הורדת הורדת חסמים בירוקרטיים ורגולטוריים: כך מבטיחים כל חברי הכנסת והמועמדים לכנסת ה21 למגזר העסקי ולענף היהלומים בפאנל בחירות שאירחה הבורסה ליהלומים היום (ב') בתיאטרון היהלום ברמת גן.

ערן זיני(צילום: יח"צ)
ערן זיני(צילום: יח"צ)

מנכ"ל הבורסה ליהלומים, ערן זיני, אמר בפתיחת האירוע: "אנחנו בבורסה ליהלומים עובדים ונמשיך לעבוד במקצועיות ובשקיפות מול ח"כים, שרים וגורמי ממשל מכל הקשת הפוליטית ויחד נעשה איתם הכול לקידום הענף. הענף מתמודד כיום עם תחרות קשה עם מדינות אחרות ואנחנו זקוקים לסיוע מהממשלה בתחרות הזאת. התחרות בענף היא לא רק בין עסקים פרטיים אלא גם בין מדינות וממשלות. כולנו חלק מעם וממדינת ישראל ויש לנו מטרות משותפות".

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר בפאנל: "יש בעיה בענף היהלומים בחישוב המלאי שלפיו גובים את המס, וגם המס בעצמו שהוא גבוה בהרבה מהמס בהודו, בלגיה, דובאי שמתחרות בענף היהלומים בישראל. לא נוכל להמשיך עם מס של 24%. מדינת ישראל הייתה פעם בשיא כוחה בנושא ענף היהלומים. צריך לטפח את תעשיית היהלומים ולכן אם נהיה בקואליציה יתקיים דיון עם הנהלת הבורסה כיצד להעמיד את התעשייה החשובה הזאת על הרגליים". גם שר התיירות יריב לוין (ליכוד) אמר בפאנל: "אנחנו מתכוונים להוריד מסים וכמה שיותר".

יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי אמר בפאנל: "אנחנו רוצים שינוי. המדינה הזאת לא מנוהלת אלא מתגלגלת. גם הגירעון הענק שהגיעו אליו בלי שאף אחד שם לב. ראש הממשלה בכלל לא מתעסק בכלכלה והציבור לא מרגיש שהוא חי במדינה של 40 אלף דולר תלג לנפש. כשאתה הולך לבית חולים ויש שם תור מטורף אתה לא מרגיש במדינה עם תוצר של 40 אלף דולר לנפש. כשזוג צעיר מנסה לקנות בית הוא לא מרגיש שהוא במדינה של 40 אלף דולר לנפש". בתשובה לשאלה האם המדינה יכולה לסייע ליהלומנים וליצואנים בחיזוק הדולר מול השקל ענה גבאי: "המדינה לא יכולה להתערב בשער הדולר ולא יכולה לסייע לתעשייה באמצעות השפעה על שער הדולר. צריך להוריד את הרגולציה והבירוקרטיה זה מה שיעזור לתעשייה. מה שהכי חשוב זה שצריך לרצות לעשות את זה".

יו"ר סיעת זהות משה פייגלין אמר: "אנחנו רוצים לעשות כלכלה של שוק חופשי לגמרי. המעסיק הגדול ביותר במשק הם העסקים הקטנים וצריך להפסיק להוריד להם את הראש. צריך לסגור את מועצת הביצים ומועצת החלב. כל ההתערבות הזאת גורמת לכך שהצעיר הישראלי עובד הכי קשה במערב ומרוויח הכי פחות. כל התערבות מזיקה למשק,  ההתערבות של כחלון בשוק הדיור גרמה לכך שהתחלות הבנייה ירדו ומחירי הדירות עלו".

ח"כ עופר שלח ממפלגת כחול לבן התייחס לביקורת על חברותו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן במפלגתו ואמר: "אבי ניסנקורן היה יור ההסתדרות. מה ציפיתם ממנו לעשות אם לא לדאוג למאות אלפי העובדים שהוא מייצג. ואני מציע שאף אחד לא יתקוף את העבודה המאורגנת. אחד הכישלונות של המשק שלנו למשל בתחום התקשורת הוא דווקא חולשתה של העבודה המאורגנת. (אבל) כחול לבן מאמינה בשוק חופשי ואבי ניסנקורן יוביל את המדיניות של כחול לבן בכל תפקיד שיהיה. ומה שיעזור לענף היהלומים זה להניח לו לנפשו עם כמה שפחות רגולציה מכבידה".

היחיד שלא הצטרף להתקפה על הרגולציה היה ח"כ רועי פולקמן יו"ר סיעת כולנו בראשות שר האוצר משה כחלון, שאמר: "א יש ערבוב פופוליסטי בין רגולציה לבירוקרטיה. כשאין רגולציה חכמה נוצרים טייקונים. אנחנו נלחמנו בכשלי שוק שחסמו את שוק האשראי ופגעו בעסקים כולל עסקי היהלומים. אנחנו העברנו בכנסת 5 תקציבים. במשך חמש שנים לא הייתה חריגה מיעד הגירעון מה שלא קרה אצל שרי האוצר הקודמים לפיד ושטייניץ. עכשיו לקראת הבחירות המציאו שינוי של שיטת הבדיקה של הגירעון וזה ממש פייק ניוז. אנחנו עשינו".

הבורסה ליהלומים אירחה היום פאנל בחירות בהשתתפות 10 מועמדים ממפלגות שונות, ביניהם:  איילת שקד, שרת המשפטים, הימין החדש, ח"כ יריב לוין, שר התיירות, הליכוד, ח"כ רועי פולקמן יו"ר סיעת כולנו, ח"כ הרב משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, יהדות התורה, אבי גבאי, יו"ר מפלגת העבודה, משה פייגלין, יו"ר מפלגת זהות, ח"כ עפר שלח, כחול לבן, ח"כ בצלאל סמוטריץ, איחוד מפלגות הימין, ליבי מולד – זהות, ח"כ עודד פורר - ישראל ביתנו.

בפאנל נשא דברים ערן זיני מנכ"ל הבורסה ליהלומים והונחה ע"י העיתונאית עמליה דואק.