הח"כים של מרצ, מהאופוזיציה, הצליחו להכניס לספר החוקים לא פחות מ-16 חוקים, מבלי להזכיר את כל הצעות החוק שעברו בקריאה טרומית וקריאה ראשונה. אספנו עבורכם את כל הצעות החוק של מרצ שעברו קריאה שנייה ושלישית בכנסת ה-20, והפכו לחוק: הצעות חוק של ראשת מרצ, ח"כ זהבה גלאון: חלוקת חיסכון פנסיוני בין בני זוג שנפרדו – הצעת החוק מחייבת את קרנות הפנסיה לאפשר לבני זוג שהתגרשו לחלק באופן שווה וצודק את הזכאות לקצבת פנסיה.

ראשת מרצ זהבה גלאון. צילום: עדי כהן צדק
ראשת מרצ זהבה גלאון. צילום: עדי כהן צדק

התיקון מסייע להגן על נשים שהיו תלויות בבני זוגן כל חייהן, ולאחר הגירושין נותרו חסרות כל זכויות פנסיה ותלויות בחסדי העמית ובחסדי קרן הפנסיה. מעצר מפרי צו הגנה – שחרור גברים שיפרו צו הגנה יעשה רק על ידי קצין החקירות הבכיר ביותר בתחנה, ויהיה עליו לנמק את ההחלטה לשחררם. הצעת החוק נועדה להקשות על שחרורם של בני זוג אלימים ומאיימים שהפרו את צו ההגנה נגדם.

חובת אזהרה בפרסום ושיווק טלפוני של הלוואה – משווקים יחויבו לפרסם לצד ההלוואות את הסנקציות למי שיפר את תנאי לקיחת ההלוואה ואת שם התאגיד או הבנק שעומד מאחורי הפרסום, אחרת ניתן יהיה להטיל עליהם קנס של 750 שקלים. הבטחת הכנסה לשוהות במקלט לנשים מוכות – כל אישה השוהה למעלה מחודש במקלט לנשים מוכות תהיה זכאית לקבלת גמלת הבטחת הכנסה. הצעת החוק הוגשה יחד עם ח"כ עליזה לביא מיש עתיד.

הצעות חוק של יו"ר סיעת מרצ בכנסת, ח"כ אילן גילאון: איסור הפליית עיוורים המלווים בכלבי נחייה – תיאסר מניעת כניסה למקומות ציבוריים של משפחות אומנה שמגדלות ומאמנות כלבי נחייה. הצעת החוק מאפשרת גם הגשת תביעה אזרחית בשל הפרת הוראות החוק. הצעת החוק הוגשה יחד עם ח"כ מיקי רוזנטל מהמחנה הציוני. בחירות בבתי סוהר ובבתי מעצר – אסירים יוכלו להצביע לא רק בבחירות הכלליות אלא גם לרשויות מקומיות, במטרה לשמור על זכויותיהם האזרחיות של אסירים ולשמור על הקשר שלהם עם הקהילה. הצעות חוק של ח"כ עיסאוי פריג': כתוביות ושפת סימנים – הצעת החוק מחייבת הוספת כתוביות לחרשים בכל הפרסומות ותשדירי השירות בטלוויזיה. חוק הקאדים – הצעת החוק קובעת כי מועמדים לתואר קאדי נדרשים להיות בעלי תואר אקדמי מוכר בלימודי האסלאם ולעסוק לפחות חמש שנים בטיעון שרעי.

בנוסף, ישונה הרכב הוועדה למינוי קאדים כך שלא יכהן בה יותר מחבר אחד מכל מפלגה. הצעות חוק של ח"כ מיכל רוזין: השעיית מרוץ תקופת ההתיישנות - תקופת ההתיישנות לא תכנס לתוקף אם התקיימו ניצול יחסי כוח, יחסי תלות או יחסי מרות, תרמית, הונאה סחיטה וכדומה. זאת במטרה לאפשר הגשת תלונה גם בתום תקופת ההתיישנות הרגילה, למי שהיו מנועים מכך בשל הפעלת לחצים פסולים. חוק הדיור הציבורי – אישה שנאלצה לעזוב את דירתה בדיור הציבורי בשל אלימות, לא תאבד את זכויותיה לדיור ציבורי ותהיה זכאית לרכוש את הדירה בהנחה בתום חמש שנים. איסור שימוש ברכב שנעברה בו עבירה – בית משפט שהרשיע אדם על נהיגה בחוף הים, רשאי לאסור על השימוש ברכב שבו בוצעה העבירה לעד 120 יום. הצעת החוק הוגשה יחד עם ח"כ מיקי לוי מיש עתיד.

בעילה אסורה בהסכמה ומעשה סדום במסגרת הדרכה או יעוץ של כהן דת – תיקון לחוק העונשין שמרחיב את הגדרת העבירות מעשה מגונה, מעשה סדום ובעילה אסורה בהסכמה ומחיל אותן גם על מקרים שבהם היה ניצול סמכות ותלות נפשית בין איש דת או מנהיג רוחני לבין מאמיניו. הגדרת בן משפחה לעניין התיישנות עבירות מין במשפחה – מעתה בני דודים יכללו בהגדרת תקופת ההתיישנות המיוחדת שחלה במקרה של פגיעות מיניות במשפחה, כך שניתן יהיה להעמיד לדין את הפוגע עד 20 שנה מהגעת הנפגע/ת לגיל 18.

הצעות חוק של ח"כ תמר זנדברג: חופשת אבהות – תינתן חופשת לידה ייעודית לאבות שתימשך שישה ימים, כולל יום הלידה. שלושה ימים מתוכה יהיו על חשבון ימי מחלה, ושלושה ימים על חשבון חופשה שנתית כך שהמעסיק יישא בנטל קטן מאוד. חישוב דמי לידה – דמי לידה יחושבו לפי ששת החודשים האחרונים טרם הלידה במקום שלושת החודשים האחרונים, במטרה לתת מענה לנשים העובדות בשכר שעתי ששיטת החישוב הקודמת הפלתה. מענק לידה ליולדות בביתן – מענק לידה יוענק גם לנשים היולדות בביתן, ולא רק לנשים שבוחרות ללדת בבית חולים.