המעלית באה לעזרתנו פעמים רבות כל כך, עד שלפעמים אנחנו מקבלים אותה כמובן מאליו. היא מצילה את המצב כאשר צריך להעלות שקיות מהמכולת עד הקומה השביעית, עוזרת לאנשים שאינם יכולים לעלות במדרגות מסיבות בריאותיות והופכת את החיים למהירים, נוחים ונגישים יותר. באופן כללי, נכון להיום קיימים שני סוגים מרכזיים של מעליות: מעלית חשמלית ומעלית הידראולית.

כלים
קרדיט: freepik
קרדיט: freepik

 

מה ההבדל בית מעלית חשמלית למעלית הידראולית?

נכיר תחילה את סוגי המעליות השונים. המעלית החשמלית פועלת בעזרת מנוע וגיר חשמליים הנמצאים בחדר מכונות מיוחד. תפקידם של המנוע והגיר הוא לסובב את גלגל ההינע האחראי על תזוזתה של המשקולת, במטרה לאפשר למעלית לעלות או לרדת. המעליות החשמליות נעות במהירויות שונות. יש שנעות במהירות של 0.8 מטרים לשנייה ואחרות במהירות של 2.5 מטרים לשנייה. מעבר לכך, בחלק מהמעליות החשמליות מותקן מנגנון בעל בקר לצורך ויסות מהירות המעלית במהלך עצירה.

בהשוואה למעלית החשמלית, מעלית הידראולית נחשבת למתקדמת ואמינה יותר. היא מותקנת בדרך כלל בבניין לא גבוה יחסית, עד שש קומות. המעלית ההידראולית פועלת באמצעות בוכנות הידראוליות ומשאבה חשמלית הנמצאת בארון מכונות או בחדר מיוחד. מהירות המעלית יכולה להגיע ל-0.62 מטרים בשנייה.

המעלית ההידראולית פועלת על משאבת חשמל שתפקידה לדחוס שמן הידראולי בלחץ גבוה אל הבוכנה של המעלית בזמן שהיא עולה. כאשר המעלית יורדת, המשאבה החשמלית אינה מופעלת ובמקומה נפתח שסתום חשמלי אשר תפקידו להחזיר את השמן ההידראולי אל תוך מיכל המשאבה.

מדוע כדאי להתקין מעלית הידראולית?

כאשר באים להתקין מעלית בתוך הבניין, נשאלת השאלה איזו מהן כדאי להתקין. המעלית ההידראולית היא אחת המעליות המתקדמות יותר הקיימות נכון להיום. בזכות המבנה הייחודי שלה, ניתן להתקין תאים מרווחים וגדולים יותר. כמו כן, מדובר במעלית חסכנית שאינה מצריכה התקנה מיוחדת של חדר מכונות. מעבר לכך, מדובר במעלית בטיחותית שיכולה לשאת בעומס רב.

מה צריך לדעת כדי להתקין מעלית הידראוילית?

גם אתם רוצים להתקין מעלית בתוך הבניין, לשפר את איכות החיים שלכם ועל הדרך גם לשבח את הנכס? ובכן, אחד הדברים הראשונים שאתם צריכים לעשות הוא להשיג את הסכמתם של שני שליש מהשכנים. כדאי לקיים אסיפות דיירים ולדבר בשבחה של המעלית. מכל מקום, לאחר הסכמת בניית המעלית כל הדיירים יחויבו בתשלומי התקנת המעלית, מלבד אלה הגרים בקומת קרקע, שכן הם אינם מפיקים תועלת מהמעלית כלל. דבר שני, יש צורך לקרוא לאנשי מקצוע שיש להם ניסיון רב בהתקנת מעליות. לפני הכול יגיע מהנדס אל הבניין כדי לבחון את הבניין ולבדוק מהי הדרך הטובה ביותר להתקין מעלית. לאחר קבלת תכנון מסודר, יש לקרוא לחברה מקצועית אשר יש לה רישיון מטעם משרד העבודה להתקין מעליות ולתחזק אותן. מומלץ לוודא שלחברה יש ניסיון של שנים רבות בהתקנת מעליות וכי היא פועלת לפי תקני הבטיחות המחמירים ביותר.