כשאנחנו רעבים, אנחנו מטפלים בזה בעזרת אוכל. כשאנו צמאים, אנחנו מטפלים בכך בעזרת משקה. כשאנו חולים בשפעת ועם חום אנחנו מטפלים עם אקמול. אבל מה עושים כשאנו סובלים רגשית ונפשית? טיפול CBT הוא מאותם פתרונות ייחודיים שמאפשרים לסובלים נפשית להשיג הקלה משמעותית ושיפור מובהק באיכות החיים שלהם. הטיפול מבוסס על מחקרים והוא עובד בצורה יוצאת דופן, שכן הוא מחייב שינוי התנהגותי.

קרדיט תמונה PIXABAY
קרדיט תמונה PIXABAY

CBT הינם ראשי התיבות של Cognitive behavioral therapy. בעברית אנו קוראים לזה טיפול קוגניטיבי-התנהגותי. טיפול זה ממנף שיטות פסיכולוגיות שונות, בכדי לייצר שיטה אפקטיבית יותר מסך חלקיה. הרעיון מאחורי השיטות כולן, והשיטה הזו כמאחדת אותן, הוא כי קיים קושי בהסתגלות שלנו לאירועי החיים ולמציאות החיים, במישור זה או אחר. הקושי הזה מונע מאיתנו לחוות הרמוניה פנימית, כי הקונפליקט הזה, בין הרצוי למצוי, לא מתיישב, ואנחנו לא מסתגלים למציאות כפי שהיא. הטיפול מכוון למקומות הללו, כדי להביא לשם שלווה, וכשהאזור הגועש מוצא שלווה, כל השאר כבר נרגע עימו.

במה מטפלים עם טיפול CBT

טיפול CBT נמצא בשימוש כבר שנים רבות, ונמצא יעיל בטיפול בפתולוגיות רגשיות רבות. רשימה חלקית זו נוגעת בכמה וכמה מהבעיות העיקריות שהטיפול הזה עוזר לטפל בהן, לפחות התופעות הנפוצות מביניהן.

  • ויסות רגשי – החוויה הרגשית האינדיבידואלית יכולה להגיע בעוצמות שונות ובסיטואציות שונות. מה שקובע את החוויה הרגשית שלנו הוא אינטראקציה עם העולם שבחוץ, אנשים, עבודה וכיו"ב, ואינטראקציה פנימית שהיא מערכת האמונות שלי ותפישות העולם שלי, אשר דרכן אני מנתח את מה שאני פוגש בעולם. בכל אחד ואחת מאיתנו ישנם חלקים מקובעים יותר, אשר לא מאפשרים גמישות, וכשהחיים מפגישים אותנו עם משהו שלא עולה בקנה אחד עם המקומות הללו בנו – התגובה הרגשית קשה, לעיתים קשה מדי.
  • פחדים וחרדות – שילוב נפוץ למדי, בייחוד בעולם המודרני והאינדיבידואליסטי, עולם בו חווית הנפרדות והיותנו לבד משמעותי עד מאוד, ומעוררת חרדות אצל רבים. הפחד הבסיסי, פחד לחיינו ושלמות גופנו, הוא טבעי ובריא. הוא איתות פנימי שצריך לפעול, ופעמים רבות הוא מגן עלינו. טיפולי CBT לא נועדו לסלק את היכולת לפחד, אלא לווסת פחדים שאינם רלוונטיים, ולהשתחרר מחרדות שתוקעות אותנו בחיים.

תופעות נפוצות במיוחד:

מעבר לחרדה ופחדים, הרי שטיפול CBT מאפשרים לגעת בבעיות נפוצות במיוחד, כאשר אחת הנפוצות מביניהן הינה הפרעות שינה. כמות האנשים הסובלים מבעיות שינה בעולמינו הוא קשה לתיאור. ישנם אינספור אנשים שמתקשים להירדם, מתעוררים בלילה, וסובלים מחוסרי שינה כרוניים מתמשכים שפוגעים באיכות החיים ועם הזמן גם בבריאות הפיסית. הטיפול מאפשר לרבים מהם למצוא שוב את השינה הבריאה והעמוקה שאבדה להם.

עוד תופעה נפוצה לצערי הינה תופעת הדיכאון, תופעה שבולמת רבים מלחיות חיים מלאים ושמחים, ובמצבים מסוימים אף עלולה להוביל למחשבות אובדניות. טיפול CBT נחשב לאחד מהיעילים ביותר למיגור דיכאון, ויעילותו הוכחה מחקרית.