לא מעט אנשים סובלים מחרדת טיסה. עשרה אחוז מהאנשים בעולם המערבי ימנעו לחלוטין מטיסה ועשרים וחמישה אחוז מהאנשים שכן טסים מדווחים על מתח מוגבר ימים ושבועות לפני הטיסה ובמהלכה. עשרים אחוז מהם נעזרים בתרופות הרגעה ואלכוהול לפני הטיסה ובמהלכה. חרדת טיסה יכולה לגרום להחמצת הזדמנויות בתחום החברתי והתעסוקתי.

כלים

 

בבסיסה של חרדת טיסה קיים פחד לאבד שליטה ומחרדה שתתעורר במקומות שבהם לא ניתן להימלט [פחד להינעל במקום סגור (אגורפוביה) פחד ממקומות סגורים (קלסטרופוביה) או פחד גבהים (אקרופוביה)]. אנשים הסובלים מחרדת טיסה מספרים על חרדה מהתקף חרדה, מוות כתוצאה מתאונה אווירית או אירוע טרור. חרדת טיסה מתבטאת במחשבות חרדה ובתחושות גופניות שמופיעות ימים ושבועות לפני טיסה ובמהלכה. חלק מהסובלים מחרדת טיסה סובלים גם מהתקפי חרדה (פאניקה). התקף פאניקה מאופיין בתחושות גופניות כגון, לחץ בחזה, תחושת מחנק, דפק לב מואץ, הזעה, סחרחורת, כאב בחזה, מתח שרירי, נימול (תחושת עקצוץ בקצות האצבעות) ומחשבות הקשורות לחרדת מוות ואובדן שליטה. בעת התקף פאניקה מתעוררות תחושת ניתוק וטשטוש מהמציאות ומהעצמי, חולשה ותחושת חוסר יציבות. התקפי חרדה אינם מסוכנים אך הם מעוררים מצוקה.

מהן הסיבות לחרדת טיסה?

מהלך טיפול CBT

הטיפול ב-CBT מתחיל בלמידה על חרדה; שיטות הרפיה ודמיון מודרך להרגעה ואיזון. אחד הגורמים המשפיעים על חרדת טיסה היא הפרשנות. אנשים עם חרדת טיסה נוטים להעריך מצבים בעלי רמת סיכון נמוכה כמאוד מסוכנים. למשל, רעש מסוים במטוס יפורש באופן אוטומטי כסימן לאסון קרב ויעורר מצוקה רגשית, דימויים קטסטרופליים ותגובות חרדה, במקום להתייחס לרעש כדבר שגרתי במהלך טיסה. משום כך, הטיפול מלמד שיטות קוגניטיביות להגמיש ולאתגר את החשיבה ושיטות מיינדפולנס להגברת היכולת לשאת חרדה ומחשבות מסוג זה. לאחר שאדם רכש מיומנות בשיטות הרפיה, מיידפולנס ובשיטות קוגניטיביות, הטיפול ממשיך עם חשיפות הדרגתיות להתמודדות עם החרדה. בחשיפות שנעשות בהדרגה ובקצב של המטופל, נחשף המטופל בעזרת המטפל למקומות ומצבים שמעוררים תחושות לחץ וחרדה [למשל, תחושות גופניות, מטוסים, מקומות סגורים ומקומות גבוהים]. אמנם חשיפה מעוררת חרדה אך זו מנוהלת על-ידי ההדרגתיות שמתוכננת מראש יחד עם המטופל.

האם חרדה וחרדת טיסה יכולות לחזור לאחר טיפול?

לטיפול CBT יש יעילות ארוכת טווח מוכחת מחקרית. המחקר מראה שאצל רוב המטופלים תוצאות הטיפול נשמרות שנים רבות לאחר סיום הטיפול ובפרט אם ממשיכים להיחשף למצבים ומקומות שמעוררים חרדה. יחד עם זאת, באופן טבעי חרדה יכולה להתגבר אם חוזרים להימנע ממצבים מעוררי חרדה. הדבר דומה לאימון של שריר. בעקבות אימוני חשיפה לחרדה המוח כמו שריר מתגמש ולומד לשאת חרדה ולהתמודד עמה. יחד עם זאת כאשר מפסיקים להתאמן, השריר יהיה פחות גמיש ופחות מפותח. טיפול CBT מלמד שיטות שאם ממשיכים לתרגל אותן משתמרים הישגי הטיפול. הצלחת הטיפול ושמירת הישגים אינה הכחדת החרדה אלא פיתוח היכולת לשאת את החרדה, להתמודד עמה במקום להימנע מלחוש אותה, וכאשר היא מתעוררת לנהל אותה בעזרת הכלים והשיטות הנלמדות בטיפול CBT. התרגילים לפיתוח השריר נלמדו ויש לחזור וליישם אותם בכל פעם מחדש בעיקר כאשר הוא נעשה פחות גמיש. באמצעות גישה זו של התמודדות עם חרדה, רוכשים אנשים אמון ביכולת שלהם לשאת חרדה, לווסת אותה ומדווחים על ירידה בפחד מחרדה.

כיצד נשמר אם כך את הישגי הטיפול בחרדה (חרדת פאניקה, חרדה חברתית, פוביות וחרדת טיסה)?

התשובה הכללית היא המשך תרגול וחשיפה למצבים מעוררי חרדה. למשל, להמשיך לטוס טיסות ליעדים קרובים ורחוקים; למי שסובל מפחד גבהים מומלץ להמשיך לאתגר את עצמו בחשיפה לגבהים למשל: מעליות שקופות, טיפוס על הר, נסיעה ברכבל וכדו'. לסובלים מחרדת פאניקה מומלץ להמשיך לבקר במקומות הומי אדם כמו בית-קולנוע, קניונים ולצפות בהופעות שבהן קהל גדול וכדו'. למעשה, בעזרת תרגול מיינדפולנס, הרפייה באמצעות נשימה, אתגור מחשבתי וחשיפות חוזרות ומתמשכות לאורך חודשים ושנים לומדים לא לפחד מהפחד.

טיפול CBT נגיש ומיידי, חסכוני, ללא פקקים וללא תורי המתנה?

המחקר על יעילותו של טיפול CBT אינטרנטי הולך ומתפתח ועשרות מחקרים מצביעים על יעילותו של CBT אינטרנטי בהפרעות חרדה. התכנית לטוס בראש שקט של CBTEAMATHOME היא תכנית CBT אינטרנטית לטיפול בחרדת טיסה. הטייס הוותיק גיל ריינס, סגן אלוף במילואים בחיל האוויר, בעל 45 שנות ותק טיסה, מסביר על מהלך הטיסה. ד"ר לילך רחמים מעבירה בעזרת סרטוני וידאו, קטעי שמע ודפי מידע שיטות יעילות להתמודדות עם חרדת טיסה. התכנית האינטרנטית "לטוס בראש יותר שקט" פותחה בעקבות מחקרים רבים שהראו שטיפול אינטרנטי זהה ביעילות שלו לטיפול פנים אל פנים.

פנו כבר היום ל-CBTEAMATHOME והתחילו להרגיש טוב

תוכלו להשאיר גם פרטים ונחזור אליכם בהקדם בטלפון  073-7576833 או שלחו הודעה: cbteamathome@gmail.com

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS