בכללותו, כולנו יכולים לשער את הגדרת תפקידו של עורך הדין לענייני נדל"ן ומקרקעין; ללוות את הרוכשים או המוכרים של נכסים לצורכי מגורים, בנייה או מסחר, ולהבטיח שהעסקה מתבצעת באופן שמבטיח את האינטרס של הלקוחות המיוצגים.

כלים

 

האם בהכרח עלינו לשכור את שירותיו של עורך דין לצורך התהליך? החוק וודאי איננו מחייב זאת, למעט חוזה המכר והחתימה עליו, אז עו"ד צריך להיות נוכח. בכל יתר התהליך מתחילתו ועד כמעט לסופו? אינכם מוכרחים או צריכים לקחת איש מקצוע. אם כך, האם זה כדאי?

הגנה על האינטרס של הלקוח/ה

עסקת מקרקעין היא צעד מרגש שטומן בחובו השפעה חיובית על עתידנו. אם אנחנו רוכשים דירה, ובעיקר ראשונה, אז הרי שזהו צעד המסמל עבורנו מעבר לשלב הבא בביסוסנו הכלכלי, ואם אנחנו מוכרים דירה, אז הרי שזהו צעד המסמל את רצוננו לשדרג את הקיים, וכך גם לגבי רכישתם או מכירתם של נכסים מסחריים וקרקעות.

מטרתו של עו"ד מקרקעין היא להבטיח שאכן העסקה מגנה על לקוחותיו ומבטיחה עבורם את האינטרס הכלכלי שלהם. זוהי למעשה עין מקצועית בוחנת שתפקידה לאתר כל נורה אדומה אשר עלולה להעיב על העסקה, ולהבטיח שאין פרט ולו הקטן ביותר, אשר נתון לפרשנות לאור היותו 'שטח אפור'.

בחינת נכס המקרקעין

בחינתו של נכס המקרקעין היא הצעד הראשון והחשוב ביותר שיש לעשותו.

את הבדיקות ניתן לעשות באמצעות מגוון צעדים, כשהראשון שבהם הוא הפקת נסח הטאבו של הנכס. נסח הטאבו מאפשר לנו להכיר את הנכס על נתוניו השונים: האם קיימים עליו שעבודים? עיקולים? האם בוצעו תוספות בנייה? האם יש חריגות בנייה? מי הם הבעלים החוקיים?

כמו כן, עורך דין לענייני מקרקעין ימליץ על בדק בית. בדק בית נעשה על-ידי חברות מקצועיות, שמטרתן לבחון אותו הרבה מעבר לתפאורה המוצגת לנו למראית עין. כל תקלה ולו הקטנה ביותר, תהיה ראויה להתחייבות מצד הבעלים הנוכחיים.

הוסיפו לכך גם את מצבה של השכונה, או מצבו של כלל האזור. יש לבחון בקפידה אם ישנם פיתוחים עתידיים. ומה לגבי בנייה בסמוך לבניין המגורים? ומה לגבי קרקע לבנייה? האם זוהי השקעה נכונה? היבטים אלו ועוד נבחנים היטב.

בדיקת הוצאות המס

אנחנו יכולים שלא לאהוב את נושא המיסוי, אך התועלת שקיימת בו היא שמדובר בנושא מאוד מובנה ושרירותי. אין כל סיבה שנהיה מופתעים מהוצאות אלו, ואת התחזית המדויקת ניתן לקבל מטעם עורך הדין.

חשבו על זה כך: אדם שמוכר את הנכס ויודע שישלשל לכיסו סכום מסוים, לפתע מגלה כי עליו לשלם היטל השבחה וכן מס שבח. ההכנסה לה ציפה, ייתכן וטמנה בחובה תכנונים עתידיים לרכישת נכס משודרג. וודאי שמוטב ויש למנוע 'הפתעה' לא נעימה שכזו.

גם אדם הקונה נכס נדרש לתשלום מס רכישה. זהו מס שהמחוקק החליט עליו לאור העובדה שרכישת נכס מקרקעין הינה השקעה. נכון, אנו מוציאים כסף ולא מרוויחים, אולם עדיין מחויבים בתשלום מיסים.

נוסח חוזה קניית / מכירת דירה

ניסוחו של חוזה המכר, גם הוא נושא שחשוב לשים עליו את הדגש.

חוזה המכר מגלם עבורנו את כל החובות והזכויות של כל אחד מן הצדדים בעסקה. פעימת התשלומים, תנאים להשלמת העסקה, תנאים שיכולים לאפשר את סיומה של העסקה והשבת הכספים ועוד.

אין ולו פרט אחד שניתן להחסיר מחוזה המכר, שכן חשוב לזכור כי עסקת מקרקעין היא איננה עניין של מה בכך, והיא טומנת בחובה הוצאות והכנסות של מאות אלפי אם לא מיליוני שקלים.

מן הסיבות הללו, מוטב יהיה לשקול את שכירת שירותיו של עורך דין קניית דירה או מכירת דירה, וכן לערוך חיפוש אחר עו"ד המתמחה בסוג עסקת המקרקעין המדוברת לרבות רכישת ומכירת קרקעות, נכסים מסחריים ועוד.