התקנים של החיים על פני כדור הארץ נקבעים בכל תחום על פי מה רוב האנשים צריכים אולם, ישנם אנשים שהיכולות הפיזיות שלהם שונות ואינן תואמות את הרוב. אנשים אלה מציבים אתגרים לעצמם ולחברה וחשוב שהחברה האנושית תדע לתת מענה מושלם לצרכים המיוחדים של אנשים אלה, בין אם הם סובלים ממוגבלות תנועה בידיים או ברגליים. על היצרנים הבכירים בעולם לעשות הכל במטרה להנגיש כל דבר קיים לאנשים בעלי מוגבלויות פיזיות.

קרדיט תמונה FREEPIK
קרדיט תמונה FREEPIK

הדבר המרכזי שמעסיק אנשים בעלי מוגבלויות תנועה הוא מן הסתם התנועה שלהם ממקום למקום, כשמדובר במרחקים שלא ניתן לעשות באמצעות כיסא גלגלים או קלנועית גם אם הם ממונעים. על מנת שאדם בעל מוגבלות פיזית יוכל לנהוג ברכב יש להתאים את הרכב לצרכיו המדויקים של האיש ועל כך במאמר הבא.

התאמה אישית על פי סוג המוגבלות הפיזית

למעט עיוורון שבשלב זה אין מענה נהיגה לבעיה זו (נראה שעם כניסתם של הרכבים האוטונומיים גם בעיה זו תקבל מענה), לכל מוגבלות פיזית אחרת הצליח המוח האנושי בעזרתה של הרוח האנושית למצא פתרון הולם. לדוגמא - אנשים שאינם יכולים להזיז את רגליהם נעזרים במערכת שמאפשרת להם לשלוט ברכב באמצעות הידיים ללא צורך בדוושות הבנזין והברקס.

אדם שיושב באופן קבוע בכיסא גלגלים יוכל לעלות ולנהוג ברכב נכה באמצעות מעלית ייחודית שתעלה אותו יחד עם הכיסא לתוך הרכב וכן הלאה.

ההמצאות שהפכו את הנהיגה לאפשרית עבור מוגבלי התנועה

  • מעלית לכיסא גלגלים עבור נהג הרכב ולנוסע נוסף בעל מוגבלות פיזית – המעלית מותקנת בצד הרכב או בחלקו האחורי וניתן להתאימה לסוגי רכב שונים ולדרכי הרמה שונות. המעלית מופעלת באמצעות חשמל או לחלופין בצורה ידנית במצב של תקלה. מעלית זו מאפשרת עליה לרכב תוך כדי ישיבה בכיסא גלגלים.
  • מושב נשלף – מדובר במושב שבסיסו מסתובב ויורד, הוא מאפשר את הוצאתו מהמקום והרכבתו על גבי בסיס גלגלים. כל פעולות המושב מתבצעות באמצעות מנוע חשמלי. מטרתו של המושב הנשלף הנה לאפשר לנוסעים בעלי מוגבלות פיזית להיכנס ולצאת מהמכונית בצורה נוחה וכמו כן, לבצע מעבר נוח בתוך הרכב.
  • מתקן הרמה לכיסא גלגלים ולקלנועית – מנוף שניתן למקם בתוך תא המטען של הרכב ויש ביכולתו להעלות ולהוריד כיסא גלגלים או קלנועית לתוך ומתוך תא המטען. מתקן ההרמה מותאם לרכבים בעלי 4 או 5 דלתות, רכבי סטיישן, מיני וואן וג'יפים. המתקן יכול להרים משקל של עד 120 קילוגרמים. המנוף מיועד לאנשים שיכולים להיכנס ולצאת מהרכב באופן עצמאי, אך נדרשים לסיוע בהכנסת והוצאת הכיסא לתא המטען של הרכב.
  • מעלון גג – המעלון מותקן על גג הרכב ומאפשר לאדם בעל מוגבלות פיזית להרים, להוריד ולהכניס את כיסא הגלגלים שלו אל תוך ה מעלון שעל הגג. המעלון מתאים רק לכיסא גלגלים ידני ומייצר פתרון לאנשים שיכולים לבצע מעבר תוך כדי ישיבה, מכיסא הגלגלים למושב הנהג. המעלון מתאים לכל סוגי הרכב לרבות רכבי שטח.

מתקנים נוספים לרווחת מוגבלי תנועה

קיימים מתקנים נוספים בענף אבזור הרכבים לבעלי מוגבלויות, הם חשובים לא פחות אולם ישנה דרישה קטנה יותר לרכישתם. אחד המתקנים הוא רמפה על מסילות, מדובר בפתרון פשוט ומאוד גמיש לגישור בין משטחים שונים. הרמפות והמסילות מסייעות לכניסה ויציאה מרכב על גבי כיסא גלגלים.

ישנן חברות שמייצרות מושבים מיוחדים לרכב כשמטרת העל היא לספק מעבר אופטימלי מכיסא הגלגלים למושב הנהג ברכב. מדובר על פי רוב במושבים חשמליים שמסוגלים לנוע אל מחוץ לרכב וליצור מעבר קל יותר בין כיסא הגלגלים למושב הנהג.

מוח האדם לא מפסיק לייצר המצאות וכשמדובר בהמצאות שמייצרות פתרון אמתי לצורך גדול זו חגיגה ענקית לרוח האדם וליכולת לעזור האחד לשני.