מאז שממשלת פורטוגל הכריזה ב-2015 על זכאות אזרחות פורטוגלית לצאצאי מגורשי ספרד, ישראלים רבים הגישו בקשות כדי לזכות באזרחות הנכספת. ואגב, לא מדובר בתהליך פשוט כלל וכלל. קודם כל, יש צורך לעמוד בתנאי הסף שהציבה ממשלת פורטוגל ולאחר מכן להתעסק בניירת ובירוקרטיה רבה עד שמקבלים את הדרכון הנכסף. ואף על פי כן, ישראלים רבים אינם מוותרים על ההזדמנות לנסות ולהשיג דרכון פורטוגלי עבור עצמם ועבור בני משפחותיהם.

כלים
קרדיט: freepik
קרדיט: freepik

 

אזרחות פורטוגלית – מה כל כך מיוחד בה?

אז מה מושך באמת ישראלים להקדיש חלק ניכר בהתעמקות באילן היוחסין שלהם ובבחינת האפשרות לאזרחות פורטוגלית? ובכן, למי שיש אזרחות פורטוגלית נהנה ממגוון רחב של יתרונות שהן מנת חלקו של כל מי שיש לו דרכון אירופאי:

אפשרויות תעסוקה.

מרגישים שבזמן האחרון אתם קצת לא מוצאים את עצמכם בארץ מבחינת עבודה? או שאולי אתם פשוט רוצים לעשות רילוקיישן קצר ולבחון כיוונים חדשים ומרתקים? להרפתקת הרילוקיישן קל יותר לצאת כשיש לכם אזרחות פורטוגלית. או אז אפשר לשהות ללא זמן מוגבל במדינות האיחוד האירופי (וכידוע, פורטוגל שייכת לאיחוד האירופי גם כן) ולהשתלב מבחינת עבודה. השילוב הזה מתאים ליוצאי צבא צעירים שמחפשים את דרכם, כמו גם לבעלי עסקים שרוצים להרחיב את תחום הפעילות שלהם לארצות שמעבר לים.

לימודים מרתקים ומגוונים.

סיימתם צבא או את הטיול המסורתי לדרום אמריקה? או שאולי טיילתם במגוון רחב של מדינות ברחבי העולם והתלבטתם אם להישאר ולהמשיך בהרפתקה? גם אם ההורים לוחצים לעשות תואר וגם אם אתם אומרים לעצמכם שהגיע הזמן להתמסד יותר, זה לא אומר שאתם צריכים לוותר על שהייה בחו"ל. אם יש לכם אזרחות פורטוגלית, מגוון רחב של מוסדות לימוד פתוחים בפניכם ברחבי אירופה. תוכלו לבחור אם ללמוד רפואה בגרמניה או עיצוב אופנה בצרפת או איטליה. לעתים תוכלו לזכות גם בסבסוד והטבות בתשלום עבור הלימודים. כמו כן, תכירו תרבות חדשה, תלמדו שפה נוספת ותרכשו ידע בתכנים שאינם נלמדים בארץ.

מבצעים עסקאות נדל"ן בקלות רבה יותר.

מחפשים עסקאות בארץ אך אף עסקה טובה לא צצה בינתיים? עם דרכון פורטוגלי ניתן להרחיב את החיפושים גם למדינות שונות בחו"ל דוגמת פורטוגל, גרמניה או פולין. כשיש לכם אזרחות אירופאית, קל יותר לבצע עסקאות נדל"ן. תוכלו לנוע בחופשיות במדינות אירופה, לבחון נכסים ולמצוא את עסקת הנדל"ן המשתלמת ביותר שבה תרצו להשקיע יותר מכול.

נכנסים לארצות הברית ללא ויזה.

אם הוצאתם פעם ויזה לארצות הברית רק כדי לעשות איזו גיחה קטנה לחו"ל, אתם יודעים שמדובר בפרוצדורה מורכבת למדיי שדורשת הנפקת טפסים, תשלום אגרה ונסיעה עד לשגרירות ארצות הברית כדי לבצע ראיון. אך שיש לכם דרכון פורטוגלי אתם פטורים מכל זה, ויכולים להיכנס לארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות ולעוד כ-180 מדינות בקלות וללא צורך בהנפקת ויזה

אפשרויות מגורים אטרקטיביות.

בזכותו של דרכון פורטוגלי ניתן לשהות במדינות אירופה ללא הגבלה, וזה אומר שאתם יכולים לנסות אפשרויות מגורים חדשות. לדוגמה, אם תמיד חלמתם להתעורר בבוקר באזור כפרי ציורי שקט, תוכלו לשכור דירה בפינות חמד במקומות כמו איטליה או צרפת ולגור איך שבא לכם כמה זמן שרק תרצו.

נשמע טוב, אבל מי באמת זכאי לדרכון פורטוגלי?

ראינו כי בעלי האזרחות הפורטוגלית נהנים משפע של זכויות והטבות. ברגע שמקבלים את האישור לאזרחות אירופאית, השמים נפתחים ממש. אבל לפני הכול, חשוב להבין מי באמת זכאי לקבל את האזרחות. מכיוון שההטבה הזו ניתנת לצאצאי מגורשי ספרד בלבד, יש צורך לברר תחילה מיהם.

באופן כללי, צאצאי מגורשי ספרד הם יהודים שלאחר גירוש ספרד ובהמשך גם פורטוגל היגרו למדינות המזרח התיכון, צפון אפריקה, הבלקן או דרום אמריקה, כך שהמשפחה שייכת לעדות המזרח. נוסף על כך, את הדרכון הפורטוגלי זכאים לקבל אזרחי ישראל השוהים בישראל במשך דורות רבים וששם המשפחה שלהם מצוי ברשימה של אלה המרמזים שהם צאצאי מגורשי ספרד.

ולבסוף, ישנם תנאי סף שבהם על היהודים לעמוד כדי שיוכלו לקבל את האזרחות הפורטוגלית הנכספת: עליהם להיות מעל גיל 18, יהודים, ללא עבר פלילי והכי חשוב – לקבל אישור מהקהילה היהודית בפורטוגל. התנאי הזה מצריך אישורים וטפסים רבים, אבל ברגע שמקבלים את האישור מהקהילה, אפשר להגיש את הבקשה לקבלת אזרחות לממשלת פורטוגל בראש שקט.