרים ולאחר מאמץ מרוכז של כמה דקות אתה חבר מהמניין. אבל, השאלה היא לאיזו רשת להתחבר?

תובנה שנייה, חובה להשקיע מעט מחשבה בבחירת זירת הפעולה שלנו. מאחר וזו פעילות שגוזלת זמן, שווה להשקיע את הזמן בתבונה בכדי שנוכל גם להפיק ממנה תועלת, אז, חוקרים. מנסים להבין איזו רשת חברתית הכי מתאימה לנו, כזו שפונה לציבור הרחב כמו פייסבוק, או, רשת שפונה לקהילה העסקית יותר כמו דה מרקר קפה. אולי, משהו שפונה למגזר הנשים כמו אסימון, או, רשת של קשרים עסקיים כמו HOOK לדוברי עברית, או, LinkedIn למי שהאנגלית לא זרה לו. ככל שהבחירות שלנו יהיו מושכלות יותר גם הפעילות שלנו תהיה יעילה יותר ותניב גם תוצאה רלוונטית.

תובנה שלישית – הצטרפת? יפה, עכשיו כדאי ל"שבת" קצת מהצד וללמוד מה ואיך עושים בזירה הזו שהצטרפנו אליה. קצת כמו שאנחנו פועלים כאשר אנחנו נכנסים לחדר מלא אנשים לא מוכרים בארץ זרה. עוקבים אחרי הדיונים, קוראים בלוגים ומאמרים של אחרים, לומדים את האפשרויות השונות של הזירה מבחינת פעילות תוכן, פרסום, מה מותר ומה אסור ובעיקר מה עובד. זה יכול לקחת זמן מה, אבל, הזהירות הזו שווה "זהב" כי אם פעלת לא נכון אתה עלול ל"שרוף" את עצמך ולאבד את יכולת הפעולה שלך בזירה. לדוגמה, ניסיון בוטה למכור, או לשווק את מוצריך ושירותיך בצורה ישירה עלולים להיתפס כהפרה בוטה של כללי הזירה ולגרום לגל של תגובות שליליות מלוות בפסילה ו"גירוש" מהזירה על ידי המשתתפים. אז סבלנות, אחרי שמבינים, פועלים.

תובנה רביעית - אפשר לנצל זירה כזו ללימוד והבנה של רצונות וצרכים של קהלי היעד של העסק שלך. אנשים משתפים ומדברים די בחופשיות בזירות האלה, מביעים דעה, לדוגמה, על המתחרים שלך. הגולשים מסבירים מה שגוי, או, לקוי בעיניהם. מעלים רעיונות למה היה נותן להם פיתרון טוב יותר לצרכים שלהם, זו הזדמנות עסקית מבחינת כל עסק. מתי לאחרונה ישבת עם קבוצה של לקוחות פוטנציאליים שמדברים בצורה גלויה ונותנים לך מידע מפורט וכנה לגבי מה היה מניע אותם לקנייה?

אפשר בכלל להצטרף לזירה כזו כמשתמש מהמניין ולשאול שאלות לגבי העסק, המוצר והשירות שלך. תרגיל ה"מראה" הזה לפעמים כואב, אבל, חיוני לפעמים בכדי להבין מה לא מצליח אצלנו. כמו שאומרים בפסח, אם רק הייתי יכול לדעת על מה הלקוחות שלי מוכנים לשלם כסף, דיינו. רק בשביל זה שווה להיות חלק מזירה כזו.

תובנה חמישית – היה מומחה. במרבית הזירות ברשתות החברתיות יש ערך מוסף גבוה מאוד לידע ומומחיות. האמת שבמרבית העסקים הקטנים זהו אחד המאפיינים הבולטים, בעל העסק בד"כ מומחה בתחומו (חשמלאי, קוסמטיקאית, או עו"ד), כך, שאם יצטרף לזירה ייעץ, ייתן מידע ויפגין ידע ומקצועיות הוא ימשוך אליו לקוחות פוטנציאליים שגם יפנו אליו בסופו של דבר ויבקשו את שירותיו. זה עובד, בדוק. אבל, הכלל הוא תמיד לתת תשובות ומידע מלא, בדוק ומפורט וגם רעיונות לפתרונות אפשריים. רק כך ניתן לקנות את אמון הגולשים ולהפגין מומחיות ומקצועיות.

לא משנה איך ובאיזו רשת חברתית תבחרו לפעול הנה מספר תובנות וכללים נוספים שיאפשרו לכם לנצל את הזמן שלכם לטובת העסק שלכם:

היו עקביים, זו פעילות שמחייבת זמן וסבלנות, לא תראו תוצאות מייד. ולכן עליכם להתמיד ל אור ך זמן ולשריין לכם זמן פעילות קבוע, כלל אצבע, שעה ביום. תמיד תנו תשובות בדוקות ומקצועיות, זה בסדר להגיד "לא יודע" או "אני אבדוק ואחזור עם תשובה עדכנית". למרות תחושת האינטימיות שיש לנו לפעמים זכרו שרבים שותפים למה שאתם אומרים וכותבים, זה כולל לקוחות, ספקים ומתחרים, קודם חושבים אח"כ כותבים. היזהרו מלתת פרטים או מידע מזהה על לקוחות, שותפים, ספקים או עובדים ללא רשות, או, לא מדויק.

וכמעט לסיום, אל תפחדו מביקורת, או, תגובות שליליות. כן, גם זה קורה לפעמים. עדיף להיות מודעים לכך ולקבל הזדמנות לנסות ולתקן אותה קבל עם וגולשים, ממה שזו תאמר בחדרי חדרים מאחורי הגב ותגרום נזק בלתי הפיך מבלי שתדעו עליה בכלל.

ועכשיו לסיכום, השיווק ברשתות החברתיות הוא הזדמנות מצוינת למרבית העסקים אם אנחנו יודעים לפעול בהן נכון. התובנות שחלקתי עמכם הן הבסיס ונקודת ההתחלה, בחירה נכונה של הרשתות בהן נפעל, הבנת הזירה, היכולת לדלות מידע רלוונטי ולתרגם אותו למוצר, או, שירות, ובנייה של מומחיות ל אור ך זמן בסבלנות, תביא לכם תועלת שיווקית וכלכלית שניתן למדוד את תרומתם.

הכותב הוא "דניאל צוקרמן">דניאל צוקרמן , יועץ מומחה לשיווק באינטרנט.

www.wms.co.il