מי מוזמן למכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

כלים

 

המרב״ד, או בשמו המלא המכון הרפואי לבטיחות בדרכים משמש כזרוע של משרד הרישוי. עיקר תפקידו הוא לבדוק את מצבם הבריאותי של הנהגים שנשלחו אליו, הן מבחינה גופנית והן מבחינה נפשית ולהעביר את המלצתו על כשירותם לנהיגה לרשות הרישוי.

הניגשים למבחני הכשירות הם בדרך כלל מבקשי רישיון הסובלים מבעיות בריאות שונות כדוגמת סכרת, לקויי ראיה בדרגות שונות, בעיות נוירולוגיות כדוגמת פרקינסון, דמנציה, אפילפסיה, בעיות פסיכיאטריות, בעיות נפשיות או כל נכות שיכולה לשבש את יכולת הנהיגה ולסכן את הציבור. המטרה היא למנוע ככל הניתן תאונות דרכים הנובעות מאי כשירותו הבריאותית של הנהג. הדיווח בגין מחלות המעידות על בעיית כשירות מגיע מהרופא של החולה, עליו חלה חובת דיווח. כאשר מדובר בבעיה רפואית לא תמיד ישלל רשיונו של החולה במרבית המקרים המרב"ד ימליץ על ביצוע התאמה של הרכב לפי סוג המגבלה, כיום קיימים עזרים רבים למגבלות שונות המאפשרים נהיגה ושליטה על ההגה חרף המגבלה הקיימת.

מופנים נוספים המיועדים לבדיקת כשירות הם נהגים שביצעו עבירות תנועה או נשלל רשיונם ונחשבים לעברייני תנועה הם בד״כ מופנים על ידי המשטרה או בית המשפט שמבקשים בדיקה זו כתנאי שיאפשר להם לחזור ולנהוג בכביש.

גם נהגים המבקשים להמיר את רשיונם מצבאי לאזרחי, נהגים המבקשים לנהוג ברכב ציבורי ורכב המסיע משא כבד או נהגים בגיל בוגר על פי תקנה 196 נדרשים לעבור בדיקת כשירות על ידי המרב"ד.

כל המזומנים לבדיקה מכל סיבה שהיא המעוניינים ברישיון נהיגה חייבים להגיע ולעבור מבחנים על ידי אנשי מקצוע כדוגמת רופאים פסיכולוגיים ופסיכיאטרים. רק לאחר מעבר הבחינות בהצלחה ואישור המכון יוכלו הנבדקים לקבל רישיון נהיגה. המכון הרפואי לבטיחות בדרכים מעביר את המלצתו או אי המלצתו על כשירות רפואית לרשות הרישוי והיא זו שמעבירה למועמד את ההחלטה בדואר רשום.

באם החליט המכון לגבי מועמד כי הוא אינו  כשיר לנהיגה, עומדת בפניו האפשרות לערער על ההחלטה על פי תקנה 195 א' לתקנות התעבורה בה מצויין: מבקש רישיון נהיגה או בעל רישיון נהיגה הרואה עצמו נפגע מהחלטת המכון, רשאי לערור בפני ועדת ערר תוך 30 ימים, מיום שההודעה נמסרה לו על ידי רשות הרישוי .

בכל תהליך הערעור מומלץ להיעזר בשירותו של עורך דין תעבורה, שיפעל להשיג את המלצת המרב"ד ויבחן באופן מקצועי את סיבת הדחיה. על פיה הוא ימליץ על אופן הערעור, המסמכים אותם יש לצרף לתיק ויסייע לנסח את הבקשה בצורה בהירה ומשכנעת תוך התייחסות לסעיפי החוק הרלוונטיים. ועדת ערער מורכבת משלושה רופאים ואפילו יותר. מדובר באנשי מקצוע ולכן אין יותר נכון מלקחת עו"ד כאיש מקצוע מנגד לצורך ייצוג הולם בוועדת הערער. בסמכות סגל הוועדה לשנות את ההחלטה שניתנה על ידי המרב״ד ולהשיב את רשיונו של הנהג. היא אף יכולה להתנות את החזרת הרישיון בהתקנת עזרים לפי שיקול דעתה או להמליץ על טיפול רפואי. כמובן שבמקרים רבים וועדת הערער יכולה להחליט שלא לשנות את החלטת המרב"ד.

לכתחילה וכדי להימנע ממצב של ערעור ניתן להסתייע בשירות עורך דין כבר בהכנה לשלב המבחנים. העו״ד יכול להכין את המועמד לבדיקה וללמד אותו להתנהל בצורה נכונה. להציג לו את השאלות עליהן הוא אמור להישאל וגם שאלות שאסור לשאול אותו והוא אינו מחוייב לענות עליהם. העו"ד ילמד את המועמד את עיקרי התקנות וזכויותיו כך שיגיע מוכן לתהליך בצורה הכי טובה שניתן. עו"ד יכול גם לזרז קבלת תשובה מהמכון במידה וזו מתעכבת ללא סיבה ובכך לחסוך המתנה מורטת עצבים. לייעוץ: עורך דין תעבורה