מצב כלכלי או רצון לחברה הן סיבות מספיק טובות כדי ללכת לכיוון של דירת שותפים, אבל איך יודעים לבחור את השותף המתאים? כל התשובות בכתבה שלפניכם

 shutterstock
shutterstock

 

מאת: אורית גל

דירות שותפים בניו יורק, לדוגמה, הן עניין נפוץ מאד, בעיקר בשל השילוב בין הנדל"ן היקר לבין הרצון לגור בעיר הגדולה. בערך מאותן סיבות, גם בישראל בשנים האחרונות, דירות שותפים הופכות להיות יותר ויותר נפוצות. גם כאשר בני זוג עוברים לגור יחד בדירה משותפת, עלולות לצוץ בעיות, אז על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בשותפים. מצד אחד, לעיתים רבות שותפות עם חבר טוב היא בעלת סיכוי גבוה יותר להצליח מאשר שותפות עם איש זר, אך מצד שני, דווקא במצבים כאלה השותפות יכולה להיות קשה יותר, כי מעורבים בה רגשות רבים. לעומת זאת, שותפות עם זרים מלווה בהרבה יותר חששות וסיכונים כמו גם התחלות חדשות וריגושים. אז איך ניתן לדעת מי השותף המושלם עבורי ומה ניתן לעשות כדי למזער בעיות בהמשך הדרך?

תקשורת ברורה – מי מוריד את הפח ומי משלם את החשבונות?

הנקודה החשובה ביותר לזכור כאשר באים לבחור שותפים חדשים לדירה היא פתיחות, כנות ותקשורת. זה לא קריטי אם אתם בלגניסטים אם גם השותפים העתידיים שלכם כאלו, אבל אם תסתירו ותגלו בדיעבד חולי ניקיון – תהיו בצרות. הדבר נכון לעשות, ולא רק בענייני ניקיונות אלא גם בעניינים כספיים, הוא לשבת לפני ולדבר בפתיחות. מהי תדירות הניקיון של כל אחד? האם בכוונתכם להחזיק קו טלפון ביתי? מה רוחב פס האינטרנט שתזדקקו לו? באיזה ספק ותשתית עליכם לבחור? באיזה שעות מתקלחים? מי מבשל? האם אתם קונים מצרכים משותפים ומתחלקים או שכל אחד אחראי לרכישת המוצרים שלו?

מייד נפרט באילו נושאים כדאי להרחיב במיוחד, אבל שורה תחתונה עוד לפני שמתחילים – חשוב שתשוחחו בכנות ובפתיחות.

כספים, כספים ועוד כספים

גם אם נושא שכר הדירה והחוזה בניכם לבין בעל הדירה נסגר כראוי, נושאי הכספים לצערנו, עדיין לא הסתיימו. נתחיל בחשבונות: חשמל מים, גז, ארנונה, ועד בית, תקשורת – מי משלם ומתי? במקרה זה אין תשובה חד משמעית, היא יכולה להשתנות בהתאם לסיטואציה: קחו לדוגמה שותף אשר עובד כל היום מחוץ לדירה ובסופי שבוע מרבה לנסוע לבת הזוג או להורים המתגוררים בעיר אחרת. לעומת זאת, השותף השני, עובד מהבית ומבלה את ערביו בצפייה מרוכזת באינטרנט – האם ההחלטה על ספק אינטרנט תהיה של מי שמשתמש בו בעיקר? ומה לגבי התשלומים על אינטרנט וחשמל, האם הם מתחלקים שווה בשווה בין שניהם? מה גם שנושא הכספים אינו נסגר רק בחשבונות רשמיים ושכר דירה, אלא ממשיך גם לנושאים נוספים כמו תשלום על מזון או שיפוצים קטנים בדירה. לכן, חשוב לדבר על הנושא ולהסתדר מראש על חלוקת התשלומים.

ניקיון ומטלות שוטפות

נושא נוסף שחשוב שיעלה מראש הוא עניין הניקיון. לכל אחד יש הגדרה שונה ל"מה זה נקי?" אחד מקפיד לבדוק פאנלים ולשפשף את הרצפה, והשני רגיל להעביר שואב אבק אחת לשבועיים. לכן, בשלב זה השתדלו להיכנס לפרטים ולא להשאיר מקום לספק: "לזרום" זה טוב, עד שמגלים שיש אי התאמה בולטת ואז זה לרב מאוחר מדי, וחבל.

ציפיות, אורחים ואורחות חיים

עניין הפרטיות והשיתוף בין שותפים הוא לא פחות חשוב ואף עלול להוביל למחלוקות. יש מי שמחפשים שותף סמוי לדירה, כלומר אחד שמשלם חשבונות ומנקה אבל חוץ מזה הוא אינו מורגש יותר מידי. אחרים מחפשים דווקא את החבר הכי טוב הבא שלהם – הבינו מראש, מה אתם מחפשים והתאימו ציפיות. כמו גם בעניין אורחים: האם השותף שלכם אוהב לארח? באילו שעות ביום או בלילה זה יהיה נח לשניכם? האם לשותף הפוטנציאלי יש בן או בת זוג שעלולים להפוך להיות שותפים בפועל? מה לגבי בעלי חיים? בנוסף לכך, נסו להגיע להתאמה שתעבוד עבורכם גם בעניין אורחות החיים. מי שרגיל למשל ללכת לישון בשעות הערב המוקדמות, כדאי שימנע משותף שהוא חיית לילה ולהיפך.

לסיכום, שותפות לדירה יכולה להיות בקלות מוצלחת ומהנה והיא בסופו של דבר עניין של התאמה מראש והתגמשות מסוימת. לכן, רגע לפני שתחפשו את השותף המושלם, נסו להבין בעצמכם על מה תהיו מוכנים להתגמש ועל מה בשום פנים ואופן לא. מיד לאחר מכן, סכמו עם השותף, בשיח נעים ומכבד, אודות הנושאים השונים והעלו מראש כל דבר שעלול בעתיד להוביל למחלוקת.