וועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית תיקונים לפקודת מסילות הברזל; היו"ר כבל: שיתוף הפעולה עם העובדים הוביל לכך שתמה התקופה שסמכנו על ניסים – והבטיחות תשופר קודם כל לטובת הנוסעים. שר התחבורה והרגולטור המפקח על הרכבות במשרדו יקבלו סמכויות להסדיר את בטיחות הפעלת מסילות הברזל הארציות; מנהל אגף הרכבות במשרד התחבורה: הרכבת תפעל בערכים התואמים את הנעשה במערב אירופה

כלים
צילום: אילוסטרציה
צילום: אילוסטרציה

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, סיימה היום לאשר לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית לתיקון פקודת מסילות הברזל. התיקון נועד להוסיף לשר התחבורה ולרגולטור המפקח על הרכבות הארציות סמכויות אסדרה חדשות בעניינים הנוגעים לבטיחות ההפעלה של מסילות ברזל ארציות, וזאת על רקע התפתחות פעילות הרכבות הארציות בישראל בשנים האחרונות. היו"ר כבל התייחס לכך ואמר כי מדובר בתיקונים שנדרשו לשיפור בטיחותם וביטחונם קודם כל של הנוסעים והן של העובדים בתחום.

מנהל אגף הרכבות במשרד התחבורה, משה אמסלם, אמר כי אישור ההצעה מהווה צעד חשוב להסדרת הרכבת, ויקנה לה ערכים התואמים את הנעשה במערב מבחינת הבטיחות. יו"ר ועד עובדי הרכבת, ניקה שמחוביץ' הוסיף כי מדובר בהמשך ישיר של הסכם הבטיחות שנחתם עם העובדים, והוסיף כי הגברת הבטיחות זה אינטרס חשוב גם של העובדים עצמם. היו"ר כבל הזכיר כי כבר לפני למעלה מחצי שנה התכנסה הוועדה והחלה באישור ההצעה, אז הגלו מחלוקות והתברר שהעובדים לא שותפו בהליך. הוא הוסיף כי "שיתוף הפעולה עם העובדים הוביל לניסים ונפלאות ואנחנו יוצאים לדרך חדשה בכל מה שקשור לבטיחות ברכבת, תמה התקופה שסמכנו על ניסים".

בישיבה קודמת, שהתקיימה בשבוע שעבר, בירך היו"ר כבל את המנכ"ל החדש של חברת רכבת ישראל, שחר איילון, והזכיר כי בישיבה הקודמת התגלו מחלוקות בין נציגי הממשלה, הנהלת חברת רכבת ישראל ועובדי הרכבת. הוא בירך על כך שבהתאם לדרישתו הצדדים ישבו את המחלוקות, אך הוסיף כי "חבל שזה לקח שנה, אבל מוטב מאוחר מאשר לעולם לא". המנכ"ל איילון ציין כי עיקר המחלוקות נפתרו בשיחות בין הצדדים, לשביעות רצון הן ההנהלה והן העובדים.

כאמור, לפי ההצעה שאושרה נקבעה אסדרת כשירותם של נהגי רכבת ארצית, בקרי מסילה, בקרי רכבת נוספים ותפקידים נוספים להם יש השפעה על הבטיחות. במסגרת זאת הוסדרו הליכים לקבלת רישיונות וחידושם לנהגי רכבות ארציות, נקבעו הוראות לכשירות של בעל תפקיד מסילתי והליכי קבלת רישיון של מפעיל בית ספר להכשרת בעלי תפקידים בענף. כמו כן אושר כי שר התחבורה יוכל להשתמש בסמכותו ולהקים ועדת בדיקה לאחר אירוע בטיחותי חמור ברכבת. הוועדה תמנה לפחות 3 חברים, ויושב הראש שלה יהיה איש סגל של מוסד אקדמי בעל ידע ומומחיות מתאימים לנסיבות האירוע, או אדם בעל מומחיות או ניסיון בחקירות ובבדיקת אירועים בעלי השלכה על הבטיחות או אירועים בטיחותיים במסילת ברזל ארצית ותפעל בתיאום עם המשטרה.