איך מתמודדים עם ילדים שחוו סכנת חיים ונסו על נפשם כל הדרך מסודן לישראל ברגל, חוו חטיפות, עינויים, אונס, איבדו את קרוביהם? באיזו שפה אפשר לדבר איתם? באיזו שפה ניתן ללמד אותם?

כלים
 לאפשר להם לחלום -  הוצאת הקיבוץ המאוחד,  176 עמודים,  88 ₪
לאפשר להם לחלום - הוצאת הקיבוץ המאוחד, 176 עמודים, 88 ₪
  • איך ניתן להעביר אותם תהליכי חברות לישראל ולעולם המערבי בכלל? ואיך ניתן, במקביל, גם לשמור על מורשתם ותרבותם?
  • איך מניעים אותם ללמידה ולהישגים, ונוטעים בהם תקווה כשבכל רגע הם עלולים להיות מגורשים?
  • איך מגשרים על פערי התרבות, על אמונות שונות, על דרכי חיים וחינוך, ועל חוסרים קוגניטיביים והתפתחותיים?
  • איך יוצרים עבורם מרחב בטוח ומוגן העוטף אותם בחום, באהבה, בהכרה ובקבלה?

בהצטלבות רחוב העלייה ורחוב מולדת, בתוך בניין גדול ואפור, פועל בית ספר יחיד במינו בארץ ובעולם, שתלמידיו, בני כל הדתות, ילדי מהגרי עבודה, פליטים ומבקשי מקלט שהגיעו מחמישים ואחת ארצות מוצא, מתמודדים על חייהם וזכויותיהם בארץ ובעולם כנגד כל הסיכויים.

כאן, בבית הספר 'ביאליק-רוגוזין', טמון סיפור של הצלחה עם ילדים שהוריהם הגיעו לארץ מתוך תקווה נואשת לחיים טובים ובטוחים יותר. כל אחד מילדים אלה וסיפורו, סיפורים אשר מתכנסים לעלילה אופטימית, מפתיעה בעוצמתה, בצומת בו מצטלבים שוליים של עוני, גזענות והדרה.

הספר מבוסס על עשרות ראיונות-עומק מפעימים עם תלמידים בוגרי בית הספר, אנשי צוות, מתנדבים והורים, מתוך רצון לפענח את סוד הצלחתו של המודל החינוכי (לימודי וחברתי) הייחודי המתרחש בקמפוס 'ביאליק-רוגוזין', במטרה לנסות להנחילו לבתי ספר נוספים.

פסיפס הראיונות המרגשים, לצד מחקר אקדמי המבקש לפצח את הנוסחה להצלחה, יוצרים יחד חוויית קריאה עוצמתית, מטלטלת ומעוררת.

קמפוס 'ביאליק-רוגוזין' הוא מקום מכונן, אישית וחברתית, מקור השראה, סיפור הצלחה שעשוי להשפיע על החברה הישראלית לשנות את פניה. סיפור שגיבוריו - המנהל, המורים, הילדים, ההורים והמתנדבים - הופכים את "החצר האחורית" ל"גן פורח".

בשנים האחרונות, נוכח גלי ההגירה באירופה, הפך הקמפוס למודל ברחבי העולם במתן מענה לאוכלוסיות מודרות במעמד סוציו אקונומי נמוך, לרבות אוכלוסיות ללא מעמד אזרחי.

הספר מלווה במבואות של:

ד"ר עמלה עינת, חוקרת, סופרת ומטפלת מומחית בקשיי למידה.

אלי נחמה, מנהל הקמפוס, איש חינוך ואומנויות.

פרופ' יונה רוזנפלד, עובד סוציאלי, פסיכואנליטיקאי, מפתח השיטה "ללמוד מהצלחות", זוכה פרס ישראל הראשון לחקר העבודה הסוציאלית.

ד"ר ארנה שמר, מרצה וחוקרת בבית הספר לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית באוניברסיטה העברית.

רון פלג, חוקר הגירה ופליטות.

לצד הראיונות מכיל הספר:

ניתוח מוטיבים, סיכום ודיון מאת עמלה עינת.

פרוייקטים מיוחדים: "כתיבה יוצרת"; "סיפורים באריגה" (סיפורי תלמידים השזורים בעבודות אריגה); "תהודת זהות" (פרוייקט שמטרתו הייתה לעקוב עם תלמידים ובני משפחותיהם אחרי תהליך גיבוש הזהות שלהם); "בין מידבר למידבר - מונולוגים אילמים" (עמלה עינת כתבה בהשראת שיחות עם בוגרי בית הספר) ו"אלבום תמונות".

על קמפוס 'ביאליק-רוגוזין'

קמפוס 'ביאליק-רוגוזין' הוא קמפוס עירוני ממלכתי בדרום ת"א, שהוקם כתוצאה מאיחוד של בית הספר התיכון שנקרא בעבר 'תיכון עירוני ו' ולאחר מכן בית-ספר 'רוגוזין', ושל בית הספר היסודי 'ביאליק' שהועבר אליו בשנת 2005 ממשכנו הקודם ברחוב לוינסקי. הקמפוס פעל עם הקמתו ולאורך שנותיו הראשונות בהנהלתה של גב' קארן טל.

כיום כולל בית הספר המאוחד מערכת בת שתים-עשרה שנות לימוד מכיתה א' ועד כיתה י"ב. בשל מיקומו ברחוב העלייה בדרום תל-אביב, אזור בו השתכנו מהגרי עבודה, פליטים ומבקשי מקלט, קיים בקמפוס מיזוג תרבויות ייחודי של תלמידים יוצאי חמישים ואחת מדינות.

מערכת הלימודים הותאמה לאופיו הייחודי של בית הספר והיא כוללת, לצד התוכנית הממלכתית לבתי- ספר יהודיים בישראל, גם התייחסות לחגים נוצריים ואיסלאמיים. בנוסף נלמדות בבית הספר תשע משפות המוצא של התלמידים.

כמחצית מתלמידי הקמפוס הינם בעלי תעודת זהות ישראלית והאחרים הינם חסרי מעמד אזרחי, שעתידם בישראל לוט בערפל. לאור זאת, עומדות ביסוד הגישה החינוכית של בית הספר התפיסות ההומאנית וההוליסטית, המתייחסות אל התלמיד כאל אדם שלם בעל זכויות שוות, ושואפות לבחון את צרכיו האישיים בהיבט הלימודי, החברתי והרגשי ולאור כל אלה לבנות עבורו מענים הולמים. לצורך זה מופעלות בבית הספר שיטות הוראה וחינוך קבוצתיות ואינדיווידואליות, הן על ידי צוות המורים והן על ידי מתנדבים.

כנגד כל הסיכויים רושם הקמפוס הצלחה בהישגיו הלימודיים והחברתיים – באחוז הזכאות הגבוה לבחינות הבגרות, במספר המתגייסים לצה"ל, במעורבות חברתית בקהילה ואף בהשתלבות בלימודים אקדמיים. שורת יוזמות חברתיות וחינוכיות זיכו את הקמפוס בפרסים מטעם משרד החינוך, עיריית ת"א ועוד.

בשנת 2010 זכה הקמפוס בפרס החינוך הארצי והסרט שנעשה עליו - " לא עוד זרים" - שהציג את המארג החינוכי יוצא הדופן המאפיין את המקום, זכה בפרס האוסקר בקטגורית הסרט התיעודי הקצר.

אודות המחברים:

ד"ר עמלה עינת, חוקרת, סופרת ומומחית בכירה בתחום לקויות למידה. הייתה אחראית על מוקד התמיכה הרגשית במרכז התמיכה לסטודנטים לקויי למידה במכללת תל-חי במשך 14 שנים, מרגע הקמתו. בעלת תואר שלישי בנושא ליקויי למידה בקרב מבוגרים.

פרסמה 6 ספרים בסידרה העוסקת בהיבטים שונים של הסינדרום, ארבעה מהם ראו אור בסידרת קו אדום בהוצאת הקבוץ המאוחד: "מפתח לדלת נעולה – לפרוץ את מחסום הדיסלקציה" (2000) שיצא במהדורות רבות; "הורים מול מחסום הדיסלקציה" (2003), "דימוי עצמי במראה הדיסלקציה - מורים במילכוד" (2006); "כתב אישום – לקויי למידה, נשירה ועבריינות" (2006); "נחיתה קשה – לקויי למידה בזירת התעסוקה" (2009); "וכשאני לעצמי מה אני - זוגיות והורות של בוגרים עם ליקויי למידה" (2011).

עמלה עינת, זוכת פרס ראש הממשלה לספרות ופרס "הדסה" לספרות ילדים. כתבה למעלה מ-50 ספרים למבוגרים, ילדים ובני נוער, חלקם תורגמו למספר שפות וחלקם הומחזו והועלו על במות שונות. בחלק מספריה שמה לה עינת למטרה להנגיש סיפורים מההיסטוריה היהודית ומתולדות ארץ ישראל לבני נוער. ביניהם: "רוחות רפאים במכבסה" העוסק בפרשיות נעלמות שעל סף קום המדינה; "המשימה האבודה" רומן לנוער ומבוגרים על הפרשה הידועה בשם "עסק ביש" ו"סיפור אהבה קפריסאי" העוסק במחנות המעפילים בקפריסין. בין ספריה הידועים לבני נוער: "הבוקר בו אסרו את אבא", "משני עברי החומה", "הלבד האחר של דני"; "ארץ, עיר, משפחה"; "שיטת חנהל'ה" ("סיפורה של חני"), ועוד.

ילידת כפר סבא, 1939. בגיל תשע עברה עם משפחתה לחולון. כיום מתגוררת בת"א.

אלי נחמה, איש חינוך ואמנויות, מנהל את קמפוס 'ביאליק- רוגוזין' בדרום ת"א משנת 2011. בעל B.Aבתאטרון, ו M.ED בשילוב אמנויות בחינוך.

בעל קריירה רבת שנים כשחקן בתיאטרון הרפרטוארי, בשורת תפקידים ראשיים, ביניהם: "חתונת הדמים" ב"הבימה", "חלום ליל קיץ" ו"סוף עונת החלומות" ב"קאמרי", "אחד משלנו" ב"בית לסין" ועוד.

ביים והפיק הצגות תיאטרון במסגרות שונות, בדגש על אוכלוסיות מיוחדות (כלא רמלה ובית החולים גהה). במקביל לימד תיאטרון וביים במסגרות חינוכיות שונות. העלה הצגות עם תכנים חינוכיים, אירועים, טקסי זיכרון, יום השואה ועוד.

בין השנים 2003-2010 ניהל את בית חינוך 'א.ד. גורדון' ולאחר מכן עבר לנהל את קמפוס 'ביאליק-רוגוזין'. בניהולו זכה הקמפוס להישגים מרשימים ולפרסים חינוכיים.

בשנים האחרונות הוא מפתח את המודל הייחודי של הקמפוס ומציג אותו בארץ ובעולם             

יליד ת"א 1960. נשוי ואב לשלושה.

"ספר זה נכתב למען הילדים עם העיניים השחורות, גם אם הן ירוקות או חומות, למען ילדים המתמודדים על חייהם וזכויותיהם בארץ ובעולם, למען הוריהם, מוריהם ולמען כל מי שרוצה לחנך, להשפיע ולשנות, לכל מי שאינו פוחד להיות איש במקום שאין איש ולכל החולמים שמאמינים עדיין באפשרות הגשמתם של חלומות".

אלי נחמה, מנהל קמפוס ביאליק-רוגוזין.