לרשימת הסיבות שסוף החופש הגדול פירושו שמחה גדולה להורים, מצטרפת בשנים האחרונות העובדה שלפחות עד סוף השבוע, או חגי-תשרי תלוי כמה החלטיים אתם, הילדים יבלו הרבה פחות שעות מול המסך ויותר מול הלוח. אבל עד אז: איך לוודא שהילדים שלנו בטוחים ברשת כשהם גולשים הרחק מענינו המפקחת

כלים

 

בילקוטים של רבים מתלמידי ישראל תמצאו לצד חוברות העבודה והכריך להפסקת עשר גם מכשיר סמארטפון. ״אחד המאפיינים המובהקים של תקופתנו הוא המסכים המקיפים אותנו מכל עבר: מסכי המחשבים הנייחים והניידים, מסכי הטלוויזיה, הטאבלטים והטלפונים הסלולריים״, נכתב באתר משרד החינוך בסקירה העוסקת בסמארטפונים בבתי הספר ותרומתם ללמידה ולקשרים חברתיים״. "החשיפה למסכים היא בלתי-נמנעת, הם משמשים אותנו לעבודה, ללימודים, ולבילוי שעות הפנאי״.

כ-87% מהילדים בגילאי 7-17 מבלים לכל הפחות שעתיים ביום בגלישה באינטרנט הביתי באמצעות מחשב, סמארטפון או טאבלט, כך עולה מנתונים שפרסם איגוד האינטרנט בסיכום 2016, אך גם בהיעדר נתונים עדכניים שסביר שיהיו גבוהים יותר, מדובר במרבית ילדי ישראל. בעוד שימוש באינטרנט להרחבת אופקים, הכנת שיעורי בית ושמירה על קשרים חברתיים ראוי לשבח, למרשתת יש צדדים פחות חיוביים.

בסקירת משרד החינוך על שימוש צעירים באינטרנט בטלפונים חכמים, צוין עוד כי ״שימוש לא-ראוי עלול להביא לבדידות, לניכור ולהסתגרות חברתית, לקשיים בתקשורת בין-אישית, לקשיים בדחיית סיפוקים, לתפיסת מציאות מעוותת, לחשיפה לאלימות ולפורנוגרפיה, ובמצבים קיצוניים גם לניצול לרעה ולהתעללות מצד פדופילים ועבריינים מסוגים שונים״. עלינו כהורים האחריות להגן על ילדינו באמצעות חינוך והסברה, ולכבוד שנת הלימודים שנפתחה – והשנה החדשה שבפתח, ריכזנו עבורכם את כל מה שאתם צריכים לדעת בנושא.

נקודת ההנחה שלנו היא שלא כל המשפחות דומות זו לזו, יכול להיות שבביתכם מתבגרים-ציניקנים, יכול להיות שאתם קוראים את זה רגע אחרי ששמעתם את הבכורה שרה ״שלום כיתה א׳״. ההמלצות שלפניכם נוגעות בילדים בכל הגילאים, אך לא כולן יהיו רלוונטיות לכולם. אתם מכירים את הילדים שלכם הכי טוב ויודעים מתי הגיעה העת לדבר איתם על הסכנות הקיימות ברשת. כך למשל, קשה להגדיר מה הזמן הנכון לשיחה על פורנוגרפיה ואלימות ברשת, ובנושא החשוב הזה אנחנו מזמינים אתכם למצוא את הדרך המתאימה במדריך העשיר של איגוד האינטרנט הישראלי.

כשהילדים צעירים יחסית, ועוד מוקדם לנהל איתם שיחות בנושא, נוח מאוד להיעזר בתוכנות סינון למחשבים ולטלפונים חכמים, החוסמות תכנים פוגעניים לקטינים: אלימות קשה, פורנוגרפיה ועוד. על פי חוק התקשורת בישראל, חייבות כלל ספקיות האינטרנט וחברות הסלולר, לספק לכל מנוי שיבקש זאת, שירות של סינון תכנים ואתרים פוגעניים. אם זו הפעם הראשונה שאתם נדרשים לסוגיה, נמליץ לכם להוסיף להשוואת המחירים לתשתית אינטרנט גם איסוף מידע על השירותים המוענקים ללא תשלום, כמו גם בתשלום נוסף.

לא משנה באיזה גיל הילדים שלכם ובאילו שירותי סינון תכנים אתם נעזרים, הילדים שלכם חייבים לדעת שהם יכולים וצריכים לפנות אליכם בכל בעיה, דאגה או איום.

העובדה שגם להורים יש זמן שהייה לא מבוטל מול מסכים, לא משחררת אותנו מאחריות לקבוע את הגבולות עבור הגוזלים הרכים שלנו. כדאי לקבוע מסגרת של שעות במהלכן מותר לגלוש במרשתת, כשלשיקולכם איזה משקל להעניק למשחקים, צפייה בתוכניות טלוויזיה וחפירה בוויקיפדיה לשיעורים או העשרה. אתם גם צריכים לקבוע באיזה אזורים מותר ובאילו אסור להשתמש בסמראטפונים (או מסכים אחרים), ואנחנו ממליצים לאמץ חלק מהאיסורים הללו – נניח בארוחות משפחתיות – גם למבוגרים. אחת העצות הטובות ביותר שקיבלנו לאורך השנים הייתה לכתוב ״הסכם תנאי שימוש״ ביניכם, כשחיפוש קצר ברשת יוביל אתכם לדוגמאות של הסכמים דיגיטליים לשימוש בין הורים לילדים.

ההסכמים הללו אולי אינם מחייבים מבחינה משפטית, אבל בשבתכם כרשות המחוקקת, המבצעת והשופטת הם תקפים לכל דבר ועניין. לצד הסמכות הבלעדית שלכם, באחריותכם ללמדם את עקרונות הגלישה הבטוחה. חשוב לדבר עם הילדים על החשיבות של סיסמא איכותית (ולמתקדמים, ״אימות דו שלבי״); על ההגדרות ומדיניות הפרטיות של אתרים ואפליקציות; על קיומן של תוכנות זדוניות; וקיומם של זרים זדוניים ופרופילים מזויפים.

אתם מצדכם צריכים גם לשמור עם היד על הדופק, ולעקוב אחרי סוגי-איומים חדשים, כמו טוקבקים שמבטיחים פתרון חינמי שיעלה לכם בתוכנת כופר.

שנת 2017 הוכתרה כשנת ה״Fake News״, וכיוון שכל התחזיות מדברות על התחזקות ה-Deep Fake News, מומלץ מדי פעם להזכיר לילדים שלא כל מה שכתוב באינטרנט (ולצורך הדיון נאמר בטלוויזיה או פורסם בעיתון) הוא אמת. נניח שיש לכם נוער שומר מדע בבית, אנחנו די בטוחים שתעדיפו שהם ימצאו תשובה לשאלה ״מי גילה שכדור הארץ עגול ומתי?״ וילמדו על אריסטו שהיה הראשון לזהות מאשר יצפו בסרטונים של שרלטנים שטוענים שכדור הארץ שטוח.