טבעת האירוסין, בדומה לפריטים אחרים, יכולים להיות בעלי ערך רב שהוא לא רק כספי. מדוע טבעות האירוסין חשובות לנו כל כך? מה הן מייצגות עבורנו ומה הן מייצגות ביהדות? הנה התשובה.

כלים
טבעת אירוסין - אילוסטריה. צילום: Shutterstock
טבעת אירוסין - אילוסטריה. צילום: Shutterstock

בינואר 2016 איבדה משפחה חרדית מירושלים טבעת אירוסין ששוויה כ-36,000 ₪. הכלה, בת המשפחה, השליכה בטעות את טבעת האירוסין שקיבלה לאשפה, ובמהירות אבדו עקבותיה. לאחר שפורסם עניין האבדה על ידי אחות הכלה, מיהרו רבים לעזור לבני המשפחה לאתר את הטבעת האבודה, וחיטטו במשאית הזבל בתקווה למצוא את האבדה. לאחר זמן מה, קיבלו בני המשפחה שיחת טלפון מפתיעה מאדם אשר סיפר כי הטבעת נמצאה על ידי חברו. לאחר מסירת סימנים מזהים, תיאמו שני הצדדים מפגש והטבעת בעלת הערך הכספי הרב והערך הרגשי העמוק, הוחזרה לכלה השמחה.

קשה שלא להתרגש מהסיפור הייחודי, אשר ממחיש לנו עד כמה טבעת האירוסין, בדומה לפריטים מכל סוג שהוא, יכולים להיות בעלי ערך רב שהוא לא רק כספי. מדוע טבעות האירוסין חשובות לנו כל כך? מה הן מייצגות עבורנו ומה הן מייצגות ביהדות? הנה התשובה :

משמעות טקס האירוסין וחשיבות הטבעת

זוגות רבים בוחרים למסד את הזוגיות שלהם, ועוד לפני החתונה עצמה, באירוסין אשר מקדימים את נישואים עצמם. האירוסים מכינים את בני הזוג לקראת הנישואים, לקראת המחויבות הרבה זה לזו, זו לזה, ולקראת היום החשוב בחייהם - היום שבו יעמדו יחד תחת החופה. טבעות אירוסין מסמלות את כל זה ואף יותר מכך. על אף שאין כללים רשמיים על פי היהדות באשר לאופן עיצובן של טבעות האירוסין, הן ממלאות תפקיד חשוב ועמוק מאד מבחינה דתית.

טבעות אירוסין, כמו גם טבעות הנישואין, מסמלות את הקשר החשוב והעמוק בין בני הזוג - קשר המקדים את מוסד הנישואים. הן ביהדות והן בקבלה, מקבלות טבעות אלו חשיבות מיסטית רבת עוצמה הבאה לידי ביטוי בקשר שבין הטבעת לבין הספירות העליונות. בין החוכמה, הבינה והדעת לבין האירוסין עצמם. הטבעת היא זו המחברת את בני הזוג עם הצו האלוהי (עם מצוות "פרו ורבו") ומסמלת את הקמתה של המשפחה החדשה. הטבעת מסמלת את הקשר המשמעותי והעמוק שבין השניים, המוביל לכדי נישואים. הסכמת הצדדים לאקט הזה, לאקט האירוסין, מבטא את רצונם להתחתן.

ביהדות, מהוות טבעות אירוסין הרבה יותר מקישוט. הן מבטאות את הסכמתה של האישה להינשא לבחיר ליבה ואת הרגש העז שחשה כלפיו. טבעות האירוסין מסמלות את הבחירה השקולה של השניים, את הבחירה הרצינית כמו גם העמוקה מאד, אשר חשובה לא פחות מבחירתם להינשא. ביהדות הן טקס האירוסין והן טקס הקידושין נערכים באותו המעמד. לשניהם אותה חשיבותם ושניהם מחייבים באותה המידה.

הענקת הטבעת כחלק מהאירוסין הוא מנהג נפוץ מאד. החוק אמנם איננו מחייב בטבעת אירוסין על מנת לרשום את האישה כנשואה וזוגות העורכים את טקס האירוסין לא הופכים, כשהדבר נעשה במעמד פרטי וללא רב ועדים, לזוגות נשואים. זהו מעמד טקסי בלבד, אך בעל סמליות וחשיבות עמוקה במיוחד. מסיבה זו בדיוק אפשר למצוא כיום שפע של טבעות אירוסין, המעוצבות בסגנונות מרהיבים ביופיים. טבעות יהלומים מקסימות, טבעות מושקעות ההולמות כל אישה. טבעות אלו נבחרות בקפידה בדומה לבחירתן של טבעות הנישואין והן מוצעות כיום על ידי מיטב העוסקים בתחום.