כשאנחנו מבקשים לגייס עובד חדש לעסק, באופן טבעי, לא משנה מה תפקידו ובמה אנחנו עוסקים, אזי שעלינו להחתים אותו על חוזה עבודה.

כלים

 

מדובר בחוזה שמגדיר את היחסים בינינו, יחסי עובד-מעביד, מגדיר את זכויותיו וחובותיו. זה חוזה בסיסי, אשר לרוב רק אחרי שהוא חותם עליו יש לו אפשרות להתחיל לעבוד אצלנו.

מלבד חוזה עבודה, במקרים רבים אנחנו נרצה גם להחתים את העובדים החדשים (וכן את הוותיקים) על הסכם נוסף, הסכם סודיות. מדובר על הסכם שמטרתו לא בהכרח להגדיר את היחסים בינינו, אלא לקבוע את הגבולות מבחינת מה העובד יכול לעשות עם המידע אליו הוא נחשף בזמן עבודתו, האם וכיצד מותר לו להשתמש בו, אחרי שהוא עוזב את מקום העבודה.

בעיקרון, הסכם סודיות הוא דבר מאוד רחב. אנחנו יכולים למצוא אותו במגוון גדול של תחומים. למשל, נמצא אותו בחברות הייטק, תעשיות ביטחוניות, אקדמיה ומוסדות מחקר, חברות הפקה (קולנוע, מוזיקה וכדומה), כלי תקשורת, מוסדות רפואיים ועוד. ההסבר לכך שיותר ויותר גורמים משתמשים בכלי זה מול עובדים חדשים וותיקים, הוא בשביל לשמור על המידע בתוך העסק, למנוע שימוש בו וכמובן למנוע מצב בו המתחרים שלהם ייחשפו אליו או שהעובדים עצמם יעשו בו שימוש.

מה זה הסכם סודיות ומתי נכון להחתים את העובדים עליו?

הסכם סודיות הוא מסמך משפטי לכל דבר, שקובע באופן ברור וחד משמעי שכל מידע המועבר בין הצדדים, נחשף או נעשה בו שימוש במסגרת מקום העבודה, אסור להשתמש בו, לפרסם או להעביר אותו לגורמים אחרים.

למשל, אם נניח אנחנו מתעסקים בתחום של ייצור שבבים, אזי כל פרט מידע שקשור לתהליך הייצור יהיה תחת הגדרה של הסכם סודיות. כלומר, העובדים העוסקים בתהליך או כל עובד אחר שנחשף אליו, אסור לו לפרסם מידע בנושא, להעביר אותו לגורמים אחרים או לעשות בו שימוש בעצמו שלא בתחום העסק ולצרכיו. כך העסק שומר על זכות הקניין שלו ומונע אפשרות שגורמים אחרים ירוויחו מכך.

בעיקרון כל מקום עבודה יכול להחליט מתי להחתים עובדים על הסכם סודיות. בדרך כלל נהוג לעשות זאת כבר כשהם מתקבלים אל מקום העבודה. עם זאת יש מקרים בהם, עובדים יתבקשו לחתום על הסכם בשלבים מאוחרים יותר, למשל בתחילת פרויקט מסוים.

איך מנסחים וכותבים הסכם סודיות?

על מנת לנסח הסכם סודיות בצורה נכונה, רצוי מאוד להתייעץ עם גורמי מקצוע. צריך לזכור שההסכם צריך לכסות כל פרט ואסור שיהיו בו פרצות. אם אכן יהיו כאלו, אזי שהעובד יכול לנצל אותן ולהשתמש בהן באופן חוקי.

ההסכם חייב להיות קביל בבית משפט, לכן גם המגבלות שחלות בו חייבות להיות הגיוניות וסבירות. באופן טבעי, העובד צריך לדעת על מנת הוא חותם ולהסכים לכך.