טיפול נפשי הוא לא תענוג גדול, במיוחד כאשר מתמודדים עם בעיה קשה כמו דיכאון, אבל הוא מציע לפחות פתרון ותקווה לצאת ממצב קשה. הנה מה שאפשר ללמוד על טיפול בדיכאון

כלים

 

דיכאון יכול להיגרם בכל גיל ובכל מצב, ואין יודעים מהן הסיבות המדויקות לכך מלבד מצבי חיים שונים, משברים, בעיות הורמונליות מסוימות ותורשה שמגבירה את הסיכון. הדיכאון אינו מצב שאי אפשר לצאת ממנו. להפך אפילו. אלא שחובה לפתח מודעות למי שסובל מכך, ולרצות לצאת מהמצב מוקדם ככל האפשר. אם דוחים את הטיפול בדיכאון הוא עלול להעמיק ולהפוך לכרוני, ובכך להקשות עוד יותר על הפתרון שלו.

בדיוק כמו טיפול בחרדות או במצב משולב של טיפול בדיכאון וחרדה, הטיפולים מגוונים וההיצע כולל שיטות שונות מתרופות ועד טיפול התנהגותי קוגניטיבי. מומלץ מאוד לבדוק את כל האפשרויות שמתאימות לכם ולבחור את זו שתבטיח לכם שליטה במצב, שיבה לשגרה מהר ככל האפשר וגם כלים להתמודדות עם מצבים דומים בעתיד.

מהו דיכאון ?

יש מצבים רבים בחיים שגורמים לנו לחשוב על דיכאון במטבע לשוני שאנחנו משתמשים בו לתאר תסכול וייאוש בגלל משבר כלשהו. לפעמים זה אמיתי ולפעמים זאת דרמה מופרזת שאינה דיכאון באמת, אלא מצב זמני של עוגמת נפש ועגמומיות שאפשר לפתור בקלות והוא עובר מהר מבלי להשאיר סימנים.

דיכאון מוגדר כבר שנים כמכת החיים המודרניים, כאשר ידוע כי לפחות 10% מהאוכלוסייה ילקו בשלב כלשהו בדיכאון בגלל סיבות שונות. חלקן בדיכאון קצר וחולף שיטופל בקלות, וחלקם ישקעו לדיכאון כרוני שילך ויתגבר אם לא יטפלו בו. הדיכאון פורץ בגלל סיבות שונות ויש לו צורות ואופנים ברורים שניתן לזהות אותם ולכן המודעות לכך הכרחית.

מה גורם לדיכאון

אנשי המקצוע שמציעים טיפול בדיכאון מזהים מצבים שונים שיכולים לגרום לדיכאון אצל אנשים שלא היו מוכנים לכך או לא ניחנו בחוסן נפשי או כלים שיעזרו להם להתמודד עם משברים כמו גירושין, שכול, מעבר לארץ אחרת, פיטורין או מחלה קשה. טיפול כזה משולב לא פעם עם מצבים שנובעים מכך, ולכן יכול להיות טיפול בדיכאון וחרדה שנובעת ממנה ומלווה מטופלים במצבי שגרה שונים.

לפי שיטת הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי, גם טיפול בדיכאון אפשרי כאשר מטפלים במחשבות של המטופל על המציאות ומה שגורם לו להגיב בצורה רגשית מוקצנת כזאת. התגובות האלה הן שגורמות ל"זליגה" מהשגרה ושקיעה הדרגתית לתוך מצב של קיפאון, חוסר מוטיבציה לנוע ולהניע תהליכים, ולכן טיפול בדיכאון ובחרדה בשיטה זו שנותנת כלים מעשיים למטופל מצוין ללמד אותו שבידיו האפשרות לשנות והוא רואה תוצאות. המטלות שמטופלים מקבלים משבוע לשבוע מגבירות אצלם את האמון בעצמם וביכולת שלהם להתגבר על כך, כאשר התהליך הדרגתי ונעשה בקצב שלהם בהנחיית מטפל קוגניטיבי התנהגותי.

חרדות ולחצים שנובעים ממצבי דיכאון

טיפול בחרדות ובלחצים שנובעים לעתים ממצבי דיכאון ומלווים אותו לכל אורך הדרך נעשה אף הוא בשיטה הקוגניטיבית התנהגותית, משום שגם שם אפשר להוכיח למטופל שראיית המציאות שלו הקצינה ואפשר להחזיר אותה לממדים הטבעיים והנורמליים שלה. כך אפשר ללמד אותו גם לערוך רשימות ולהוכיח לעצמו עד כמה לא רציונלי מה שהוא אומר לעצמו בזמן התקפי חרדה או בזמן שהוא שוקע בדיכאון.

טיפול בדיכאון וחרדה יכול להיעשות גם בביופידבק כאשר המטופל עוקב אחר מדדי גופו והתגובות הגופניות שלו על צג המחשב, ובכך מצליח לשלוט במחשבות שלו ולראות אחרת כיצד הוא יוצא משם. זוהי שיטה ממוקדת וקצרת מועד של טיפול בדיכאון וחרדה, ולכן גם מצליחה לעזור למטופלים לחזור מהר יותר לשגרה ולתפקד.

המאמר נכתב ע״י ד״ר עפר בר נחום, מנחם בגין 1 הרצליה, 054-6258872