לימודי תקשורת נשענים על שני יסודות המקיימים ביניהם יחסי-גומלין ומזינים זה את זה: האחד תיאורטי-מחקרי והשני מעשי פרופסיונאלי. לימודי תקשורת בפן התיאורטי נוגעים בשיח האקדמי ובה בעת מחוברים לעולם התקשורת העכשווי. הם מאפשרים לסטודנטים לצפות אחרת בטלוויזיה, לצרוך אחרת חדשות, להבין את המניפולציות המורכבות מאחורי עולם הפרסום והמדיה הדיגיטלית. 

נקודת המפגש שבין התיאורטי למעשי. צילום  Shutterstock
נקודת המפגש שבין התיאורטי למעשי. צילום Shutterstock

לימודי תקשורת במכללת ספיר נשענים על שני יסודות המקיימים ביניהם יחסי-גומלין ומזינים זה את זה: האחד תיאורטי-מחקרי והשני מעשי-פרופסיונאלי. לימודי תקשורת בפן התיאורטי נוגעים בשיח האקדמי ובה בעת מחוברים לעולם התקשורת העכשווי. הם מאפשרים לסטודנטים לצפות אחרת בטלוויזיה, לצרוך אחרת חדשות, להבין את המניפולציות המורכבות מאחורי עולם הפרסום והמדיה הדיגיטלית.

לצד לימודי התיאוריה ניצבים שלושה מסלולים מעשיים-מקצועיים: עיתונות, רדיו ושידורים דיגיטליים ותקשורת שיווקית ומדיה דיגיטלית. מסלולי הלימוד במחלקה לתקשורת בספיר חושפים את הסטודנטים לחזית הטכנולוגית בתקשורת ומכשירים את בוגריה לתפקידי יצירה, עריכה וביקורת של תכנים במגוון פלטפורמות ניו-מדיה.

במהלך הלימודים יתנסו הסטודנטים בחקר שוק, ניסוח קונספט, דיוק תכנים מילוליים וחזותיים והתאמתם לפלטפורמות השונות, הפצה לקהלים שונים בפורמטים שונים, ניהול קמפיין דיגיטלי ומערך תגובות אינטראקטיבי ועד פתרון דילמות הקשורות לאתיקה ולזכויות.

הסטודנטים בלימודי תקשורת יתמחו בפרסום, שיווק ויחסי ציבור, תוך התנסות מעשית בפיתוח קמפיין מולטימדיה פרסומי וכן, יתנסו בפיתוח מיזם מולטימדיה אינטראקטיבי סביב נושא חברתי ובשיתוף עם קהילות החברה האזרחית והארגונים הפועלים בה.

הסדנאות בלימודי תקשורת מעניקות כלים מעשיים להפקת תכנים המשלבים טקסט, שידור, קול ודימוי חזותי: מתפעול מעשי של ערוצי המדיה החברתית ועד הפקת קמפיינים מסחריים וחברתיים. הפקות אלה יכשירו את תלמידי המסלול לצרכיו של שוק התקשורת העכשווי, המושתתות על ידע, ניסיון, יצירתיות ומקוריות.

הסדנאות הנלמדות כחלק מלימודי תקשורת יאפשרו לתלמידים לפתח מיומנויות להתמודדות מושכלת עם המפנה הדיגיטלי המאופיין במעבר מצריכה פסיבית של תוכן להשתתפות אקטיבית בייצורו והפצתו במגוון פלטפורמות. בנוסף, מתנסים הסטודנטים בעריכת מוסיקה, הגשת תכניות רדיו אישיות, דיווחים מהשטח, ראיונות עם פוליטיקאים, ספורטאים ואנשי תרבות, העלאת פודקאסט לרשת, בניית פורמטים רדיופוניים, הפקת רדיו, עבודת תחקירנוּת ורכישת ידע טכני.

בעידן שבו צרכני התקשורת מתעדכנים על הנעשה בארץ ובעולם באתרי חדשות ורשתות חברתיות, על העיתונאים להיות בעלי מיומנות מורכבות עוד יותר משהיו בעבר. דווקא בתקופה שבה כל אדם יכול לפרסם את דעתו ברשת, עולה הצורך בעיתונאים כמי שיודעים לזהות את הסיפור ולהעבירו לקהל באופן מדויק ואטרקטיבי. עליהם לכתוב כתבה לעיתון המודפס והמקוון, לתחזק דיווחים שוטפים ברשתות ובבלוגים ולצלם ולערוך כתבות וידאו.

מסלול העיתונות מספק לסטודנטים הכשרה מעשית לעבודה עיתונאית בכל כלי התקשורת בישראל. לשם כך המרצים במחלקה לתקשורת הם עיתונאים העובדים בעיתונים, ערוצי הטלוויזיה ואתרי האינטרנט המובילים בארץ.

הלימודים המעשיים מתחילים בשנה ב' ומקיפים את כל המקצועות הדרושים לעיתונאים: תחקיר, כתיבה, עריכה, דיווחים משודרים, כתבות טלוויזיה, רדיו ועוד. הידע הזה משמש את תלמידי המסלול בשנה ג' גם בכדי להפעיל את "ספירלה" - אתר החדשות של המחלקה לתקשורת, יצירה וביקורת – שבו משמשים הסטודנטים בכל תפקידיו, ובראשם כתבים, עורכים וצלמים.

היכולת לעבור ממדיום למדיום – עיתון, אתר אינטרנט, טלוויזיה ורדיו וכן לעמוד בסטנדרטים הגבוהים של העשייה העיתונאית בכל פלטפורמה, היא זו שמכשירה את בוגרי המסלול להשתלבות מעשית בתעשייה. כך מצליחים בוגרי המסלול להבין את הצרכים המשתנים של העיתונות בעולם משתנה ולמצוא את דרכם בכל גופי התקשורת בישראל.

בוגרי המסלול פזורים כיום בכל רחבי המדיה: חדשות 2, ערוץ 10, חברות הפקה טלוויזיוניות שונות, פורטלים אינטרנטיים, שלל משרדי פרסום ויחסי ציבור וכמובן תחנות הרדיו המובילות. ההתנסות במהלך הלימודים בשלל אתגרים של שידור רדיופוני חי גם על גבי הפלטפורמות הדיגיטליות מכינים את בוגרינו היטב לתעשייה.