טל אל על סגן ראש העיר באר שבע וסגן יו"ר מועצת הנגב בדיון בוועדת הכלכלה בנושא הקמת שדה משלים לנתב"ג: "מדינת חלם זה כאן. המדינה החליטה להקים נמל תעופה על ראשיהם של תושבי עמק יזרעאל ובנגב יש קונצנזוס מלא להקמתו בנבטים או בכל מקום אחר בנגב שתבחר הממשלה"

כלים
צילום: אילוסטרציה
צילום: אילוסטרציה

אתמול (ב') התקיים בוועדת הכלכלה של הכנסת דיון בנושא העברת נמל תעופה משלים נתב"ג לנגב. הדיון התקיים בהובלת חה"כ איתן כבל, וביוזמת חה"כ חיים ילין, חה"כ טלי פלוסקוב, חה"כ אורי מקלב וחה"כ יהודה גליק.

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, התכנסה אתמול (ב') לדיון בהעברת שדה התעופה המשלים לנתב"ג מרמת דוד שבעמק יזרעאל לנגב. הישיבה התקיימה ביוזמת חברי הכנסת חיים ילין, טלי פלוסקוב, אורי מקלב ויהודה גליק. הח"כים מצטרפים לטענות ראשי ההנהגה בנגב ובצפון וכן לארגונים ירוקים, הטוענים כי הקמת השדה ברמת דוד תפגע במרקם החיים הכפרי באזור ותגרום לנזקי רעש וזיהום אוויר שיפגעו בצביונו הייחודי של עמק יזרעאל, שהינו אתר מורשת של אונסק"ו.

יו"ר ועדת הכלכלה, שהוביל את הדיון הבטיח כי ילווה את הנושא באופן אישי ויוודא שהתהליך יתנהל בשקיפות, וכן שידאג לכך שלא רק עמדת מערכת הביטחון תישמע וקרא להקמת ועדה חסויה. חשוב לציין כי חה"כ קארין אלהרר שליוותה את המאבק במסגרת הוועדה לביקורת המדינה, העומדת בראשה דרשה להקים ועדת משנה דומה במסגרתה ועדה זו. ועדת משנה חסויה הוקמה ואף התכנסה, ומסקנותיה נדונו במסגרת זו. בדיון אתמול צוין כי חה"כ אלהרר, לא הסתפקה בתשובות מערכת הביטחון, ולכן הוחלט לקיים את הדיון בוועדת הכלכלה.

טל אל על, סגן ראש העיר באר שבע וסגן יו"ר מועצת הנגב המוביל את המאבק מטעמה, ציין בדיון כי: "מדינת חלם זה כאן. המדינה החליטה להקים נמל תעופה על ראשיהם של תושבי עמק יזרעאל ובנגב יש קונצנזוס מלא להקמתו בנבטים או בכל מקום אחר בנגב שתבחר הממשלה. המאבק הזה הוא לא מאבק של צפון נגד דרום, יש כאן מטה מאבק משותף של תושבים ומנהיגים מהצפון ומהדרום כשכולם בעד הקמת השדה בנבטים. ומי שמטיל את הוטו הוא אך ורק חיל האוויר". הוא הוסיף כי "בשיחות שקיימנו עם נציגי חיל האוויר ועם יוצאי המערכת הביטחונית הובהר לנו כי ניתן להקים את השדה בנגב וזה כרוך רק בהחלטה שתגיע מלמעלה. אם הממשלה תבקש מחיל האוויר להיערך לכך, חיל האוויר יישר קו ויפעל להיערך בהתאם להקמת הנמל האזרחי בנגב".

חה"כ חיים ילין, יש עתיד, ציין: "בנגב כל ראשי הרשויות קיבלו החלטה גורפת בעד הקמת הנמל בנגב. בצפון 25 ישובים קיבלו בהחלטות מליאה החלטה להתנגד חד משמעית להקמתו של הנמל בעמק יזרעאל. כלומר, להתנגד להחלטת ממשלה 2050, הקובעת כי יש לבחון הקמת הנמל במרחב רמת דוד שבעמק. לא ייתכן שהדרום כולו והישובים שהולכים להיפגע מהקמת הנמל בעמק – כולם בעד הקמת הנמל בנגב והממשלה ממשיכה להחזיק בעמדה הפוכה".

חה"כ יהודה גליק, הליכוד, אמר: "אין ספק שהמקום המתאים ביותר להקמת נמל משלים נתב"ג הוא בנגב. לא ייתכן שנקים נמל תעופה במקום שבו הוא לא יכול להתרחב ולתת מענה לצרכים האזרחיים התעופתיים של מדינת ישראל. מה שאנחנו רואים הוא תוצאה של המחסור בממשל אזורי, אילו היה לנו ממשל אזורי, כלומר – כזה שמגשר בין הממשלה לשלטון המקומי לא היינו רואים דבר כזה קורה".

חה"כ דב חנין: "אופק ההתפתחות של מדינת ישראל הוא לכיוון דרום. מי שלא מבין את זה אינו מבין לאן מדינת ישראל הולכת. ושם צריך להקים את הנמל המשלים לנתב"ג. אני מציע להקים ועדת משנה חסויה של ועדת הכלכלה כדי לנהל סדרה של דיונים עמוקים ולהביא הצעה לוועדת הכלכלה".

נציגי משרד הביטחון ציינו בדיון כי עמדת מערכת הביטחון מתנגדת באופן עקבי להקמת נמל אזרחי בנבטים וכי לפי עמדתם לא ניתן להקים את השדה בנבטים.

ראש עיריית עפולה, יצחק מירון, שמתנגד אף הוא להקמת השדה בנבטים אמר בדיון: "עיריית עפולה בעד הקמת השדה בעמק, מכיוון שמדובר במנוע צמיחה אשר מוכר בעולם כאחד ממנועי הצמיחה החזקים ביותר של אזור".

איציק חולבסקי, ראש מועצה אזורית מגידו, אמר מנגד: "הנמל ימלא את העמק במחלפים ובשטח בנוי ויהרוס את העמק. העמק מוכר כאזור ביוספרי ונחשב כאתר מורשת של אונסק"ו וישנה חשיבות גדולה לשמור על העמק כפי שהוא".