אמנת אפוסטיל, או "אמנת האג", מפשטת את תהליך ההכרה במסמכים ציבוריים בין מדינות החתומות עליה. במאמר הבא נביא דוגמא לשימוש באמנת אפוסטיל ונסביר מהי המשמעות המשפטית.

החל משנת 1961 אדם המבקש להציג תעודה ציבורית ממדינה אחת במדינה אחרת, כאשר שתי המדינות חתומות על אמנת אפוסטיל כבר אינו נדרש לאמת את התעודה ברשות בה הפיק אותה, לאמת את חתימת הרשות המוסמכת במשרד החוץ ולאחר מכן לאמת את חתימת משרד החוץ בקונסוליה של מדינת היעד.

אמנת אפוסטיל משחררת את הצורך בבירוקרטיה המסובכת הזו בקרב מדינות החתומות עליה. כתחליף, מציעה אמנת אפוסטיל את ביטול הצורך בחקיקה למסמכי חוץ ציבוריים.

קרדיט תמונה FREEPIK
קרדיט תמונה FREEPIK

 

אישור על תעודות ציבוריות

אפוסטיל, מסביר עו"ד אלי מור מאתר https://www.law4youth.com/ - הוא למעשה אישור על תעודות ציבוריות אשר ניתן על ידי הרשות המוסמכת של המדינה. מעבר לרשמיות של תעודות המאושרות בצורה כזו ישנם של היבטים של מקוריות התעודה ועדות לכך שהיא נחתמה ברשות הרלוונטית. מעבר לכך, אפוסטיל מייצג את הסמכות של נוטריון לאשר מסמכים מסוימים.

תפקידו של האפוסטיל הוא לאמת את חתימתו של הנוטריון ולאשר כי על פי דיני המדינה בה הונפק האישור הוא אכן מתפקד כנוטריון. אישור אפוסטיל הוא בעל מעמד דומה לחתימת הנוטריון, אך הנוטריון רשאי לתת תוקף משפטי מקומי בלבד בעוד אישור האפוסטיל תקף בכל המדינות החתומות על האמנה.

תהליך קצר להכרה במסמכים ציבוריים בין מדינות

אמנת האפוסטיל, מסביר עו"ד  - מוכרת גם בשמה המלא "אמנת האג לביטול הצורך בחקיקה למסמכי חוץ ציבוריים". מתוך הגדרה זו ניתן ללמוד היטב על המשמעות של אמנת אפוסטיל עבור האזרחים ועבור נוטריון הפועל במסגרת מדינה החתומה על האמנה. אמנת האפוסטיל נוסחה בבית המשפט הבינלאומי בהאג, מתוך הבנת הצרכים של האזרחים. בזכות אמנת אפוסטיל קוצר משמעותית תהליך ההכרה במסמכים ציבוריים בין מדינות.

תנאים להוצאת אישור אפוסטיל

מבחינה פרטנית, במסגרת אמנת אפוסטיל מופיעות כל הדרכים בהן מסמך אשר הופק באחת המדינות החתומות יכול להיות מאושר מבחינת הכרה משפטית במדינה חתומה אחרת:

הרשויות המוסמכות - את אישור האפוסטיל רשאיות לתת הרשויות המוסמכות במדינה בלבד. בישראל ניתן לקבל אישור אפוסטיל ממשרד החוץ, רשמים של בית משפט השלום ועובדי מדינה אשר מונו ספציפית לתפקיד על ידי שר המשפטים. כשם שלא כל עורך דין יכול לספק אישור נוטריוני, כך גם לא כל גוף רשאי לתת אישור אפוסטיל.

אישור של פקיד המוכר על ידי הרשות הנותנת - על מנת שמסמך מסוים יהיה זכאי לאפוסטיל עליו להיות מאושר על ידי גורם מטעם הרשות הנותנת האחראית. לדוגמא, מסמך אשר קיבל אישור אפוסטיל מנוטריון תקף רק לאחר שפקיד בית משפט המוסמך לכך וידא כי הנוטריון אכן מופיע ברשימת הנוטריונים.

מסמך אשר הופק באחת המדינות החתומות על אמנת אפוסטיל באחת מהדרכים שצוינו יכול להיות מאושר לצורך הכרה משפטית בכל שאר המדינות החתומות. מלבד ארצות הברית חתומות על אמנת אפוסטיל רבות ממדינות אירופה, מדינות בולטות ביבשת אמריקה הלטינית, אפריקה, אסיה ואוקיאניה. בישראל נחקקו בשנת 1977 תקנות למען יישום יעיל של אמנת אפוסטיל.

היכן מוציאים את אישור האפוסטיל?

אמנת אפוסטיל, מסביר אדי סוברי, מקלה על האזרחים ומצביעה על הכרה הדדית בין המדינות. כל מדינה החתומה על אמנת אפוסטיל חייבת לעמוד בדרישות וסטנדרטיים משפטיים הכרחיים. על מנת לקבל את האפוסטיל יש לפנות אל משרד נוטריונים אשר רשאי להוציא בקשה.

את הבקשה יש להעביר אל בתי המשפט, בהתאם לרשימה המתפרסמת באתרי האינטרנט. הנוטריון צריך לחתום על האישור לקבלת אפוסטיל לאחר תשלום אגרה הקבועה בחוק ומעודכנת על פי עליית המדד. במקביל, אזרחים הנדרשים בהמצאת מסמכים למדינה אחרת יכולים לבדוק באמצעות הנוטריון מי הן המדינות אשר חתומות על האמנה.

עדכונים אחרונים

קרדיט תמונה FREEPIK

טוען רבני דוד עשור - מסביר מהי תביעת שלום בית בבית הדין הרבני

במדינת ישראל יש לא מעט הליכי גירושין, והחוק בישראל מגדיר במפורש את החלק בהליך שאמור…
קרדיט תמונה FREEPIK

קורס גלישה במאליבו - המתנה המושלמת

מחפשים פעילות מאתגרת, מהנה ובריאה לחופשה הקרובה? רוצים ללמוד מיומנות חדשה שתישאר איתכם…
קרדיט תמונה FREEPIK

איך למכור רכב בצורה חכמה ויעילה ב-2024

עבור רבים מאיתנו, הרכב הוא לא רק אמצעי תחבורה אלא גם חלק בלתי נפרד מאורח החיים ומציאות…
קרדיט לתמונות PIXABAY

עדכונים חדשים בחוק רישוי עסקים: איך הם משפיעים על העסק שלך

שינויים בחוק, בייחוד כאלו המשפיעים על עולם העסקים בישראל, יכולים להיות לטובה או לרעה,…
קרדיט לתמונות PIXABAY

למה יותר ויותר אנשים בוחרים בטיפולי שיניים בלייזר? הבטים רפואיים ואסתטיים

אם בריאות השיניים שלכם חשובה לכם, ואם גם האסתטיקה שלכם חשובה לכם, אתם בוודאי מודעים היטב…
קרדיט לתמונות PIXABAY

טיפול ותחזוקה של ציפויי חרסינה: כך תשמרו על חיוך בריא ויפה

ציפויי החרסינה לשיניים הם חזית הטכנולוגיה והבחירה הראשונה של רבים וטובים, אנשים שלא…