בני ובנות הנוער במאה העשרים ואחת נולדו לתוך עולם דיגיטלי, עשיר במידע, מהיר וחסר גבולות גאוגרפיים. הם חכמים יותר, ידענים יותר, טכנולוגיים יותר וחשופים למרחבי מידע עצומים ללא כל תקרת זכוכית. לפני שנתרשם מן היתרונות הרבים שמציע העולם הדיגיטלי החדש חשוב לזכור כי מדובר בדור שנולד לתוכו, ובניגוד לדור ה-Y שייצר אותו בהדרגה, לא זכה בזכות בחירה וגם לא להיכרות עם אלטרנטיבה אחרת.

כלים

 

דור ה-Z  דור ה- Y

בעוד שדור ה-Y נחשף לכוח של העולם הדיגיטלי בהדרגה ועסק לא מעט בשאלה של גבולות, יתרונות וחסרונות, תחת מקורות ההשוואה שבידיו, דור ה-Z לא תהה כיצד המידע שחיפש בגוגל שימש לחשיפתו לפרסומות בפייסבוק ובאינסטגרם, ולמעשה לא הבין כי הזכות שלו לפרטיות נרמסת בכל יום, באופן חוקי ובאישורו.

כאשר המאגרים הדיגיטליים שברשת מתעדים כל צעד וכל פעולה ונשמרים במאגרים ובעננים השונים בידי תאגידים בעלי כוח, כאשר הבינה המלאכותית כבר כאן ומתרגמת התנהגות אנושית למאגרי מידע וניתוחים טכנולוגיים להשפעה שיווקית, כאשר כל נער ונערה נושאים מכשיר מעקב אישי ומאשרים את תנאי השימוש באתרים ובאפליקציות מספר פעמים ביום, מבלי לקרוא אותם, שלא לומר לתת עליהם את הדעת, מי שטוען כי הזכות לפרטיות נשמרת הוא תמים שלא לומר משקר.

האם ישנה דרך חזרה?

כפי שההיסטוריה אינה צועדת לאחור גם הטכנולוגיה מביטה קדימה. העולם לא ישוב להיות כשהיה ויתרונות הטכנולוגיה בתחומי המחקר, הרפואה, הפיתוח ובתחומים נוספים לא יסולאו בפז. לא די בכך שאין דרך חזרה, דרך כזו גם אינה נדרשת כלל ועיקר. מומחים בתחום הסושיאל והמדיה הדיגיטלית מציגים גישות שונות לגבי ההתמודדות עם המחירים הכבדים שאלה גובות, ומדינות מערביות מנסות להשיג שליטה במידע, באופן השגתו, בחשיפה ובשימוש בו, באמצעות חקיקה.

אחריות תאגידית

מייסד ומנכ"ל קבוצת AGT ואחד האנשים החשובים והמשפיעים במשק, מתי כוכבי, הוכיח כי ניתן לצפות ממובילי הטכנולוגיה והסושיאל לאחריות, כאשר לצד פעילותו העסקית והכלכלית, יצר יחד עם בתו את הסדרה הדוקומנטרית Dark Net העוסקת בצד האפל של רשת האינטרנט. הסדרה אשר נמכרה בהמשך ושודרה במדינות רבות ברחבי העולם, מציגה את הרשת האפלה המספקת מקום לפעילות טרור, פורנוגרפיה, זיוף כרטיסי אשראי, ניהול הברחות סמים ופעילויות פליליות נוספות. שלא באופן מגמתי מקפיד כוכבי גם להציג את האלמנטים החיוביים שברשת דוגמת חשיפת שחיתויות ועבודה עיתונאית עמוקה ויסודית.

אחד המסרים החשובים של הסדרה הוא שדור המילניום הוא הדור האחרון שחווה פרטיות.

מתי כוכבי אחראי גם לפרויקט הסטורי של אווה - סדרת סרטוני סטורי ברשת האינסטגרם שעשתה מהפך בשימור זכר השואה והצגת המידע לבני נוער, באמצעות חדירה אל הרשת החברתית בה הם פעילים והנגשת המידע החשוב בשפתם. הסטורי של אווה זכה ללמעלה ממאה מיליון צפיות בתוך 14 שעות בלבד וזכה לתמיכה ולהכרה מן הבית הלבן, ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ומובילי דעה רבים נוספים ברשת.

הפתרון- ניצול הפלטפורמה הדיגיטלית ליצירת כלים לאמון ושקיפות

ההודאה באובדן הפרטיות מצריכה אומץ רב, בעיקר כשזו מגיעה מחברות טכנולוגיות השולטות במדיות. במטרה ליטול אחריות על העולם שיצרנו, שולל כוכבי את האמירה כי הרשתות החברתיות והחשיפה למידע הרב מחזקים את הדמוקרטיה, ומוכיח כי מדובר ברשתות בעלות יכולת ואלגוריתמים להפצת מידע, המתבססות על שיקולים כלכליים. על מנת למנוע שליטה בתודעה, מניפולציות ומידע שקרי ברשת מציע כוכבי פיתוח כלים ומדדי אמינות, אשר יספקו נתונים אובייקטיבים על אמינות המידע אליו נחשפים הגולשים בכלל הפלטפורמות.