ברגע אחד, ללא הכנות מראש, הקורונה הפכה את כלל ההוראה במדינה להיות מקוונת – מהיסודי ועד ללימודים אקדמאים. כשאני אומר ללא הכנות אני מתכוון הן מצד ההנהלה, המורים והמרצים, והן מצד התלמידים והסטודנטים

כלים
למידה מרחוק
למידה מרחוק

אבל, אלו הכנות יש בכלל לעשות? הרי כיום לכל מחשב יש רמקול ומצלמה, ובקליק נכנסים לזום. נשמע פשוט למדי! זה בהחלט פתרון, ואולי אפילו סביר לחלק מהמשתמשים, אבל עם הכנות נוספות, ניתן להקנות צורת הוראה אפקטיבית יותר.

מבנה השיעורים – כי האפקטיביות חשובה

בעולם האמיתי, אנשים הולכים או נוסעים לשיעור שלהם ומגיע המרצה מהבית, מן ההכרח שהשיעור יהיה מינימום שעה אחת ולפעמים שעתיים ואף שלוש. אך האם אותו תלמיד שיגיע ללמוד, יצליח להתרכז למשך כל השיעור ויפנים את כלל החומר? לרוב, מהתלמיד הממוצע – זה לא המצב.

בעולם דימיוני, אולי היה עדיף להביא את המרצה לזמן מאוד קצר. לדוגמא, לרבע שעה בלבד, בה הוא מלמד את החומר, כולם בשיא הריכוז שלהם, וכשהריכוז מתחיל לרדת – לסיים את השיעור! איזה מרצה יהיה מוכן לכך? הנסיעה הייתה ארוכה יותר מהשיעור! אבל – כן אפשר לבצע זאת בעולם הוירטואלי, ולבנות מראש שיעורים קצרים וממוקדים שיוקלטו לסרטונים, כל פעם על נושא קצר ובסדר מסויים, ובכך התלמיד ייתן את מלוא תשומת הלב שלו, בזמן שלו ובקצב שלו. בנוסף, זה יאפשר לקשר בין נושא ההרצאה לנושא התרגול, ובמקום להפריד ביניהם (מה שיותר נפוץ באוניברסיטאות), יהיה ניתן לקשר את התרגולים לשיעורים הרלוונטיים.

עזרים טכנולוגיים – כדי שהתלמיד יהנה וירגיש בשיעור

צריך לזכור, כי אם רוצים להעביר קורסים שלמים, שאורכם עשרות ולפעמים מאות שעות, חשוב כי התלמיד ירגיש כי הוא "בתוך" השיעור, ושהחומר יונגש בצורה נעימה בכדי לגרום להנאה מהתהליך. ניתן להיעזר בכלים טכנולוגיים בכדי ליצור את השיעור המקוון, וכך להפוך אותו לכמה שיותר אמיתי ואף טוב יותר:

רמקולים ייעודיים להקלטות יעבירו את הקול בצורה נעימה, כאילו שהמורה נמצא עם התלמיד באותו החדר. לרוב, תלוי חדר, קיים הד שמורגש בהקלטה, וזה נובע מגלי הקול המוחזרים מהקירות ומשתלבים בהקלטה. באם מבצעים הקלטה בחדר ייעודי עם קירות אקוסטיים, תופעת ההד נעלמת והקול נשמע חד ונעים לאוזן. מצלמה איכותית יכולה להעביר לתלמיד הרבה מן החומר והעניין ע"י ראייה לפרטים הקטנים של שפת הגוף של המורה, ואף הבעות פניו. באמצעות תוכנת עריכת וידאו ניתן לשפר הרבה מן השיעור. החל מחיתוכי קטעים ועד להוספת מוזיקה, רקעים, ציורים, אנימציות ועוד. כיתוב דפוס על פני כיתוב ידני, ובכך לא לגרום לחוסר הבנה וקריאה שגויה. שהרי, כשהחומר עובר בצורה מקוונת, אין את האפשרויות הקיימות בשיעור אמיתי לשאול את המורה או התלמיד שלידו מה הוא רשם. בנוסף לכך, קיימים כיום טאבלטים בעלי עפרונות ותוכנות, המאפשרות כתיבה איכותית כדי לגרום למראה מובן ונקי עבור התלמידים המאפשר לקרוא בבהירות ולעקוב בזמן השיעור.

חיזוק בשיחת וידאו – כדי להצליח להגיע לכל תלמיד

לאחר הצפייה בסרטונים, בשיחת וידאו אונליין נוכל לענות על שאלות ואי הבנות שעלו במהלך הלמידה העצמאית. פה המקום של זום מככב כפלטפורמה שיכולה לאפשר זאת.

עם זאת, כדי לשמור שכל תלמיד יקבל את המענה הנדרש להצלחה, האידיאל הינו לבנות קבוצות קטנות שלא עולות על 10 תלמידים, כדי לנסות ולהגיע לכולם. במציאות, מורה מנוסה יכול לשים לב לכיתה ממוצעת של 30 אנשים ולהתבונן בפניהם אם הם מבינים או לא. לא כך המצב במחשב, שהרבה פרטים ואפשרויות חסרות כמו אבחנה של תנועות גוף של תלמיד.

זכויות יוצרים – לא לשכוח את מי שמלמד

אציג לפניכם שתי סיטואציות:

תלמיד אחד המחליט לצלם את כל הקורס המקוון, ולפרסם אותו. מה שיגרום לחיסול הקריירה של מורה מצליח, שיש לו דרך הוראה ייחודית משלו ומוסר לתלמידים את כל הטריקים וה"קסמים" שהוא צבר עם השנים. עובד בחברת אפל שיחשף בתקשורת ויספר לכל העולם על כל הסודות שלהם בייצור המוצרים החדשניים ובכך יגרום להפלת החברה.

על איזה סיטואציה סביר להניח שנשמע?

תנאי הכרחי להצלחה בפלטפורמה שכזו הוא בכך שנעריך את ההוראה כנכס כלכלי, ולכן יש לשמור על הזכויות יוצרים של המורה (במידה והוא לא מכר זאת). אילולא, מי שיעמוד בקדמת ההוראה יהיו האנשים שרק יודעים להעביר את החומר, ובשל כך לא נזכה להיחשף לפירות האיכותיים של אלו שיש ביכולתם לבנות משהו טוב יותר.

עם זאת, ישנו קושי לאכוף זכויות יוצרים, ובשל כך קיימות חברות בעולם שעובדות על דרכים טכנולוגיות לפתרון. החל מניסיון להכשיל צילומי מסך, ועד אפשרויות של הוספת נתוני הצופה לסרטון עצמו (לדוגמא dynamic watermarking), ובכך למנוע אנונימיות של הצופה, הרתעה ואף הגעה לאדם שביצע זאת.

אני סבור שבימים אלו כלל מוסדות החינוך וההוראה מנסים ככל יכולתם להפיק את המיטב מההוראה מרחוק, וכרגע הם לומדים בעיקר מניסוי ותהייה.

אך אני מקווה שלאחר תקופה זו, יתעורר אצלם הצורך לבנות תכנית מגירה, למצבי חירום שכאלה בעתיד. אבל מה שבטוח, הוראה מקוונת איננה הוראה פרונטאלית, ולכן גם צורת ההעברה שלה צריכה להיות אחרת.

מאת: עמית שלמה, בוגר הפקולטה לפיסיקה בטכניון. מנהל "העמית לפיסיקה" – הוראה מקוונת לפיסיקה ומתמטיקה מרמת תיכון ועד רמה אוניברסיטאית וטכניונית.