"אני מתריעה מפני אסון". כך כתבה דורית חזן, יו"ר ארגון גננות מחנכות, במכתב שבו הזהירה מפני פיטורי הסייעות הרפואיות המוצמדות לילדים בעלי צרכים מיוחדים מגני הילדים, ששלחה לשר החינוך נפתלי בנט, למנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב, ליו"ר הוועדה למען הילד בכנסת, ח"כ יפעת שאשא ביטון ולמפקחת על הבריאות ד"ר עירית ליבנה.

דורית חזן יו"ר ארגון גננות מחנכות (צילום: יח"צ)
דורית חזן יו"ר ארגון גננות מחנכות (צילום: יח"צ)

"נציגי הממשלה ממשיכים להצהיר שמטרתם היא ויתור על הסייעות היחידניות", כתבה חזן, לאחר שנציגי הממשלה חזרו לאחרונה בדיונים בוועדה לקידום זכויות הילד בכנסת על כוונתם לפטר את הסייעות הרפואיות, "במידה וההחלטה לא תוסר מידי מסדר היום נאלץ לפעול נגדה בכל דרך שהיא".

הילד טיפס על גדר בגובה שני מטרים וברח מהגן

"נבצר ממני להבין איך עולה על דעתו של מישהו להוציא סייעת רפואית מהגנים, בעומס העבודה הקיים בגנים כיום. הגנים מונים 35 ילדים, ובכל גן יש היום מספר ילדים מורכבים ומאתגרים עם בעיות אלימות, על הספקטרום ועוד. במצב כזה מספיק רק ילד אלרגי אחד, שהעדר סייעת רפואית יסכן את חייו", כתבה חזן, "ההצעה זו מסכנת את חיי הילדים האלרגיים במידה ויקרה אסון. חישבו  מה יקרה לשאר הילדים במקרה ויצטרכו לחזות בפעולות הצלה של ילד אלרגי?"

"הגננת והסייעת אמונות על ביטחונם, שלומם וחינוכם של כל ילדי הגן", כתבה חזן, ותיארה כדוגמא מקרה מחריד שקרה לאחרונה: "באחד מהגנים שבו יש שלוש נשות צוות טיפס ילד על גדר בגובה שני מטר, והצליח לברוח מהגן אחרי אינספור ניסיונות בריחה שסוכלו. באותו הגן ילד אחר פגע בסייעת שנזקקה לטיפול רפואי. האם נראה לכם שצוות כזה יכול היה גם לשמור על חיי ילד אלרגי? אשת צוות פדגוגי אינה יכולה להיות צמודה כל היום לילד אחד בלבד. לא ייתכן שבתנאים הנוכחיים בהם עובדות הגננות תתווסף מטלה ואחריות על כתפי הגננות".

"נשקול לצרף את פיטורי הסייעות לתביעת הגננות הגדולה"

במידה והסייעות הרפואיות יפוטרו, ארגון גננות מחנכות ישקול לצרף את הדרישה להשאיר אותן בתפקידן לתביעה שהארגון עומד להגיש נגד משרד החינוך. הנהלת ארגון גננות מחנכות מכינה תביעה משפטית בבקשה להשוואת שכרן של הגננות לאלה של המורים ולשפר את תנאי העסקתן. התביעה תהיה תביעה פרטנית שכל גננת בגן ילדים ציבורי בישראל תוכל להצטרף אליה ולזכות בשיפור גדול בתנאי העסקתה. את התביעה יגישו עורכות הדין ורד גרטל וליאת שושן ברק. בין השאר, יבקשו הגננות בתביעה להחזיר להן תשלום של 12 שעות נוספות בחודש שנלקחו מהן ברפורמת "אופק חדש" בזמן שהמורים קיבלו תוספת של 20 שעות; להשוות את אורך שעת עבודתה של הגננות לשעת עבודתם של המורים; לקבל תוספות שכר שונות בדומה לאלה שמקבלים המורים, כגון "גמול תפקיד", "גמול השילוב", שעת הנקה, ועוד. בנוסף, יבקשו הגננות לשפר את תנאי העסקתן הפיזיים בגני הילדים, כדי להתאים את גני הילדים לצרכיהם של ילדים מגיל שנתיים וחצי, ולהוסיף בהם פינות מנוחה ופינות לטיפול בילדים שעדיין נמצאים בגמילה". 

להצטרפות לתביעה:

https://beeoffice.co.il/gananot/index.php?IPay=5a5a3dcc4f5c9