ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת דנה אתמול (ב') בדרישת מועצת חוף הכרמל ומועצות נוספות באזור להעביר את אסדת הגז הטבעי של מאגר 'לווייתן' למעמקי הים ולמנוע את הצבת מיכל הקונדנסט (הנפט הגולמי) של שותפות הגז בשטח המועצה. יו"ר הוועדה, ח"כ דודי אמסלם (ליכוד) וכן כל חברי הכנסת שהשתתפו בדיון, ביניהם מיקי לוי (יש עתיד), יעל כהן-פראן (המחנה הציוני) ואחרים הסכימו עם טענת התושבים שהתוכנית להצבת האסדה 10 קילומטר מהחוף ולהצבת מיכל הנפט היא בעייתית. אמסלם קרא להקמת ועדה שתבחן את הנושא מחדש.  שרי הפנים, איכות הסביבה והאנרגיה לא הגיעו לדיון ואילו הפקידים השיבו בתשובות מתחמקות בלבד.

כלים
אורן עוזרד בדיון בכנסת על אסדת הגז והקונדנסט
אורן עוזרד בדיון בכנסת על אסדת הגז והקונדנסט

לדברי סגן ראש מועצת חוף הכרמל, אורן עוזרד, שהגיע לדיון: "מורחים אותנו. וזה מכעיס ומדאיג. עד כה הסבירו לנו שלא ניתן להקים את האסדה בעומק הים מסיבות הנדסיות. כיום מסתבר שזה דווקא אפשרי. ואם זה אפשרי, אז התביעה להרחקת האסדות לגיטימית לחלוטין. באסדה עלולה להיגרם דליפה או תקלה, ואם היא תהיה קרובה לחוף ההשפעה עלולה להיות הרסנית. מיכל הקונדנסט לא פחות מדאיג. הקונדנסט הוא חומר נדיף יותר מנפט גלמי, ולמרות זאת, לא הצלחנו לקבל בדיון אתמול עמדה ברורה של המשרד להגנת הסביבה לגבי השפעת מיכל הקונדנסט על סביבתו הקרובה. הופתעתי והתרגזתי שבעתיים לגלות שהמשרד להגנת הסביבה התחמק או התרשל בהצגת נתוני הזיהום מאסדת תמר שמתוכם יכולנו להסיק את היקפי הזיהום מאסדות לוויתן".

"אחרי הדיון בכנסת השתתפתי בפגישה עם מטות המאבק הנאבקים נגד מיכל הקונדנסט ולמען הרחקת האסדות. אני מקווה שהמאבקים יידעו לשתף פעולה - זה עם זה, ועם המועצה. המועצה האזורית חוף הכרמל היא חלוצה ומנהיגה במאבקי הגז. במשך שנים פעלה המועצה, כמעט לבד למנוע את התוכנית המקורית, שבמסגרתה הטיפול בגז היה אמור להיות על היבשה ונחלה בכך הצלחה מוחלטת. גורמים שמנסים היום למקד את המאבק נגד המועצה ונגד ראש המועצה במקום בממשלה ובחברות, טועים טעות חמורה ועגומה ויורים בתוך הנגמ״ש.

אסדת הקידוח ומיכל הקונדנסט: שני מפגעים סביבתיים

חברת נובל אנרג'י וחברת דלק של יצחק תשובה, שאיתרו את מאגר הגז "לווייתן" ומפיקו ממנו גז טבעי, מתכננות אסדה לטיפול בגז הטבעי שמופק במאגר כ-10 קילומטר מערבה מאזור חוף הכרמל וליישובי מועצת חוף הכרמל. הקמת אסדת קידוח במיקום כה קרוב לחוף וליישובים שבהם מתגוררים אלפי תושבים מהווה מפגע סביבתי שמכער ומזהם את הסביבה. זאת, למרות שבמאגרי "כריש" ו"תנין" מתוכננות לקום אסדה במרחק של קרוב ל-100 קילומטר מהחוף, ואין סיבה לא לפעול בצורה זהה לגבי מאגר "לוויתן".   

בנוסף, מתכננת שותפות הגז להקים בשטח המועצה, סמוך לתחנת הכוח "חגית" או בתוכה מתקן ענק שבו תאכסן קונדנסט – חומר שנוצר במהלך הפקת הגז ומורכב בחלקו הגדול מנפט גולמי - לצורך מכירתו וזיקוקו בבתי זיקוק, פעילות שתניב לשותפות רווח עצום. באתר יאוכסנו מדי יום כ-2,500 חביות של קונדנסט. משמעות הקמת המאגר היא סכנה אדירה לתושבי האזור, עקב פליטת חומרים מזהמים לסביבה, וגם עקב החשש לדליפת ענק במקרה של תקלה, אסון טבע, פיגוע או מלחמה. חוות דעת של המשרד להגנת הסביבה אף קבעה שאין לאכסן קונדנסט בסביבת אזורי מגורים.

הרשויות המקומיות באזור, ובראשן מועצת חוף הכרמל, תושבים, יישובים וארגוני סביבה מנהלים מאבק מול הממשלה בדרישה להעביר את האסדה למרחק גדול יותר במעמקי הים ולהעברת מאגר הנפט הגולמי ("הקונדנסט") סמוך לאסדה בים, כדי למנוע נזק סביבתי וסכנה בריאותית וביטחונית לתושבי האזור ופגיעה חמורה באיכות חייהם.