ד"ר מסעד ברהום, מנהל ביה"ח לגליל בנהריה: "נכנסנו לגירעון של 25 מיליון שקלים בגלל הטיפול בפצועים הסורים" הוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי בראשות ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) קיימה היום (ב') דיון בנושא פערי הרפואה בצפון, בדגש על המצב בבית החולים פורייה ובבית החולים לגליל בנהריה.

כלים
צילום: אילוסטרציה
צילום: אילוסטרציה

בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה ח"כ מיקי זוהר: "המצב בבי"ח פורייה ובבי"ח לגליל בנהריה לא פשוט. המדינה חייבת לסייע. אלה בתי החולים שמשרתים מאות אלפי אלף בני אדם ואף מעניקים סיוע הומניטרי לאזרחים זרים וזה עניין חשוב מאוד".

ד"ר מסעד ברהום, מנהל המרכז הרפואי לגליל בנהריה: "הזקנה מנהריה כבר לא במסדרון. היא בחדר המדרגות. יש אצלנו מחסור עצום במיטות. אנחנו חייבים 200 מיטות אשפוז נוספות. אנחנו חייבים מכשיר פט סי טי. אנשים נוסעים לבתי חולים במרכז ומשלמים אלפי שקלים כי ההמתנה אצלנו היא ארוכה פי כמה. נכנסנו לגירעון של 25 מיליון שקלים בגלל הטיפול בסורים. כל פצוע סורי עולה לי 10,321 ש' ואנחנו מקבלים עבורו מהמדינה רק 1300 ש'. בארבע השנים האחרונות טיפלנו במעל 1500 סורים, כ-40 ביום בממוצע".

ד"ר ארז און, מנהל המרכז הרפואי פורייה: "האתגרים אצלנו הם יותר גדולים, ומנגד מוזרמים אלינו פחות משאבים. חייבים לתת תמריצים למתמחים ובעיקר למומחים. חייבים להנגיש את שירותי הרפואה לתושבים כי התושבים בפריפריה נמנעים מלנסוע רחוק לקבל טיפול או שיקום, למשל שיקום ילדים שקיים רק במרכז. בלתי סביר שאין אצלנו טיפול נמרץ ילדים. אין רפואה פרטית ולכן יש יותר לחץ על הרפואה הרגילה. אנחנו מתקשים לגייס תרומות וכתוצאה מכך מתקשים לקבל תקציבים במסגרת המצ'ינג. בשנים האחרונות עם זאת, חשוב לי להדגיש שבשנים האחרונות נעשו שינויים גדולים של תוספת מכשור וכדו'. השינוי הוא בידינו".

ח"כ אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו): "מאז ומתמיד ידוע שהמצב בין פריפריה למרכז אינו שוויוני. כמי שמתעסקת בעניינים האלה הרבה שנים אני מעידה שהפערים לא מצטמצמים אלא להפך - מתרחבים. בכל בתי החולים בפריפריה חסרים תקנים ותקציבים. התקציב האחרון היה נטול תקציב לרופאים מתמחים בפריפריה, וזה מרחיב את הפערים. מישהו סבור שהחיים שלנו פחות חשובים. צריך להחזיר מענקים גם למתמחים וגם למומחים. איפה משרד הבריאות שאמור לבדוק אם קופות החולים מעניקים את השירותים הרפואיים המשלימים? צריך פיקוח על הכספים שמועברים לקופות החולים. צריך לבטל את שיטת המצ'ינג ולהוסיף מחלקות כגון טיפול נמרץ ילדים ועוד".

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד): "לאוצר יש כסף. צריך לעשות סדר עדיפויות אחר. אסור לנו להסכים למצב הזה. משרד האוצר חייב לתת דין וחשבון על הפערים הקיימים".

ח"כ יגאל גואטה (ש"ס): "הצפון והפריפריה לא מעניינים אף אחד. הכול מתחיל ונגמר בכסף ובסדרי עדיפויות. כי כסף יש. צריך לזעזע את המערכת".

ח"כ אכרם חסון (כולנו): "משרד הבריאות קיבל תוספת של 3 מיליארד שקלים. השאלה לאן הולך הכסף. בתי החולים בארץ עומדים בפני קריסה. צריך לזמן לוועדה את שר האוצר ואת שר הבריאות ולדרוש מהם תשובות".

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) הציע ליו"ר הוועדה להקים ועדת משנה שתטפל בעניין הפערים בבריאות בין מרכז לפריפריה.

ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני): "הבעיה העיקרית היא שאין תכנית לאומית לבריאות. מנהלי בתי החולים צריכים להתחיל לנקוט בצעדים דרמטיים. המצב הקיים לא יכול להימשך".

בסיום הדיון הודיע היו"ר ח"כ מיקי זוהר כי הוועדה תפנה לשר הבריאות בדרישה לקבל דיווח על אופן הפיקוח על קופות החולים בסוגיית חלוקת כספי הקפיטציה, ותוודא שהמשרד פועל למעקב אחר שיקולי קופות החולים בחלוקת התקציבים.

כמו כן, הוועדה תעקוב מקרוב אחר 400 מיליון הש' שתוקצבו בתקציב האחרון לטובת תיעדוף הפריפריה.

הוועדה תפנה לשר הבריאות להתקין תקנה למכשור פט סי טי למרכז הרפואי לגליל בנהריה.

היו"ר ח"כ זוהר הודיע כי הוועדה תפנה לראש הממשלה, לשר האוצר ולשר הבריאות בדרישה לפעול להשלמת הפער התקציבי למימון הטיפול בפצועים הסורים – פער העומד על כ-9000 ש' לפצוע.