על פי סעיף 3 לחוק החומרים המסוכנים – תשנ"ג 1993, בכדי לעסוק או לסחור בחומרים המכילים רעלים או כימיקלים מזיקים, קיימת חובה לקבלת אישור מטעם המשרד להגנת הסביבה – אישור זה נקרא היתר רעלים.

כלים
היתר רעלים
היתר רעלים

אישור היתר הרעלים, מפרט את כל הפרטים אודות הרשאי: רשימת החומרים בהם הוא רשאי לעסוק ולסחור, הכמויות של אותם החומרים ותנאים נוספים לגבי הזכויות והחובות של בעל ההיתר בכל הנוגע לחומרים מסוכנים. ההיתר הינו בעל תוקף לשנה, שנתיים או שלוש שנים (קיימים מקרים מיוחדים בהם ניתן לקבל את האישור לתקופה שהינה קצרה משנה) – ההיתר מחולק לדרגות שונות A, B ו-C, כאשר סוג הדרגה משפיע על משך תוקפו של ההיתר.
חשיבות ההיתר הינה גבוהה עבור כל מפעל, עסק או חברה העוסק בתחום זה, כאשר במהלך שנות פעולה, יעלה צורך להציג את ההיתר בפני גופים שונים כגון: עירייה, הג"א, כיבוי אש וגופים נוספים.

הדרישות בהן יש לעמוד בכדי לקבל את ההיתר

בכדי לקבל היתר רעלים על מגיש הבקשה, לעמוד במספר דרישות רלוונטיות ובין היתר:
עליו לדאוג לאחסון בטיחותי ומתאים לחומרים הרעילים.
יש לבצע היערכות ומוכנות למצבי חירום שונים העלולים להיות מושפעים מכך שישנם חומרים רעילים במקום. להציב שילוט מתאים וברור אשר יאפשר זיהוי מהיר של סוג החומר המסוכן.
לדאוג לניהול פנקס מסודר המפרט את עסקאות הקנייה והמכירה של אותם חומרים רעילים תוך פירוט מעמיק של כל עסקה (החוק מפרט כיצד לנהל את הפנקס).
דאגה לפינוי של פסולת מסוכנת ומתן דיווח שנתי אודות הפינוי.
תנאים רלוונטיים נוספים המותאמים לסוג ההיתר אשר ניתן לאותו מפעל.

כיצד ניתן לקבל את ההיתר?

קבלת ההיתר טומנת בחובה הליך בירוקרטי הכולל מספר שלבים – חשוב לקחת בחשבון, כי מדובר בתהליך ממושך ומהסיבה הזאת, מומלץ להגיש את הבקשה מספר חודשים לפני תאריך היעד לתחילת העיסוק בתחום.
בשלב הראשון, יש צורך לשלם אגרה ייעודית ולמלא טופס ייעודי הכולל את כל הפרטים אודות סוג הרעלים, הכמויות ומידע רלוונטי נוסף.
בשלב הבא, יש לשלוח את הטופס ואת אישור התשלום לאגף חומרים מסוכנים של משרד להגנת הסביבה.
המשרד להגנת הסביבה מנפיק את ההיתר רק לאחר ביצוע בדיקות קפדניות אשר ייעודן לוודא שמבקש ההיתר עומד בכל הדרישות - נציג מטעם המשרד אמור לערוך את הבדיקות בפועל ובהתאם לממצאיו תתקבל ההחלטה האם להעניק את ההיתר.

מכיוון שהמשרד להגנת הסביבה לא "ממהר" להעניק אישור לכל אחד – והסיבות לכך מובנות, רבים ממבקשי האישורים בוחרים להסתייע בשירותיה של חברה חיצונית, אשר תסייע להם לעמוד בכל הדרישות לקבלת ההיתר. שירותי חברה חיצונית המתמחה בתחום, כוללים בין היתר: ביצוע מבדק עמידה בתנאי ההיתר, הכנת נהלי חירום ונהלי תפעול וליווי צמוד בכל השלבים עד לקבלת ההיתר ובמקרים רבים גם לאחריו.