במהלך ההיסטוריה האנושית והפלילית, אלו שעסקו באכיפה ניסו למצוא דרכים להגיע לאמת, אך ללא הצלחה רבה. לפני כמאה שנים, חלה תפנית בתחום הזה הודות להמצאת בדיקת הפוליגרף שלא הייתה אפשרית לפני הפיתוחים הטכנולוגיים שהתרחשו במאתיים השנים האחרונות. מאז ועד היום, בדיקת פוליגרף נותרה אחד האמצעים המועדפים על גורמי אכיפה כדי להגיע לאמת, והיא עדיין נחשבת למהימנה במיוחד בגילוי שקרים וחשיפת האמת.

כלים

בדיקת פוליגרף – כיצד היא עובדת?

בדיקת פוליגרף מתבצעת באמצעות מכונת אמת או מכשיר פוליגרף, אשר מודד פרמטרים פיזיולוגיים שונים, כמו לחץ דם, שינוי במוליכות החשמלית של העור, שינויים בנפח הדם ועוד. כל הפרמטרים הללו אינם רצוניים ואינם נשלטים על ידי התגובות שלנו למשמע של דברים מסוימים, כמו למשל עדות הקשורה אלינו.

כאשר אדם מספר אמת או שקר, בדיקת פוליגרף מודדת את השינויים הפיזיולוגיים שהוא עובר ובכך מאפשרת לגלות האם הוא משקר או לא. בדיקת פוליגרף מתבצעת על ידי חיבור של אלקטרודות ייחודיות לגופו של הנבדק אשר מודדות את אותם שינויים לא רצוניים בגוף, ובכך הן מאפשרות לגלות מתי האדם דובר אמת ומתי הוא משקר במצח נחושה.

בדיקת פוליגרף - כיצד מבצעים אותה?

לאחר חיבור האלקטרודות לגופו של אדם הנבדק במכונת פוליגרף, חוקר מומחה מתחיל לשאול אותו שאלות בסיסיות שהתשובה עליהן ידועה על מנת לקבוע קו בסיס לשינויים הפיזיולוגיים שהוא עובר.

לאחר מכן, החוקר עובר לשאלות שעומדות בליבו של העניין שבעטיו נבדק האדם בבדיקת פוליגרף, כלומר השאלות שרוצים לגלות האם הן נכונות או לא. בדיקת פוליגרף מאפשרת לענות על שאלות של ''כן'' או ''לא'' בלבד ועל מנת לקבל תשובה ודאית ככל האפשר, חוזרים על סדרת שאלות מספר פעמים. השינויים הפיזיולוגיים שנבדק עובר במהלך הבדיקה נרשמים על גבי דף פלט המתעד אותם והמאפשר לדעת מה תוצאותיה של בדיקת פוליגרף כזו או אחרת.

בדיקת פוליגרף – מתי משתמשים בה?

אף על פי שלעיתים ישנם ויכוחים באשר לאמינות ולרמת הוודאות של בדיקת פוליגרף, היא מפיקה תוצאות נכונות עד לרמה של 95-90 אחוזי ודאות, ולכן, אין זה פלא שהבדיקות הללו פופולריות עד היום.

בדיקת פוליגרף משמשת למטרות רבות, החל בחקירות משטרה, דרך בדיקות של בגידה בין בני זוג וכלה בהונאות ביטוח. בכל פעם שיש צורך להגיע לשורש האמת ויש ספק בנוגע לאמינותו ולעדותו של אדם מסוים, בדיקת פוליגרף יכולה להוכיח אותו על שקריו או לזכות אותו אם הוא דובר אמת. על מנת שאכן ניתן יהיה להגיע לאמת, יש להשתמש בשירותיו של מומחה בלבד בכל הנוגע לביצוע של בדיקת פוליגרף. ללא ידע בתחום, לא ניתן יהיה לדעת מהי האמת וכיצד יש לנהוג הן עם הקורבנות של שקרים והן עם אלו שסיפרו אותם.

לכולנו יש את היכולת לשקר לאנשים סביבנו, ולכן זה קשה פעמים רבות להבחין בין אמת לבין שקר, בייחוד בתחומים שאנשים יכולים להיקלע לצרות בגללם במידה שהם יספרו את האמת. במקרים האלו, כלומר כאשר יש ספק בנוגע לעדות או לסיפור מסוים, בדיקת פוליגרף יכולה לעזור להגיע לאמת הנכספת שקבורה לעתים עמוק בתוך ערימה של שקרים.