ועדת הכלכלה החלה לדון בהצעת החוק לפיקוח על צעצועים מסוכנים; בטרם: "מספר הילדים ובני הנוער הנפגעים מצעצועים מסוכנים בפורים כפול משאר ימות השנה". ח"כ פרי ביקש לברר האם במשרד הכלכלה נערכים במיוחד לפורים ובתשובה לשאלת ח"כ נורית קורן התברר כי במשרד הכלכלה ישנם רק 10 פקחים; משרד הכלכלה: נערכים לקראת חגים כמו רמאדן ופורים ופושטים על כל מקום שיש לנו עליו טיפת מודיעין. 

כלים
צילום: אילוסטרציה
צילום: אילוסטרציה

ועדת הכלכלה של הכנסת החלה היום להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית לפיקוח על צעצועים מסוכנים. הצעת החוק נועדה לנתק את ההסדרה מחקיקת החירום המסדירה את הנושא כיום, וכן להגדיר מהו צעצוע מסוכן ולקבוע הסדרים שיגבילו או ימנעו את השימוש בו. ח"כ יעקב פרי, שמילא את מקומו של היו"ר, פתח את הישיבה וביקש לדעת מה הבשורה שמביא החוק החדש. הוא אף ביקש לדעת האם יש פיקוח על הקניות שמבצעים צרכנים רבים מחו"ל באינטרנט, והאם המשרד נערך בצורה מיוחדת לקראת חג הפורים.

היועץ המשפטי של משרד הכלכלה והתעשייה, עו"ד מיכאל אטלן, אמר כי הצורך העיקרי של אישור הצעת החוק הוא להחליף צווי פיקוח מתוקף חקיקת החירום. אטלן הוסיף כי החידוש בחקיקה הוא שההכרזה על צעצוע מסוכן עוברת מסמכות של ועדה מייעצת להכרזה סטטוטורית של שר, בדומה להכרזה על תקן רשמי. חידוש נוסף הוא אפשרות למתן צו מנהלי שיעצור שימוש בצעצועים מסוכנים בצורה יעילה ומהירה, והצעה להחמרת ענישה על מפרי החוק משנת מאסר לשלוש שנות מאסר.

ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא אמר כי צעצועים מסוכנים צריך לעצור עוד בשלב הייבוא, לפני שהם נכנסים לארץ. הוא הוסיף כי בשנה שעברה בחגי המוסלמים הגיעו 9 ילדים לבתי חולים, רובם עם פגיעות בפנים כתוצאה משימוש בצעצועים מסוכנים, ואמר כי צריך לפקח גם על מה שמגיע מהשטחים. ח"כ פרי וח"כ חאג' יחיא ביקשו לדעת האם המשרד מבצע היערכות מיוחדת לקראת החגים, בין היתר לקראת פורים. יו"ר הוועדה הבין משרדית לצעצועים מסוכנים, אורי שטיין, אמר כי יש היערכות מבחינת הסברה בעברית וערבית ויש גם אכיפה לקראת חגים כמו פורים והרמאדן. הוא סיפר כי אתמול נתפסו צעצועים מסוכנים בקלנסאווה ואמר: "החוקרים שלנו פושטים על כל מקום שיש לנו עליו טיפת מודיעין". ח"כ נורית קורן הוסיפה כי בן הזוג שלה הוא גמלאי של משרד הכלכלה והיא זוכרת בעבר שחודש לפני פורים כל אנשי המשרד היו יורדים לשטח. היא הוסיפה כי בעבר היו 37 פקחים שעסקו בכך במשרד, ושאלה כמה פקחים ישנם כיום, אטלן השיב כי כיום ישנם 10 פקחים והוסיף כי הוא מקווה שהאכיפה תוגבר בקרוב.

מנהלת המעבדה לכימיה, בריאות וסביבה במכון התקנים, דליה ירום, אמרה כי הצעת החוק תשלים את הפעילות שמבוצעת במסגרת חוק התקנים וכי כאשר המכון מזהה צעצועים שיש סיכוי שיהיו מסוכנים הוא מפנה אותם למשרד הכלכלה. ירום הוסיפה כי התקופה לפני חג הפורים היא קשה, וקרא לא להקל ראש בכל הצעצועים המשמיעים קול נפץ. דוברת ומנהלת קשרי הממשל של ארגון בטרם – המרכז הלאומי לבריאות ובטיחות ילדים, אביטל אפל פנקס, אמרה כי בתקופת חד הפורים ילדים ובני נוער נפגעים מצעצועים מסוכנים פי 2 יותר מאשר בשאר ימות השנה. לדבריה, בין השנים 2008-2016 דווח בתקשורת על 192 ילדים שנפגעו מצעצועים מסוכנים ובין 2010 ל-2016 תועדו ב-10 בתי חולים 142 ילדים שנפגעו מצעצועים מסוכנים.

"מדובר בדיווח חסר וזה רק קצה הקרחון, הפגיעות הן חמורות וכוללות נזק לעיניים עד כדי עיוורון, כוויות וילדים המאבדים אצבעות", אמרה פנקס שקראה לאשר את ההצעה ולהגביר את האכיפה והענישה. מנהלת המחלקה לאם ולילד במשרד הבריאות, ד"ר ליזה רובין, הוסיפה כי חלק ניכר מהפגיעות הן בקרב מתבגרים הנוטים להתנהגות מסוכנת, ואמרה כי לכן חשוב להגביר פיקוח ואכיפה כדי למנוע סכנה לציבור.

כאמור, במהלך הישיבה החלה הוועדה לאשר את סעיפי ההצעה ודנה גם בסעיף העוסק בהמלצת הוועדה המייעצת לעניין צעצועים מסוכנים. ח"כ פרי התייחס לכך ואמר כי צריך לקבוע פרמטרים ברורים שינחו את הוועדה בעבודתה, על מנת ששיקול הדעת שלה לא יהיה רחב מדי, והוסיף כי הוועדה תמשיך את הדיון בכך בשבועות הקרובים.