כל התנהלות מול מערכת גדולה ונוקשה מחייבת קבלת עזרה מצד אנשי מקצוע, ובפרט מומלץ ליישם עצה זו כשמדובר על סוגיה משפטית שמתעוררת תוך כדי השירות הצבאי. כשמגיעים עם עורך דין צבא הגנה לישראל, על המערכות השונות שלו – מצ"ח, הפרקליטות הצבאית ובתי הדין המשויכים לצה"ל – מתייחסים באופן שונה לגמרי לחייל. כלל זה תקף בין אם מדובר בחייל בשירות סדיר, איש קבע, מי שנמצא בשירות מילואים פעיל או זומן לשירות כזה ולמעשה גם לאזרחים עובדי צה"ל שגם הם עלולים להיקלע לתסבוכת משפטית. כמו כן חשוב להיעזר בעו"ד מיומן במגוון רחב מאוד של מקרים – עבירות נפקדות ועריקות, שימוש לא הולם בנשק, חשד להטרדות מיניות, שימוש בסמים ועוד.

כלים

 

הודאות עקב שימוש באמצעים פסולים

כל מי שנמצא בחקירה חווה לחץ רב מאוד, הן במשטרה ה"רגילה" והן במשטרה צבאית חוקרת. עבור חיילים, שממילא זכויותיהם מועטות יחסית, ישנו סיכון גדול במיוחד למתן הודאה בעבירה שכלל לא ביצעו – לאחר שהחוקרים השתמשו באמצעים פסולים. דוגמה שכזו היא נחקר ששק שחור הושם על ראשו לפרק זמן מסוים, וגם אלימות היא דרך לא חוקית לגרום לחשודים לחתום על הודאה.

כשלתמונה נכנס עורך דין צבא הגנה לישראל נדרש לספק הסברים על שימוש בשיטות חקירה לא הולמות – ואם מתגלה שההודאה ניתנה עקב לחץ לא חוקי, ישנו סיכוי גבוה מאוד לזיכוי.

באילו מקרים מטפל עו"ד מומחה למשפט הצבאי?

כדאי לזכור שללא עורך דין צבא – כל צבא בעולם וכך גם צה"ל – עלול להתגלות כגוף קשוח מאוד ובמידה רבה גם נוקשה ולמרבה הצער אפילו נקמן.

בין המקרים שבהם כדאי במיוחד לשכור את שירותיו של עו"ד בעל היכרות מעמיקה עם המערכת המשפטית הצבאית: אישום בשימוש לא חוקי בנשק, צריכת סמים, עריקות (ובפרט של מי ששהה בחו"ל תקופה ארוכה), פטור משירות מטעמים שונים לרבות פציפיזם ומצב משפחתי, אלימות, חשדות לניצול לרעה של מרות, ועוד.

עוד מצבים שבהם חשוב להיעזר בעו"ד מיומן הם לקראת חקירות מצ"ח. כך למשל ללא עורך דין המשטרה הצבאית החוקרת עלולה לנצל את חוסר הידע של הנחקרים לטובת חיטוט בסלולרי.

יחסי עורך דין צבא והתועלת ללקוח

דרך נוספת שבה יחסי עורך דין צבא מספקים תועלת רבה ללקוח של עורך הדין הצבאי היא הפחתת הרישום הפלילי. חשוב להבין כי תוצאות משפט צבאי עלולות להשפיע על הנאשם גם בהמשך הדרך ולאחר שחרורו מצה"ל, כלומר באזרחות.

בחלק מהמקרים הרשעה בעבירה גוררת איתה רישום פלילי מלא – שנמחק רק לאחר 17 שנים. רישום פלילי מופחת נשמר למשך 5 שנים בלבד, ובנוסף ישנם רק גורמים ספציפיים אשר מורשים לצפות בו, כך שהרבה פחות דלתות ייסגרו בפני החייל.

כדאי לדעת שישנם קריטריונים מובהקים לגבי האפשרות לרישום פלילי מופחת, ובהם היקף העונש – ולכן החשיבות הרבה של בחירה מושכלת של עורך הדין הצבאי.