בשנת 2015 ביצעה פורטוגל מהלך היסטורי לאחר מאות שנים, ואפשרה הוצאה של אזרחות פורטוגלית ליהודים צאצאי מגורשי פורטוגל מן המאה ה – 15.  למעשה, מדובר בצאצאי משפחות יהודיות בני עדות המזרח (מרוקו, טוניס, לוב, אלג'יר, סוריה, מצרים, קפריסין, יוון, טורקיה, בולגריה, יגוסלביה, והולנד), אשר קיים קשר בין ההיסטוריה המשפחתית שלהם לגירוש פורטוגל או ספרד.

כלים
קרדיט : Istock
קרדיט : Istock

עשרות אלפי ישראלים כבר החלו בהליך הבדיקה לזכאותם לקבל דרכון פורטוגלי – ולא בכדי. מדובר בהליך קצר ומהיר, כאשר מיליוני יהודים בארץ ובעולם, ששורשיהם מאזור ספרד או פורטוגל, יכולים ליהנות מדרכון של אחת מהמדינות האטרקטיביות באיחוד האירופי.

איך מוציאים דרכון? כמה זמן זה בדרך כלל לוקח? ומדוע חשוב להיעזר באנשי מקצוע בתהליך ההפקה של דרכון פורטוגלי? על כל זאת ועוד – לפניכם :

יוצאים לדרך – לקראת דרכון פורטוגלי!

אין מניעה מבדיקת זכאותכם לדרכון פורטוגלי באופן עצמאי, אולם מומלץ לפנות לחברה מתמחה שתבטיח כי תמצו את זכאותכם, תיהנו מתהליך מושכל ומקצועי, ותפחיתו באופן משמעותי את משך התהליך. חשוב לדעת, כי תהליך מקצועי של הוצאת דרכון פורטוגלי  ימקסם את הסיכויים שלכם לקבלת הדרכון המיוחל.

השלב הראשון והחשוב ביותר – אישור מהקהילה היהודית בפורטוגל

הקהילה היהודית בפורטוגל  (בפורטו או בליסבון)  תבחן את ההיסטוריה המשפחתית שלכם, ותבדוק האם אכן יש לכם קשר היסטורי לקהילה היהודית הענפה שסבלה מגירוש פורטוגל. מי שמשפחת המקור שלו ממדינות מוצא מובהקות  כגון מרוקו, יוון, טורקיה, אלג'יר, טוניס, ואחרות, ייהנה מתהליך קל יותר – ואילו מי שמשפחת המוצא שלו ממדינות כמו  מצרים, סוריה או לבנון, – ייאלץ לאסוף ראיות בתהליך מורכב מעט יותר על מנת להוכיח זיקה ליהדות פורטוגל ולגירוש. הנה כמה מן המסמכים שתתבקשו להגיש לראשי הקהילה היהודית לבחינת זכאותכם :

  • עץ שורשים – מסמך מפורט המכיל נתונים אודות משפחתכם, למשך 3-5 דורות אחורה.
  • תעודת לידה – מסמך שניתן להפיק בקלות במשרד הפנים.
  • הוכחת כתובת – מסמך שיאמת שאתם אכן גרים בכתובת שהצהרתם עליה (למשל, מכתב שקיבלתם הביתה, הממוען לכתובת שלכם).
  • הוכחת יהדות – הקהילה מבקשת לראות כי אכן נעשה איזה שהוא תהליך מול הרבנות שמאשרת את יהדותכם. תעודת נישואין שלכם או של קרוב משפחה עשויים להוות הוכחה מספקת. 
  • הוכחת קשר למגורשים – כאן תצטרכו לגלות יצירתיות, ולמצוא מסמך שמקשר את ההיסטוריה המשפחתית שלכם לקהילות של מגורשי פורטוגל. זה יכול להיות תעודת הזהות של סבתא שנולדה במרוקו, או כל מסמך אחר, שמוכיח שאכן יש לכם קשר לארצות המוצא שאליהן גורשו יהודי ספרד/ פורטוגל.

אישור הקהילה מתקבל בדרך כלל בתוך עד חודש, ולא ניתן לערער עליו – ולכן, מומלץ להפקיד את המשימה החשובה בידי חברה מקצועית. כאשר חברה כזו מנהלת את הליך בקשת האישור מהקהילה – אם לא תקבלו אותו, כספכם יוחזר לכם.

השלב השני – הכנת התיק למשלוח לממשלת פורטוגל

בשלב זה, אנחנו מכינים את כלל המסמכים הנדרשים על ידי ממשלת פורטוגל, לקבלת  האזרחות הפורטוגלית שלכם.  בתיק יהיו מסמכים כמו :

  • תעודת לידה דו לשונית – באנגלית.
  • תעודת יושר- תעודה שמופקת מטעם משטרת ישראל המעידה כי אין לכם עבר פלילי. המסמך נשלח מהמשטרה ישירות לממשלת פורטוגל, על מנת לוודא מקוריותו.
  • תמצית רישום – כאשר פרטיכם האישיים שונו (למשל, בעקבות חתונה ושינוי שם משפחה) מסמך זה גם יכול להחליף את תעודת הלידה, עבור מי שאין ברשותם תעודה כזו.
  • סריקת דרכון בתוקף – מומלץ לסרוק את הדרכון דרך החברה שמלווה אתכם בתהליך הפקת האזרחות הפורטוגלית. טבלת כניסות ויציאות מהארץ על פי הרשום בדרכון. ייפוי כוח פורטוגזי – במקרה של הפעלת חברה מתמחה בהפקת דרכון פורטוגלי. כל המסמכים בתיק יעברו תרגום על פי הנדרש.

לאחר שליחת התיק לפורטוגל

התיק עובר אימות נוסף על ידי עורך דין ו/או נוטריון מקומי, ולאחר בדיקות מקצועיות של כלל המסמכים – הוא עובר לממשלת פורטוגל.

הבדיקה הממשלתית בפורטוגל כוללת בחינת פרטי המבקש במשטרה המקומית ובאינטרפול, בחינת כלל המסמכים שהוגשו  (ובחלק מהמקרים גם בקשה חוזרת למסמכים ולהשלמות), ובסופו של תהליך – חתימה על תעודת הלידה של המבקש ע"י שרת המשפטים בפורטוגל– שהיא בעצם הוכחת האזרחות הפורטוגלית, לאחריה ניתן להוציא דרכון פורטוגלי.

תתחדשו!

כפי שניתן להתרשם  התחנות השונות בהפקת דרכון פורטוגלי דורשות ממגיש הבקשה נוכחות, ידע, היכרות עם התהליך והמסמכים הנדרשים וניסיון. מכאן, היתרון הגדול למי שבוחרים להפיק דרכון פורטוגלי תוך הפעלת צוות מקצועי עם נוכחות בארץ ובפורטוגל.