עומדים לעבור לדירה חדשה? חשוב מאוד לבדוק האם יש בה ליקויי בנייה. אחרי הכל, לא הייתם רוצים לגלות ליקויי בטיחות שעלולים לסכן אתכם, ליקויים בצנרת שיכולים לגרום להצפות ולנזקים אחרים או אפילו פגמים אסתטיים שיכולים להעיב מאוד על הנאתכם מהדירה החדשה שלכם. אז מהם בעצם ליקויי בנייה דירה חדשה ובכלל, איך מגלים אותם ומי אחראי לתקן? כל התשובות – במאמר שלפניכם.

צילום מיכל קושרוב
צילום מיכל קושרוב

 

מה מוגדר בחוק כליקויי בנייה?

ליקוי בנייה מוגדר כפגם, כשל או תקלה במבנה החל מרגע בנייתו, אשר עלול לפגוע בשלמותו, בערכו או במראהו; לפגום בביטחון הדיירים או הבאים בצל קורתו; לפגום בניקיון המבנה ו/או סביבתו וכך לפגוע בהנאה ובאיכות החיים של הדיירים – וכל ליקוי אחר שפוגם בשימוש במבנה.

סוגי ליקויים

בפועל ישנם הרבה מאוד ליקויי בנייה, אולם ניתן לחלק אותם לשלושה סוגים עיקריים:

ליקויי בטיחות

ליקויי מבנה וקונסטרוקציה – ליקויי בנייה בשלד או במבנה אשר יכולים לגרום להתפוררות חלקים שלו ובסופו של דבר גם לקריסת המבנה. מכיוון שכך, ליקויים אלה נחשבים לחמורים ביותר ואם הם מתגלים בדירה חדשה חובת הקבלן לתקנם בצורה יסודית, כמה שיותר מהר.

ליקויי בטיחות נוספים – מעקה שאינו מותקן בצורה נכונה ויכול לסכן את האוחזים בו, פתחי מילוט צרים מדיי, ממ"ד לא תקני, מדרגות בגובה לא תקני, כשלים במערכות שאמורות למנוע התפשטות של שריפות, הפרשי מפלסים בין מרצפות ועוד. כל אלה מוגדרים כליקויים שעלולים לסכן את גופם ואף את חייהם של דיירי המבנה, ולכן חייבים להיות מטופלים כראוי – כמה שיותר מהר.

ליקויי תשתיות וצנרת

איטום שלא התבצע כראוי, שימוש בצנרת פגומה או התקנה לא נכונה של הכלים הסניטריים עלולים לגרום לרטיבות בחלקי המבנה השונים. רטיבות כזאת גם פוגמת באיכות החיים שכן היא מכניסה טחב ועובש לדירות, וגם יכולה לגרום להתפוררות הקירות והשלד ולסכן את חיי הדיירים.

ליקויי בנייה דירה חדשה נוספים

ליקויי בנייה נוספים שיכולים להתגלות בדירה חדשה ובכלל הם שקיעות של ריצוף, התקלפות או התנתקות של חיפויי חוץ, כשל בתפקוד של דוודים, מערכות בידוד ומכונות אחרות, ליקויים במוצרי מסגרות ונגרות ועוד.

איך בודקים ליקויי בנייה?

עם סיום הבנייה יש לקבוע עם חברה שמתמחה בביצוע בדק בית. חברה כזאת מעסיקה אנשי מקצוע שתפקידם לבחון את המבנה מ-א' ועד ת' ולהתריע על ליקויי בנייה בדירות חדשות ובכלל. את דו"ח הליקויים, אם אכן יש כאלה, על הדיירים להעביר לקבלן שאמורה להיות לו אחריות קבלן לתקופות זמן שונות – על פי סוג הליקוי. קבלן שמקבל דו"ח ליקויים צריך לעבור עליו ולהגיש תגובה בעניין תוך פרק זמן נקוב. כמובן שהקבלן יכול להחליט להביא בודק מוסמך מצדו ולהיכנס למשא ומתן עם הדיירים אודות הליקויים שעליו לתקן ואלה שלא. בסופו של דבר על פי ההסכם בין הצדדים – על הקבלן לתקן ליקויי בנייה דירה חדשה, והדיירים יכולים לתבוע אותו בגין ליקויי בנייה במשך שבע שנים מיום מסירת המפתח.

לפי חוק ההתיישנות, בכל מקרה, רוכש הדירה רשאי לתבוע את קבלן הבניין או היזם במשך תקופה של שבע שנים, בנוגע לליקויי בנייה יהא אשר יהא טיב הליקוי. במקרים מיוחדים, בעיקר כשקיימים ליקויים נסתרים או יסודיים אזי ההתיישנות מתחילה מרגע שהליקוי התגלה לראשונה ולמעשה אין מגבלת התיישנות.

בכל מקרה של התדיינות בין הצדדים, חשוב מאוד לשכור את שירותיו של עורך דין מקרקעין אשר מתמחה בתחום של ליקויי בנייה דירה חדשה, על מנת שייצג אתכם במקצועיות ויביא לכך שהמבנה יהיה בטיחותי וכל הצדדים יהיו מרוצים.

מאמר בשיתוף עורכת דין דליה שחורי – בעלת משרד עורכי דין לדיני מקרקעין והתחדשות עירונית בראשון לציון.