ניתן לשאול ראשית כל, מה התכלית שבדירוג משרד עורכי דין בישראל? השאלה במקומה, שכן משרד עורכי דין אינו פועל בסביבה עסקית טהורה ואינו פועל בפרמטרים הנוגעים לגופים מסחריים אחרים.

כלים
קרדיט תמונה: FREEPIK
קרדיט תמונה: FREEPIK

 

להלן סקירה על דירוג משרדי עורכי הדין בישראל, באדיבות הפורטל המשפטי - https://www.hasbara.org.il/

לדוגמא, משרד עורכי דין איננו יכול להירשם כחברה בעירבון מוגבל ואף חלות עליו הגבלות פרסום כבדות משקל. הדירוג אם כן נועד להשביע את הרצון האנושי ואף התקשורתי לאתר את "הטוב" ביותר: הסרט הטוב ביותר; השף הטוב ביותר; הגבינה; חברת התעופה וכן הלאה, וגם משרד עורכי הדין הטוב ביותר בהתאם.

היוזמה לדירוג משרדי עורכי הדין היא אפוא פרטית למהדרין, ואין אחת כזו כי אם רבות. את הדירוג עורכות חברות העוסקות בדירוג חברות ודירוגי אשראי כגון "דן אנד ברדסטריט", "בי.די.איי" ואחרות, או של מוספים ומגזינים כלכליים. במשך השנים, ועל מנת להעלות את אמינות הדירוג נוספו לו פרמטרים רבים שנועדו לאתר, לכאורה, את משרד עורכי הדין "הטוב" ביותר. כפי שנראה להלן "טוב" איננה הגדרה קולעת כלל וכלל ואינה ממצה את ההבדלים בין המשרדים הרבים שבשוק.

ניתן לעמוד על חלוקה גסה של משרדי עורכי דין בישראל לשלוש קבוצות עיקריות:

  1. משרדי הנישה: הכוונה למשרד עורכי דין קטן או בינוני, ולעיתים משרד של עורך דין בודד, המתמחים בתחום ספציפי מאוד, למשל, התמחות בערעורים על ועדות רפואיות של המוסד לביטוח לאומי או לחילופין התמחות בהליכים על פי אמנת האג להשבת קטינים חטופים. מן הסתם עבור משרדים כגון אלו, אין משמעות לפרמטר של מספר עובדים או שותפים.
  2. משרד של איש אחד: דוגמא טובה לכך תהא משרדים העוסקים בפלילים או בתיקי צווארון לבן. בתיקים פליליים בכלל, מרכז הכובד של העשייה השיפוטית הוא דין ודברים עם התביעה, ההופעה בבית המשפט, וביתר שאת, החקירה הנגדית. לעו"ד המומחה אין תחליף והופעת עורך דין שכיר ממשרדו תחטיא את המטרה.
  3. משרדי ענק: אלו מכונים משרדי "כלבו" או משרדי "One Stop Shop". כשמם כן הם. משרדי ענק מרובי מחלקות בעלי יכולת לטפל היטב במספר רב של סוגיות משפטיות ולהעניק ללקוח שירות לכל רוחב היריעה.

איזה משרד עורכי דין "טוב" יותר? האם הגודל קובע?

במשך השנים התחרו על הבכורה בדירוג משרדי הנישה מול משרדי הענק. בשנים האחרונות מספר משרדי עורכי דין בישראל מוזגו והפכו למשרדי ענק. מה גם שבתחום המסחרי, משרדים אלו מסוגלים להעניק שירות יעיל יותר לגופי ענק פיננסיים הזקוקים לייעוץ בחוזי מקרקעין למשל ובו בזמן ייצוג בתביעות נגדם בבית הדין לעבודה מצד עובדים ובמקביל אף נתקלים בסוגיות מיסוי מורכבות.

יעיל וכלכלי יותר אפוא להפקיד את הטיפול המשפטי הכולל בידם. הדבר הביא לתפיסת המקומות הראשונים בדירוג על ידי משרדי הענק. מנגד נדמה, כי בתחום הפלילי, הבכורה תהיה לעולם למשרדי הנישה ולעורך הדין הבודד.

אין צורך לציין כי משרדי עורכי הדין הבולטים בישראל כבר גילו את הפוטנציאל הגלום ברכישת שירותי שיווק לעורכי דין, פרסום וקידום.

מהם הפרמטרים לדירוג משרד עורכי דין בישראל

הפרמטרים לדירוג הורחבו עם השנים. הפשוט ביותר היה דירוג על פי גודל המשרד, מספר עובדיו והשותפים בו. במקביל, נעשה הדירוג על פי תחום העיסוק כאשר מידי פעם נוסף או נגרע תחום מסוים מן הרשימה. תחומי העיסוק הם רבים. הם נעים החל מתחומי שוק ההון, הנפקות והגבלים עסקיים, עובר בתחום המיסוי או ההיי-טק וכלה במשפט פלילי, דיני קניין רוחני או תובענות ייצוגיות – והמדובר ברשימה חלקית בלבד.

בשנים האחרונות נוספו פרמטרים של ייצוג בעסקאות גדולות, לקוחות גדולים, גובה המחזור העסקי וההכנסות, מוסר התשלומים של המשרד, פסקי דין תקדימיים או חשובים בהם זכה משרד עורכי דין ועוד פרמטרים שנועדו "לחדד" את הרשימה.

ניתן לסכם ולומר כי הדירוג הוא לכאורה דירוג פופולאריות בלבד. לרוב משרד עורכי דין הוא המדרג את עמיתיו למקצוע לבקשת חברת הדירוג, וקשה לקבוע מסמרות בדיוק של אותו הדירוג. גם תכליתו כאמור איננה נוגעת באופן ישיר לאזרח הקטן והפשוט. הוא מהווה אכסניה לשמות הגדולים של עורכי הדין במשק שיכולים להתהדר, בפני עצמם או אחרים, בכיכובם ברשימה.