במידה ואתם סבורים שחליתם במחלה או שנגרמה לכם חבלה במהלך השירות בצה"ל או בשירות ביטחון אחר, וטרם חלפו שלוש שנים ממועד השחרור שלכם, אתם זכאים לתבוע את משרד הביטחון במטרה לקבל הכרה כנכי צה"ל. על מנת לעשות זאת כהלכה, מומלץ להתייעץ עם עורך דין משרד הביטחון, וזאת לשם היערכות אסטרטגית מושכלת ובדיקת המצב, ולאחר מכן יש למלא ולהגיש טופס תביעה.

כלים

 

קצין התגמולים של משרד הביטחון

ברמה הפורמאלית, על מנת להתחיל בתהליך התביעה שמטרתו לקבל הכרה כנכה צה"ל ולקבל אחוזי נכות, יש להגיש את אחד משני הטפסים הבאים, בהתאם לטופס הרלוונטי עבורכם – 1. טופס הגשת תביעה בגין חבלה – למי שסובלים מהשלכותיה של פציעה או חבלה, או 2. טופס הגשת תביעה בגין מחלה – למי שחלו במחלה פיסית או נפשית בעקבות השירות. את הטפסים אפשר להוריד מהאינטרנט או לקבל אותם במשרדי אגף השיקום במחוזות השונים בארץ. קצין התגמולים יבחן את המקרה, לרבות בדיקה והתייעצות מול רופאים מומחים, ויחליט אם לאשר את התביעה, לדחות אותה או לקבל אותה באופן חלקי – קביעת קשר סיבתי חלקי.

מה קורה הלאה?

במידה וקצין התגמולים מקבל את התביעה באופן מלא או חלקי, אתם תוזמנו לוועדה רפואית בה יקבעו אחוזי הנכות שלכם באופן רשמי. יש צורך במעל ל-10% נכות על מנת לקבל פיצויים והקלות ברמה זו או אחרת, ומעל ל-20% על מנת שהפיצוי יינתן באופן חודשי קבוע. במידה וקצין התגמולים יבחר לדחות את התביעה, תעמוד לרשותכם הזכות לערער על ההחלטה בתוך 30 ימים ממועד קבלת ההחלטה. ניתן בכל מקרה לערער גם על החלטה הוועדה הרפואית במידה ואינכם שבעי רצון מההחלטה שלה.

ליווי משפטי מקצועי

התביעה עשויה להשפיע על חייכם במידה רבה. בנוסף לכך, היא מורכבת ועשויה לארוך זמן. לפיכך ישנה חשיבות רבה לקבלת ליווי משפטי מלא מטעם עורך דין משרד הביטחון. רק גורם מקצועי מסוג זה יוכל לעזור לכם להוכיח קשר סיבתי בין השירות הביטחוני שלכם לבין הפציעה או המחלה ממנה אתם סובלים. עורך דין משרד הביטחון מכיר את המערכת ואת ענפיה, יודע כיצד דברים מתנהלים, בקיא בדקויות של החוק ויבטיח שתקבלו את ההכרה, אחוזי הנכות, הפיצויים וההקלות להם אתם זכאים. הוא יוכל לייעץ וללוות אתכם גם בהיערכות לתביעה, גם בהגשת התביעה וגם במענה לתוצאותיה, במידה ותבחרו לערער.

סיכויי ההצלחה

העניין החשוב ביותר הוא הוכחת הקשר הסיבתי בין התסמינים לבין השירות בצה"ל, בשב"כ, במוסד, בשב"ס או במשטרה. לא מספיק להוכיח את עצם הפגיעה או המחלה, אלא יש גם להוכיח שהם נובעים באופן ישיר מהשירות ומתנאיו. שילוב כוחות עם עורך דין משרד הביטחון הוא הדרך הנכונה והמוכחת לעשות זאת.

פעולות נוספות אל מול משרד הבטחון

עורך דין העוסק בענייני משרד הבטחון יכול לסייע בעוד מספר נושאים הקשורים בהתנהלות אל מול משרד הבטחון חוץ מתביעת כמו קבלת אישור ספק משרד הבטחון ועוד.  כאשר מתנהלים מול משרד ממשלתי כמו משרד הבטחון עדיף להתייעץ עם גוף מוסמך מקצועי כמו עורך דין שיסייע לכם להתנהל בצורה נכונה ולהציג תוצאות טובות בזמן הקצר ביותר.