אחת מעבירות התעבורה החמורות ביותר הינה נהיגה בשכרות. עבירה זו, מסכנת הן את הנהג וההן את הנוסעים עמו ברכב או את הולכי הרגל ורכבים אחרים הנמצאים בסמוך לרכבו של נהג שיכור. העונש המינימאלי על עבירה ספציפית זו, הינו שנתיים פסילת רישיון, פסילה על תנאי, קנס גבוה, מאסר על תנאי ובמקרים חמורים, כאשר לנהג היו כבר הרשעות קודמות על נהיגה תחת השפעת אלכוהול, גם עונש של מאסר בפועל.

כלים

 

ביהמ"ש עשוי להפחת את עונש המינימום על פי נימוקים מיוחדים. יש לציין, כי החוק מפריד בין עבירה של נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים לבין נהיגה בשכרות. כאשר מדובר על עבירה ראשונה בנהיגה תחת השפעת משקאות משכרים, העונש הצפוי הוא פסילת רישיון הנהיגה למשך 6 חודשים. יש לדעת, כי כאשר מדובר על עבירה של נהיגה תחת שכרות, כאמור פסילת המינימום של רישיון הנהיגה יהיה למשך שנתיים.

כמות האלכוהול המותרת לנהג על פי חוק ועל פי אילו אמצעים נבדקת כמות האלכוהול?

אם בגוף הנהג, קיימת כמות של 290 מיקרוגרם אלכוהול בליטר של אוויר ינשוף, או לחלופין, כמות של 50 מיליגרם אלכוהול ב-100 מ"ל של דם, הוא חשב כנהג שיכור ויואשם על עבירת שכרות בזמן נהיגה ברכב. תקנה זו, הינה תקנה 169 ב לתקנות התעבורה – איסור נהיגת רכב בהשפעת משקה או סם מעל למידה הקבועה {תיקון התשמ"ב} מס' 3{א} אשר מורה כי לא נהג אדם ברכב בדרך או במקום ציבורי ולא יניעו אם הוא שיכור. יש לציין כי סעיף 64 ב' לפקודה, מורה כי תקנה זו, תקפה גם לגבי נהגים הנמצאים תחת השפעת סמים מסוכנים.

באמצעות בדיקת ינשוף ניתן לבדוק נהגים באם הם שיכורים או מה כמות האלכוהול הנמצאת בדמם. כאשר מדובר על חשד בנהג שהשתמש בסמים מסוכנים והוא חשוד כי נהג תחת השפעת סמים, תבוצענה בו בדיקות מסוג אחר, כגון בדיקת שתן או בדיקות דם, אשר מראות תוצאות מהימנות ביותר.

כתבי האישום נגד נהגים אשר נהגו בשכרות מוגשים על סמך בדיקת ינשוף

מכשיר הינשוף כאמור, הוא זה שיקבע את כמות האלכוהול בדמו של הנהג ועל פי בדיקה זו, ייגש למעשה כתב אישום נגד נהג הנמצא כשיכור על סמך בדיקה זו. יש לדעת, כי בעקבות תיקון לפקודת התעבורה אשר נכנס לתוקפו בשנת 2010, נהגם צעירים, נהגים חדשים, נהגי רכב ציבורי יואשמו בעבירת נהיגה בשכרות. במידה והוגש נגדכם כתב אישום המבוסס על בדיקת ינשוף, כאשר הוכח כי נהגתם בשכרות, יש להסתייע מיד בעו"ד דיני תעבורה בעל שם ומוניטין. יש לציין, כי עבירה של נהיגה תחת שכרות, נחשבת לעבירה פלילית לכל דבר ועניין ולכן עוה"ד לתעבורה צריך להיות בקיא גם בסדר הדין הפלילי.

באילו מקרים ביהמ"ש יגזור על נהג שיכור עונש של מאסר בפועל?

במידה ונהג נתפס כאשר הוא נהג תחת שכרות בפעם השנייה או השלישי, העונש שיקבל מביהמ"ש יהיה מאסר בפועל, פסילת רישיון הנהיגה למשך שניים ימים, קנס כספי ופסילה על תנאי. גם אם תימצא בגופו של נהג כמות אלכוהול פי שתיים מהמותר בחוק, הוא צפוי לעונש של מאסר בפועל.

כאשר נהג עובר עבירה של נהיגה בשכרות, על פי חוק, דינו שנתיים מאסר על תנאי או קנס כאמור בסעיף 61{א'} לחוק העונשין התשל"ז {1977}. במידה והעבירה הינה עבירת קנס, ביהמ"ש יקנוס פי 1.25 מהקנס האמור בסעיף 61{א'} {1} לחוק העונשין.

בגלל ההחמרה של עבירת נהיגה תחת שכרות, יש להתייעץ עם עו"ד המומחה בתחום זה, על מנת שהעונש לא יהיה קשה וניתן יהיה להקל על הנאשם באמצעות האסטרטגיה הנכונה של עורך דינו של הנאשם.