רבים חולמים בשלב כלשהו בחייהם לפתוח פאב. הרצון לפתוח עסק קטן שיהפוך חלום להנאה מציאותית, מוביל צעירים רבים לחשוב על הקמת מקום מלא באווירה טובה, פאב עם מחירים שווים לכל כיס, אשר אפשר יהיה להרוויח ולהתקיים ממנו בכבוד. ואכן, יש המעזים ופותחים מקום קטן ונחמד, אך באותה המהירות פאבים אחרים נסגרים מפאת חוסר הצלחה. פאב יכול להצליח ולהיות רווחי ובו בעת יש סיכונים ועלויות שצריך לקחת בחשבון. הסוד, הוא לדעת לנהל אותו נכון!

קרדיט : שאטרסטוק
קרדיט : שאטרסטוק

 

הענף תחרותי מאד. בכל שנה, ובמיוחד באזור המרכז, נפתחים פאבים רבים. מעבר לתחרות ביניהם, שהיא לכשעצמה אתגר לא פשוט, נתקלים הבעלים בסבך של בירוקרטיה בה הם עדיין אינם מתמצאים. רבים הבעלים שהם חסרי ניסיון בניהול עסק, וכל שכן פאב, ואינם בקיאים בתכנון נכון של עסק מסוג כזה. כל הקשיים הללו, כאמור, גורמים לסגירת פאבים רבים, ובמקביל – להפסדים כספיים גבוהים וגם ללא מעט עוגמת נפש.

אז, איך עושים את זה נכון?

על מנת להפחית את הסיכונים, יש לבנות תכנית עסקית מפורטת. תוכנית שכזו מתארת את העסק, את גודל הפאב הרצוי וכן את האזור וסוג העסק - עצמאי, בזיכיון וכדומה. גם את השוק הקיים בודקת התוכנית מבחינת המתחרים בענף: הפרופיל שלהם, הלקוחות הפוטנציאלים וההתפתחות הצפויה. התוכנית מצביעה גם על יעדים, על יישום ועל מימון ותזרים מזומנים. על ידי בקרה שוטפת על סעיפיה השונים של התוכנית, יוכל הבעלים לבדוק אם אכן הוא עומד ביעדים, מצליח לחסוך בהוצאות ומנהל את הפאב ביעילות ומקצועיות.

שלבים בהקמה ופתיחת פאב

ישנם שלושה שלבים עיקריים בדרך להקמת פאב :

השלב הראשון - התכנון: זוהי, למעשה, התוכנית העסקית שהוזכרה לעיל. השאלות החשובות הן: מהו הקונספט של הפאב, לאיזו אוכלוסייה הוא מיועד, מהם מאפייני האזור, מהי האווירה אותה אתם רוצים ליצור, (יום יומית פשוטה, או אלגנטית), האם יגישו ארוחות – כלומר, מחייב מטבח, או רק נשנושים ליד השתייה. מהו השוק התחרותי הקיים, האם יש אפשרות ופוטנציאל לגדילה, וחשוב ביותר, כמובן, המימון הכספי ועד כמה הסכום גדול, ביטוח העסק ותזרימי מזומנים.

השלב השני - הקמת הפאב: כאשר התוכנית מוכנה, יש לבחור מקום מתאים לפאב. חשוב לקחת בחשבון גודל מקום (משפיע על גובה השכירות), נגישות לאורחים, חנייה וקרבה למגורים. זו חשובה במיוחד אם יש רצון להפעיל מוזיקה ויש פוטנציאל לרעש.

חשוב לדאוג לכל האישורים הנדרשים - על פי התוכנית שהוכנה, יש למפות מראש את האישורים הנדרשים מהרשויות שונות ולסדרם.

רשימת עובדים:

על פי הקונספט שהוכן מראש חשוב לקבוע איזה עובדים להעסיק. האם יש צורך בדי.ג'יי במקום, בתאורן, במקבלי פנים- סלקטורים? מאבטחים? ברמנים/ברמניות? וכמה? אם מוגש מזון - אולי יש צורך בטבח, מלצרים ומלצריות וכדומה. ניקיון הוא נושא רגיש וחשוב. יש לקחת בחשבון אנשי ניקיון למטבח ולשירותים. יש לזכור לבטח את כל העובדים, ולקבוע מראש את גובה והסדרי השכר מול העובדים - תוכנת שכר תוכל לעזור לכם בייעול ההתנהלות והבירוקרטיה עם העובדים השונים בעסק. תוכנת שכר שכזו תבטיח את שביעות הרצון של העובדים מבחינת סדירות התשלום והשכר, ותאפשר ראש שקט לבעלים מבחינת ארגון המשכורות ותמנע טעויות.

ציוד:

כיום ניתן להשיג ציוד משומש, יד שנייה, אשר ייקל על התקציב, וכמובן – ניתן להשיג גם ציוד חדש, למי שידו משגת. יש לתכנן נכון את רכישת הציוד על פי המבנה הנבחר. הציוד לבר כולל ציוד בסיסי כמו: הבר עצמו, שולחנות, כסאות, כלי אוכל, אמצעי אוורור/קירור, תאורה, מצלמות אבטחה, ברזי בירה ואלכוהול בהתאם. ציוד מתקדם - ציוד מטבח על פי התוכנית - מקררים, תנור, טוסטרים וכדומה. טלוויזיה, מקרן, ציוד לעיצוב כמו ווילונות, תמונות ואלמנטים דקורטיביים נוספים, וכמובן שירותים אסתטיים ונוחים לתחזוקה.

השלב השלישי - ההתנהלות: כדאי להשקיע בבעלי מקצוע אשר יעזרו לפרסם וליחצן את הפאב. יש דרכים רבות לפרסום כמו ברשתות החברתיות, במדיה ועוד. שלט מאיר עיניים וכניסה מזמינה ומסודרת יעזרו בהבאת אורחים לפאב. חשוב לשים לב לנוחות הישיבה, כדאי לפנק במוזיקה אהובה או שתייה, ומידי פעם להביא ליינים מסוימים וגימיקים כדי להפוך את המקום לתוסס ומעניין.

לסכום

כדי להפוך חלום למציאות, גם כשהיא נראית מסובכת, יש לפעול נכון ולהיערך בהתאם: לבחון את כל האפשרויות, להתייעץ עם אנשי מקצוע, לבדוק פתרונות מימון ובעיקר לפתח אורך נשימה עד להצלחה הרווחית.