עצמאות כלכלית כבר אינה רק סיסמה. בשנים האחרונות נחשפים לשוק ההון אנשים רבים שהחליטו לקחת את גורלם בידם ולהכתיב את עתידם הפיננסי בעצמם, חלקם אף עושים את זה כמקצוע של ממש.

כלים

 הבשורה הגדולה של המשקיע הפרטי בשוק ההון היתה ללא ספק רשת האינטרנט, שהפכה את המסחר הישיר בשוק ההון לפעולה פשוטה, באמצעותה יכול כל אחד לסחור בוול-סטריט מביתו בלחיצת עכבר.

בטרם תסתערו על הגרפים ומערכות המסחר, בואו ננסה להבין לרגע מהי בכלל הבורסה, את מי היא משרתת וכיצד נכון לפעול בה.

לא מה שחשבתם

את החשיפה הראשונה שלכם לשוק ההון עשיתם כל הנראה עם התקשורת הכלכלית, ואם זה המצב, אתם ודאי חושבים כי תפקידה של הבורסה הוא בסה"כ לאפשר לאנשים לסחור במניות. האמת עם זאת, מעט שונה.

הסיבה העיקרית להקמתן של הבורסות הרבות ברחבי העולם היא בראש ובראשונה לגיוס כספים. כאשר חברה מעוניינת לגדול ולהתפתח, להשקיע במחקר, ציוד, מבנים וקרקעות, היא זקוקה להשקעה. הבורסה היא המקום הטוב ביותר עבור חברות לגיוס כמות משמעותית של כספים מהציבור.

האופן בו מגייסות חברות כספים מהבורסה היא באמצעות הנפקת מניות למשקיעים בתמורה לאחוזי בעלות בחברה. לצורך הנפקת המניות, תגיש החברה לבורסה תשקיף בו יפורטו כל הפרטים החיוניים אודות פעילותה, לאחריו תנסה להנפיק את מניותיה במחיר הגבוה ביותר אותו תוכל להשיג.

לאחר ההנפקה יחל השלב המעניין עבורכם כמשקיעים וסוחרים. מניות החברה יחלו להיסחר בבורסה ולכם תינתן ההזדמנות לקנות ולמכור בהתאם להעדפותיכם. אם תחליטו לקנות מניה של חברה כלשהי, תהפכו לבעליה. כמות המניות שבידיכם אמנם לא תאפשר לכם להשפיע על החלטות החברה (ברוב המקרים), אך כאשר החברה תחלק דיבידנדים אתם תקבלו את חלקכם בהתאם לסך המניות שברשותכם, וכאשר תירכש החברה ע"י חברה אחרת תזכו לקבל את חלקכם בהתאם.

3 שלבים להצלחה

אם הגעתם עד הנה אתם ודאי כבר שואלים את עצמכם את השאלה המתבקשת: כיצד יודעים באילו מניות להשקיע? התשובה אולי תפתיע אתכם, אך מסחר בבורסה והשקעה בשוק ההון אינם מסובכים עבור מי שמוכן ללמוד אותם. הם אינם דורשים לעשות את הבלתי אפשרי, אך מחייבים להכיר את הכללים והחוקים. להלן מספר כללים שעשויים לעזור לכם בצעדיכם הראשונים בשוק ההון:

הקדישו זמן ללמידה.

תוך כמה זמן אתם רוצים להרוויח בבורסה? סוחר מתחיל, עוד לפני יום המסחר הראשון שלו, מפנטז על רווח מהיר. הרווח הראשון הזה הוא כיף... אך מסוכן! הוא מספק לנו את האשליה שקל להרוויח בבורסה, בזמן שבמציאות רווחים באים רק בזכות תקופה ממושכת של לימודי שוק ההון והתנסות. חפשו מקום ייעודי להכשרה פיננסית, בארץ או בחו"ל. אל תפעלו מבלי שרכשתם ידע מספק.

התאימו את הציפיות לתשואות האפשריות.

אחת הטעויות הנפוצות ביותר של סוחרים מתחילים היא הנסיון להשיג תשואה לא הגיונית. נסו להכווין את עצמכם לתשואה שנראית לכם נמוכה מלכתחילה. בשנה השניה שלכם הבטחון והנסיון שלכם יגדלו ותוכלו להעז יותר אם באמת תרצו.

פעלו מהשכל ולא מהרגש.

זה אולי יישמע לכם כמו טיפ מאוד בסיסי, אך אלו שנותנים לשכל להוביל את החלטותיהם נוטים להשיג תשואות גבוהות יותר מאלה שמגיבים להתרחשויות באופן אמוציונלי. לצורך פעולה מושכלת, תכננו את שיטת ההשקעות והמסחר עוד בטרם תיגשו למחשב.

כולם יכולים לחלום

שוק ההון השתנה. השווקים הפיננסים מעולם לא היו זמינים יותר, אך הנוחות והנגישות לא יבטיחו את הצלחתכם. סוד הצלחתו של הסוחר או המשקיע נעוץ בהבנה של מקומו בתוך המערכת הדינמית של שוק ההון. לעיתים נדרש לעצור ולחשב מסלול מחדש, לחקור היכן טעינו ולהמשיך הלאה, אך מי שיפעל בצורה מסודרת ומחושבת יוכל להשיג מעל ומעבר לציפיותיו הגבוהות ביותר.

הכתבה באדיבות חברת סימפל טרייד בע"מ.

גילוי נאות:

המידע המופיע לעיל אינו מהווה בשום צורה שהיא תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, כך שהוא אינו מתייחס לפרמטרים של לקוחות מסוימים. על כן, מומלץ להתייעץ עם יועץ השקעות אישי לפני קבלת החלטות השקעה. לא תתקיים שום אינטראקציה בין עורכי המידע ו/או חברת סימפל טרייד די.אר.אס בע"מ )"החברה"( ללקוחות החברה בקשר עם המידע האמור. החברה לא מבצעת בדיקות אמינות לתוכן האמור, בפרט לתוכן אשר מועבר אליה על ידי צדדי ג'. החברה ו/או מי מטעמה לא יהיו אחראים בכל צורה שהיא לנזק ו/או להפסד שיגרם מהסתמכות בשימוש במידע, ככל שייגרם. אין בשימוש במידע ערובה להשגת תשואה חיובית כלשהי ו/או לכך שלא יגרמו הפסדים למשתמשים בו. יש לקרוא את מסמך גילוי הסיכון המלא לפני התקשרות עם החברה.