ציוד הרמה ושינוע הינו הכרחי לכל בית עסק שעוסק בתחום הייצור, האחסון, הלוגיסטיקה, ניהול מלאי ועוד. אותם מתקני הרמה הם למעשה לב ליבו של העסק ובהיעדרם עשוי העסק למצוא את עצמו משותק.

כלים
קרדיט לתמונה - ש.ב. פתרונות שינוע בע"מ,
קרדיט לתמונה - ש.ב. פתרונות שינוע בע"מ,

 

עסקים רבים מייצרים מגוון של מוצרים וסחורה שאותם הם מאחסנים במשאיות ייעודיות שמובילות לפריקה במקומות שונים. על מנת שיתאפשרו כל אותן פעולות הרמה, שינוע ופריקה, יש צורך במתקני הרמה כמו מלגזות, במות הרמה ועגלות משטחים. יש חשיבות גדולה להתאים את הציוד שאותו מעוניינים לשנע לסוג מתקן ההרמה כדי למנוע טעויות וסכנה לסביבה, כמו נפילה של סחורה כבדה מגובה רב וכו'. המטרה של מתקני הרמה לא תסתיים בהרמת ציוד כי אם גם במטרות אחרות כגון שינוע לגובה והעברה של מוצרים מנקודה אחת לנקודה אחרת. ניתן לזהות כי יש מגוון שלם של מתקני הרמה בענפים שונים - בענף הבנייה, החקלאות והתחזוקה. להלן פירוט אודות ציוד הרמה ושינוע שקיימים היום בשוק והמאפיינים הבולטים של כל אחד מהם.

מלגזות ומלגזונים

ישנם סוגים ודגמים שונים של מלגזות - מלגזות דיזל, מלגזות חשמליות ומלגזונים וגם תת סוגים. כל אלה קיבלו שם זה מאחר והם נראים בצורה של מלגזה קטנה. הם לא נחשבים לכלי גדול והמפעיל של המתקן לא נדרש לשבת עליהם, אלא לעמוד בסמוך וגם יכולות ההרמה שלהם מוגבלות – שכן מדובר בדרך כלל ביכולות הרמה של עד מאות ק"ג בהרמה ולגובה תהיה של כמה מטרים בודדים, אולם למרות זאת הם מסייעים בפעולות הרמה ושינוע מגוונות בתעשייה של ימינו.

סוגי מלגזות

מלגזות דיזל - המאפיין העיקרי של מלגזת דיזל הוא המנוע שלה, שמופעל על ידי דלק דיזל. למלגזת דיזל יש כמה מאפיינים ייחודיים כמו מנוע עמיד ואיכותי שמאפשר למלגזה לעבוד לאורך זמן ובעיקר במקומות חיצונים שכן מלגזה זו פולטת גזים רעילים לאוויר. כמו כן, לא מדובר במלגזה שדורשת תחזוקה גבוהה והיא עמידה בתנאי מזג אוויר קיצוניים.

מלגזות חשמליות - המלגזה החשמלית פועלת באמצעות מנוע חשמלי ולכן היא הרבה יותר שקטה ביחס למלגזת הדיזל ואינה פולטת חומרים סוכנים לאוויר. מלגזה חשמלית תתאים בעיקר לחללים סגורים כמו מחסן או מפעל אטום. בנוסף, היא לא מצריכה החלפה של מסננים ושמן ונחשבת לכלי בטיחותי.

במות הרמה

במת הרמה מעניקה מענה לשינוע של ציוד, סחורה ואבזור שאמורים להגיע לגבהים שונים. ישנם מצבים רבים שמצריכים שימוש בבמות הרמה לצורך ביצוע עבודות שינוע בחלל סגור וגם בחלל פתוח כמו מחסנים לצורך אחסון סחורה על מדפים או פעולות שיש להן קשר להקמה/ תיקון כבלים על עמודי חשמל וכו'. הבחירה בסוג במת הרמה תתבצע עפ"י המשקל של המשא, הגובה אליו נדרש להגיע ולפי קריטריונים נוספים. ניתן למצוא היום כמה וכמה סוגי במות הרמה - במות חשמליות, הידראוליות, במות שהן ניידות או במות נייחות.

במת הרמה חשמלית - במת הרמה חשמלית תפעל באמצעות מצברים, זאת להבדיל מבמה שתפעל על ידי מנוע דיזל. במות הרמה חשמליות מגיעות בדרך כלל עם שמונה מצברים בני 6 וואט, שמספקים מתח עבודה של 48 וואט לבמה. היתרונות של במה זו שהיא די פשוטה להפעלה, היא לא עושה שימוש בסולר שמזהם את הסביבה, יכולה לעבוד בתוואי שטח שונים – ישר/ משופע וכושר ההרמה שלה מגיע עד לרבע טון לערך.

במות הרמה מספריים - במה זו עשויה ממשטח פלדה יציב במיוחד וממרפסת שנשלפת לגובה משתנה. לבמות אלה מתאימים גלגלים בהתאם לתנאים של המשטח ולסוג הקרקע שקיימת במקום. מדובר בבמות שמיועדות לעבודות תחזוקה או למטרות אחסון ועבודות חשמל למיניהן.

עגלות משטחים

עגלת משטחים חשמלית נחשבת לעגלה מתוחכמת במיוחד שהייעוד שלה הוא להפוך את המלאכה של כל עובד במפעל או במחסן להרבה יותר פשוטה ואפקטיבית. עגלות אלה בנויות ממזלג שמטרתו להיכנס תחת משטח שמתאים למלגזה. עד לא מזמן, על מנת להצליח לנייד ולשנע ציוד וסחורה היה צורך בכוח פיזי, בעוד שהיום בזכות אותן עגלות משטחים שפעולות על ידי מנגנון חשמלי או הידראולי, הפעולה נעשית הרבה יותר פשוטה וקלה. כמו כן, עגלות אלה יכולות לחסוך הרבה זמן במהירות שהן פעולות ולתרום באופן ברור לכל תהליך העבודה בבית העסק, במחסן או במפעל. כושר ההרמה של העגלות הללו עומד על שני טון בממוצע.

סוגי עגלות משטחים

כמו במקרה של במות הרמה ומלגזונים, גם בעגלות משטחים יש מבחר סוגים וזנים כשכל אחד מיועד לביצוע משימה ועבודה שונה. יש עגלות משטחים ידניות, עגלות משטחים הידראוליות, עגלות משטחים מתרוממות ועגלות משטחים מספריים שנקראות כך בשל צורתן ואופי העבודה שלהן. כמו כן, ישנן גם עגלות שיש להן תכונות ייחודיות, כמו עגלת משטחים שמיועדת להרמה של חביות, ארגזים כבדים וכו'. כל עגלה תיבדל ביכולות ההרמה שלה, במשקל שהיא מסוגלת להרים וביכולות השינוע שלה.

המאמר נכתב באדיבות ש.ב. פתרונות שינוע בע"מ - https://shinua.co.il/ 03-9341260