חשבתם שלעולם לא תחזרו לארץ או תמיד קיוויתם בלב שתחזרו ועכשיו הגיע הרגע לחזור לארץ? לא משנה מהי סיבת החזרה, לפני שאתם נוחתים בארץ חשוב להכיר מקרוב את הפרוצדורה של תושבים חוזרים. תושב הארץ שלא גר במדינה וחזר אליה מחויב בהסדרת תשלומי מס וביטוח לאומי על פי חוק. מהן החובות ומהן הזכויות ואיך תוכלו לעבור את התהליך בשלום? ברוכים השבים.

כלים
תושב חוזר
תושב חוזר

 

חוזרים לישראל – חשיבות מרכז החיים
תושב ישראל הוא מי שמרכז חייו הוא בישראל, אבל יש אנשים שמנסים ליהנות משני העולמות – מהחיים בארץ ומחו"ל וכדי לבדוק האם הם זכאים לתושבות, המוסד לביטוח לאומי מבצע שני מבחנים שעל פיהם יקבע מהו מרכז החיים של אותו אדם. הראשון הוא מבחן אובייקטיבי – האם בעצם המשפחה, העבודה, הנכסים והמגורים של אותו אדם אכן בישראל והמבחן השני הינו מבחן סובייקטיבי ובא לבחון היכן האדם רואה את מרכז חייו. על מנת לקבל תושבות חוזרת יש לעמוד בשני המבחנים ובכל מקרה, יש להגיש בקשה באמצעות טופס רשמי – טופס הצהרה מקוון להכרה כתושב חוזר" כ-30 יום לפני החזרה לארץ. הטופס רלבנטי רק למי שמעוניין לחזור לישראל ולחיות בה באופן קבוע. בעצם, אישור תושבות בביטוח הלאומי מקנה את הזכויות לקצבאות בהתאם לתנאי החוק, וכן מאפשרת לאותו תושב חוזר לקבל שירותים רפואיים על-פי חוק ביטוח בריאות ממלכתי.
אם לא הוגש הטופס, אפשר לבצע את ההסדרה עם החזרה ארצה כאשר קיימים שני מסלולים אופציונליים: האחד הוא מסלול מקוצר שרלבנטי אך ורק למי ששהה בחו"ל למעלה מ-5 שנים או הוא זכאי לתעודת קטין או אזרח עולה. המסלול הרגיל כולל מילוי שאלון לקביעת תושב חוזר והגשתו בביטוח הלאומי. השאלון כולל, בין היתר, מידע אודות השהייה בחו"ל, אודות ניתוק הקשר עם חו"ל, פרטים על החזרה ארצה, עבודה בארץ\ מגורים בארץ, פרטי חשבון בנק בישראל והצהרת כוונות. כדי להעלות את הסיכויים לקבל תושבות – כדאי להיוועץ עם עו"ד המתמחה בענייני תושבים חוזרים שידע אילו נתונים לציין ואילו מסמכים לצרף אשר יסייעו בקביעת המעמד של אותו אדם מגיש הבקשה כמי שחזר לחיות באופן קבוע בישראל.

הכרת ההטבות שמגיעות על פי חוק
יש לוודא שכתושבים חוזרים אכן תקבלו את ההטבות המגיעות לכם על פי חוק. כמו למשל, הזכאות לקבלת קצבת ילדים עבור ילדים שטרם מלאו להם 18 שנים, קבלת שירותים רפואיים אותם זכאים לקבל בתום תקופת המתנה של 6 חודשים לכל היותר. חשוב לדעת שאת תקופת ההמתנה אפשר לפדות בתשלום מיוחד בסך 11,910 ₪ שניתן לשלם עד 6 תשלום וכך ליהנות משירותים רפואיים ללא המתנה (אם כי השירותים ניתנים רק בסיום התשלומים). במקרים מסוימים קיימות גם זכאויות לקצבאות שונות כמו נכות או הבטחת הכנסה, יש להכיר את ההליך הכרוך בהגשת בקשה לקבלת ההכרה.

לא חוזרים בלי לברר מה המיסים
מהבחינה המיסויית, חשוב לדעת אילו פריטים פטורים ממיסים במעמד הכניסה הקובעת לארץ כמו פריטי הלבשה, יינות ומשקאות חריפים (תלוי בליטרים ובגיל החוזר), טבק (תלוי בכמות), חפצי בית המיובאים מחו"ל מסוגים שונים כאשר יש יצרנים מורשים וכדומה ואילו פריטים ייבואם אסור או תלוי באישור הרשות המוסמכת כמו למשל, מנגל, טלפון נייד, קורקינט ממונע. כמו כן, חשוב לדעת שיש הבדל בהטבות מס בין מי ששהה בחו"ל בין 6-10 שנים ובין מי ששהה בחו"ל עשור ויותר ולבדוק מה יהיה פטור ממס בין אם מדובר בהכנסות פאסיביות או ניירות ערך וכדומה.

עו"ד המתמחה במס יידע בדיוק מהן ההטבות, כיצד לממש את הזכאות במס וכן ילווה אתכם בתהליך מול רשויות המכס ומס הכנסה.