משבר הקורונה הוביל את מערכות החינוך והאקדמיה לעבור ללמידה מרחוק. אלא שמרבית השיעורים לא נגישים לתלמידים עם מוגבלות, מאחר ואין תקנות מחייבות. מעבר לכך, אין מערכות ללמידה מרחוק עם נגישות מלאה מובנית. לאור זאת הוציאה עמותת נגישות ישראל ביוזמתה מדריך מפורט להנגשת שיעורים מרחוק לתלמידים וסטודנטים עם מוגבלות עבור אנשי החינוך בישראל. המדריך ייאפשר למורים להעביר שיעורים שמותאמים גם לתלמידים עם מוגבלות במערכות הלמידה הקיימות

יובל וגנר, המייסד ויו"ר עמותת נגישות ישראל
יובל וגנר, המייסד ויו"ר עמותת נגישות ישראל

נושא הנגישות והשילוב של תלמידים ומורים עם מוגבלות במערכת החינוך השתפר בשנים האחרונות, ומאפשר לתלמידים רבים עם מוגבלות להשתלב בחינוך הרגיל. אולם משבר הקורונה שבעקבותיו נסגרו כל מסגרות החינוך והשבוע הוחל בלמידה מרחוק, הציף שוב את בעיית הנגישות זאת בשל היעדר מערכות ללמידה מרחוק שמותאמות לאנשים עם מוגבלויות שונות.

יובל וגנר, המייסד ויו"ר עמותת נגישות ישראל: "אין היום מערכת ללימוד מרחוק התומכת אוטומטית בנגישות למוגבלויות הראייה והשמיעה ובעיקר בשפה העברית למעט האפשרות לאלתור על ידי פתיחת חלון משתתף נוסף ייעודי למטרה – שבו ישתתף המתרגם לשפת הסימנים. תלמידים חרשים. מעבר לכך, עדיין אין תמלול אוטומטי בעברית לכבדי שמיעה באיכות מספת. הטכנולוגיה הקיימת אינה בשלה לשימוש מיידי. בנוסף, אין תיאורי תמונה אוטומטיים ללקויי ראייה ועיוורים" .

כאמור, על מנת לאפשר שילוב של תלמידים עם מוגבלות בלימודים המקוונים, הוציאה עמותת נגישות ישראל בימים על מדריך שנועד להנחות את אנשי החינוך כיצד להנגיש את הלמידה מרחוק עם הטכנולוגיות הקיימות .

נגישות מערכת הלמידה מרחוק הינה אופן ההנגשה של כל המרכיבים של למידה מרחוק לשימוש על ידי תלמידים עם מוגבלות: הטכנולוגיות / התוכנה, חומרי לימוד, הכשרת המורה להכנת חומרי לימוד והכשרת המורה להעברת שיעור נגיש.

משרד החינוך שפועל ומשקיע רבות בקידום הנגישות ושילוב תלמידים עם מוגבלות בכיתות משלבות, ברך על המדריך ונקבע שביחד נעביר הכשרות למורים כיצד לתכנן, להפיק ולהעביר שעורים נגישים דיגיטליים מריחוק.

המדריך מפרט כיצד להנגיש את הלימודים המקוונים לכל אדם עם מוגבלות, לרבות באיזה תוכנות לימוד מרחוק כדאי להשתמש, והנחיות להנגשת מצגות, חומרים לקריאה בבית, כיצד מומלץ להציג גרפים, הנחיות לצילום נכון של שיעורים שמוקלטים מראש ועוד.