nda או non-disclosure agreement, הוא למעשה מה שמכונה בפי היזמים ״הסכם סודיות ואי תחרות״.

כלים

 

למעשה, מדובר בהסכם הנחתם לרוב בין יזמי הסטארטאפ למשקיעים או לשותפים השונים לדרך, והוא מבטיח כי לא יעשה שימוש בנתונים שהוצגו לטובת פיתוח רעיון מקביל. במילים אחרות, מדובר בהסכם שמאפשר להגן עליכם כיזמים אל מול גורמים חיצוניים שלהם תציגו את נתוני החברה או הסטארטאפ מגניבה של הרעיון.

אז מה יש בהסכם nda שהופך אותו לכל כך חשוב?

למעשה מדובר במסמך מפורט עליו חותמים כל הצדדים המעורבים בעסקה, המכיל את כל המידע אותו מעבירים היזמים, בעל פה או בכתב, בדיונים או בהתכתבות, והוא למעשה מגביל את החשיפה של התכנים רק לאלו שהחתומים על המסמך. ישנם מקרים בהם קיים תאריך תפוגה להסכם סודיות, וניתן להחליט גם כי ההסכם תקף לתמיד. כל הסכם כזה כולל כמה פרמטרים חשובים:

שמותיהם ופרטיהם האישיים של שני הצדדים החותמים, אשר הם למעשה ממלאי התפקידים הבכירים של שני הארגונים. תיקוף ההסכם, כלומר תאריך היעד שעד אליו ההסכם תקף (כאן המקום להגדיר גם חיי נצח להסכם שכזה). הגדרה מפורטת של המידע שנחשב לחסוי. המידע יכול לכלול את שיטות העבודה של העסק, פרטים על המוצר או השירות, מידע טכני או אינפורמטיבי, ולמעשה כל מה שקשור למוצר ונכלל תחת סעיף זה. כמובן שכל הצדדים חותמים בחתימות מקוריות על המסמך, אולם בנוסף לחתימה בתחילת המסמך, על הצדדים לחתום גם בסופו. יש הבוחרים להצהיר כי מדובר בחתימה על מידע ספציפי בלבד הנכלל בהסכם זה והגנה עליו, וכי אין פה הצהרה על תחילתה של שותפות כלשהיא ביניהם.

חשוב מאוד לכתוב הסכם nda מפורט ככל שניתן, אשר מכסה את כל התרחישים האפשריים, ולעגן אותו בחתימה בנוכחות עורך דין כמובן. ישנם לא מעט הסכמי סוגיות להורדה ברשת, ואפילו בחינם, אבל החתימה צריכה להיערך בצורה פורמלית ומקיפה.

מה קורה במידה ואחד הצדדים מפר את ההסכם?

עולם העסקים והיזמות יכול להיות עולם קשוח, ולעיתים, למרות שישנו הסכם nda חתום ומפורט, תהיה הפרה של אחד הצדדים. מה ניתן לעשות במקרה שכזה?

בתוך ההסכם החתום חשוב מאוד להגדיר מה קורה במקרה של חשיפת המידע. יתכן ותרצו כי המידע יחשף רק אחרי הסכמה וחתימה של כל הצדדים המעורבים. כל הסכם כזה אמנם נחתם בין בעלי החברה ואנשי המפתח של כל אחד מהצדדים, אך הוא חייב לפרט גם מה קורה במקרה בו מישהו מטעם אחד מהצדדים מפר את החוזה, לרבות העובדים, השותפים, המנהלים וכו׳. הפרת החוזה ואי כיבוד הסכם סודיות nda, יכול לגרור אחריו הליכים משפטיים חמורים. הצד שהפר את ההסכם עשוי למצוא את עצמו בהליך משפטי מטעם החברה החתונה, וזאת על מנת לשמור על זכויותיה.