שוק הדיור נמצא בקיפאון, ובעלי נכסים חוששים למכור כעת כדי שלא לעשות זאת בהפסד ולכן ממתינים לראות כיצד ימשיך ויתגלגל המצב בשווקים. אך מה עושים בעלי דירות שחייבים למכור? אם נוצר מצב שאתם חייבים למכור את הדירה שבבעלותכם בזמן הקרוב, לפניכם כמה צעדים בהם תוכלו לנקוט כדי להגדיל את ערכה.

מכירת דירה
מכירת דירה

 

שוק הדיור נמצא בקיפאון, ובעלי נכסים חוששים למכור כעת כדי שלא לעשות זאת בהפסד ולכן ממתינים לראות כיצד ימשיך ויתגלגל המצב בשווקים. אך מה עושים בעלי דירות שחייבים למכור? אם נוצר מצב שאתם חייבים למכור את הדירה שבבעלותכם בזמן הקרוב, לפניכם כמה צעדים בהם תוכלו לנקוט כדי להגדיל את ערכה.

הגדלת מספר החדרים - אם יש בבעלותכם דירת שלושה חדרים, אתם יכולים לבצע שינוי בחלוקה הפנימית ולהפוך את הדירה לדירת ארבעה חדרים. דירת ארבעה חדרים יכולה להפוך לדירת חמישה חדרים. לעתים הדבר יכול להתבצע פשוט על ידי הוספת קיר גבס, ולעתים שינוי כולל בכל החלוקה הפנימית שיעשה את הדירה למודרנית ועדכנית יותר. הדבר יכול להקפיץ את ערך הדירה ולהקל עליכם במציאת קונים פוטנציאלים.

הגדלת הנכס - כאן מדובר באתגר גדול קצת יותר, הדורש יותר זמן. אם תגדילו את הנכס תגדילו מן הסתם את ערכו. כדי לראות אם ניתן לעשות זאת, עליכם לבדוק ברשות המקומית אם יש לכם זכויות בניה ואפשרות להגדיל אותו. אם כן, הדבר יהיה כרוך בהוצאת היתר, מה שאומר הרבה התעסקות עם בירוקרטיה והמתנה לא קטנה. עם זאת, הדבר יכול להשתלם בסופו של דבר. עוד אופציה היא הוספת מרפסות או ממ"דים, יחד עם כל הבניין. ניתן לעשות זאת או במסגרת של תמ"א או פשוט לשכנע את השכנים להשקיע את הסכום ובכך להגדיל את ערך הנכס. אם אתם בוחרים בדרך הזו כדאי לקחת נשימה ארוכה מכיוון שלרוב מדובר בתהליך ארוך וסבוך.

שיפוץ קוסמטי של הבניין - אופציה צנועה יותר לשיפור מראה הבניין היא ביצוע שיפוץ קוסמטי יותר שיכול לכלול למשל צביעה חיצונית וצביעת לובי, באופן שיגרום לבניין כולו להיראות מטופח יותר, ובהשקעה לא גדולה. מחירי עבודות צביעת לובי תלויות בגודלו, אך כדי לקבל סדרי גודל ניתן לומר לדוגמה שצביעת לובי בגודל 3 על 3 תעלה כ-1,000 ש"ח. מחיר למ"ר יהיה כ-40 ש"ח. צביעת חיצונית בשליכט תעלה כ-100 ש"ח למ"ר ועבודות הטיח כ-250 ש"ח למ"ר.

שיפוץ - הדרך היעילה והטובה ביותר לשפר את ערך הנכס שלכם היא כמובן דרך תהליך של שיפוצים. גם הדרכים הקודמות שנגענו בהן כרוכות בעבודות שיפוץ, אך גם אם אתם לא מתכוונים לשנות את חלוקת החללים הפנימית, לעשות תוספת בניה או לשפץ את הבניין, גם שיפוץ של הדירה בלבד בהיקף לא גדול יכול להקפיץ בהרבה את ערך הדירה שלכם. ההערכה המקובלת אומרת ששווי הדירה עולה פי אחת וחצי מסכום השיפוץ לאחר העבודות. מה ניתן לעשות בשיפוץ גב? יש הרבה מאוד אפשרויות. ראשית, מומלץ לשפר את מצב התשתיות: החשמל, האינסטלציה והאיטום. דירה עם צנרת חדשה מאחד הסוגים הנושאים תו תקן (SP, פקסגול או מולטיגול), עם מערכת חשמל תלת פאזית ואיטום מושלם בחדרים הרטובים תימכר בקלות רבה יותר מאשר דירה עם צנרת ישנה, בעיות רטיבות וחשמל שקופץ בכל פעם שמדליקים את המזגן והדוד בו זמנית. מעבר לתשתיות, דירה מוארת ויפה, הצבועה בלבן, עם ריצוף עדכני או פרקט ומטבח חדש מהניילונים תימכר בקלות רבה יותר מדירה חשוכה עם רצפת שומשום ומטבח שקשה לזוז בו. שימו לב שבכל תהליך של שיפוצים, גם אם התיקונים שאתם מבצעים הם יותר קוסמטיים, חשוב להשקיע בבחירת קבלן שיפוצים איכותי. הסתמכו על המלצות של כמה שיותר אנשים וקבלו הצעות מחיר ממספר קבלני שיפוצים. אל תתפתו ללכת על הצעת מחיר הנמוכה באופן משמעותי מהאחרות. הדבר אמור להדליק לכם נורה אדומה. למרות שאתם רוצים להוציא מעט כדי למקסם את הרווח, אתם עשויים לשלם ביוקר, מכיוון שהצעה נמוכה משמעותה לרוב תוספות לא צפויות בהמשך או גרוע מכך: פשוט נוכלות.

הום סטייג'ינג - הום סטייג'ינג הוא תחום חדש יחסית בישראל ומשמעותו עיצוב הדירה לפני מכירה. חברות הום סטייג'ינג מרהטות ומעצבות את הבית כאשר הרהיטים מגיעים בשכירות, במטרה לתת לרוכש הפוטנציאלי תחושה ביתית וחזון לאופן בו ניתן לעצב את הבית לאחר הקניה. על פי חברות הום סטייג'ינג, בית שעוצב באופן כזה יימכר במהירות הגדולה פי שישה מדירה ריקה לחלוטין. השירות עצמו אינו זול ועולה בממוצע כ-200 ש"ח למ"ר בחודש, אך עשוי להשתלם ולקצר את זמן ההמתנה עד שהדירה תימכר. אם אתם מעדיפים לוותר ומעדיפים לעצב בעצמכם, כדאי ללכת על סגנון רגוע וביתי, לבחור בפלטת צבעים בהירה ולהקפיד על סימטריה.

בשורה התחתונה: אין ספק שדירה להשקעה דורשת השקעה וצריך להוציא קצת כסף כדי להרוויח כסף אבל אם תבחרו בבעלי המקצוע הנכונים ותשקיעו בחוכמה בנכס, סביר שלא תתחרטו.