ב- 3 באוגוסט האחרון, בסביבות השעה 1:15 בלילה בצומת פורדיס, ארעה אחת מתאונות הדרכים הקשות ביותר בשנת 2016. משאית התנגשה במלוא עוצמתה ברכבם של שתי אחיות, בני זוגם ובתן התינוקת של אחת מהן, בעת שחזרו מחתונה. כתוצאה מהתאונה הקשה, נהרגו שתי האחיות והתינוקת – אנג'ליק נעים בת 32, אולגה אשקר בת 38 וקלואי נעים בת שנתיים בסך הכל. מתיעוד התאונה עולה כי המשאית שפגעה ברכב הפרטי בו נסעו בני המשפחה, חצתה את הצומת באור אדום.
מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה, כי בשנת 2016 התרחשו 94 תאונות דרכים קטלניות (בהן נהרג לפחות אדם אחד) בהן הייתה מעורבת גם משאית. המשמעות היא, כי כמעט שליש מ- 319 התאונות הקטלניות שאירעו בשנת 2016 היו תאונות עם משאית. המספר מדאיג במיוחד לאור העובדה שמשאיות מהוות רק 3% מתוך סך כלי הרכב בכבישים, מספר נמוך מאד ביחס לאחוז מעורבותן בתאונות קטלניות.
עוד עולה מהנתונים, כי בשנת 2016 חלה עלייה של 10% במספר התאונות הקטלניות במעורבות משאית לעומת שנת 2015 במהלכה התרחשו 85 תאונות כאלו. בנוסף נמצא, כי בשנת 2016 התרחשו 1909 תאונות דרכים במעורבות משאית, מתוכן 257 תאונות מוגדרות כתאונות קשות.
שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "משאית היא כמו טנק שדוהר בכביש –בגלל המשקל ומרחק העצירה הארוך שלה כל תאונה בה מעורבת משאית הופכת קשה וחמורה יותר. כאשר חברת הובלות דורשת מנהג משאית לעבוד שעות עבודה נוספות מעבר לחוק וללא כל מנוחה, היא מעלה לכביש פצצה מתקתקת שעלולה לגרום לתאונה רבת נפגעים בכל רגע. בכל המדינות ישנו טכוגרף דיגיטלי המנטר את שעות העבודה של הנהג אך בישראל מכשיר זה אינו קיים. זוהי התנהגות תמוהה של משרד התחבורה אשר חייב לקחת אחריות על ענף כלי הרכב הכבדים, להדק את הפיקוח על נהגים מקצועיים ולהגיע לחברות שמעסיקות אותם בכדי למנוע מהם לכפות על הנהגים לעבוד מעבר ליכולתם תוך סיכון החיים שלהם ושלנו".
בירושלים מתרחשות הכי הרבה תאונות דרכים עם משאיות מבין הערים בישראל
בירושלים התרחשו 105 תאונות משאית בשנת 2016, שלוש מהן קטלניות.
בתל אביב התרחשו 102 תאונות משאית בשנת 2016, אחת מהן קטלנית.
בחיפה התרחשו 47 תאונות משאית בשנת 2016, אחת מהן קטלנית.
בבאר שבע התרחשו 44 תאונות משאית בשנת 2016, שתיים מהן קטלניות.
בחולון התרחשו 27 תאונות משאית בשנת 2016.
בבת ים התרחשו 27 תאונות משאית בשנת 2016, אחת מהן קטלנית.
באשדוד התרחשו 26 תאונות משאית בשנת 2016, שתיים מהן קטלניות.
בנתניה התרחשו 26 תאונות משאית בשנת 2016, אחת מהן קטלנית.
על פי נתוני עמותת אור ירוק, משאיות במשקל עד 34 טון מעורבות פי שישה יותר בתאונות דרכים קטלניות מאשר כלי רכב פרטיים. מאפייני המשאיות – המשקל הרב, הנקודות המתות אשר מקשות על זיהוי אופנועים ומרחק העצירה הארוך, מגבירות את הסיכון למעורבות בתאונת דרכים. אחת הבעיות של נסיעת משאיות בתוך היישובים היא כי אין להם מקום חניה מסודר בתוך היישובים. כך, נוצר מצב שבו נהגי הרכבים הכבדים נאלצים לחנות במקומות מסוכנים, בתוך האוכלוסייה, בין היתר, ליד ילדים.
בנוסף, להערכת אנשי מקצוע, חסרים כ–4,000 נהגי רכבים כבדים בישראל. התוצאה של מחסור קשה זה היא שעות עבודה ארוכות במיוחד של נהגי המשאיות והעסקת נהגים מבלי לבדוק את הרקע התעברותי שלהם. מעסיקים רבים אינם מקפידים על חוק שעות עבודה ומנוחה וכתוצאה ישנם נהגי רכבים כבדים שנוהגים ברציפות במשך 14, 16 ואפילו 18 שעות. שכר הירוד ותנאי העבודה הפוגעניים יצרו מחסור בנהגי רכב כבד.
אחד הפתרונות האפקטיביים למעקב אחרי שעות עבודה שלא כחוק או נהיגה במהירות גבוהה מהמותר, הוא הטכוגרף הדיגיטאלי. הטכוגרף הדיגיטאלי מתעד את פעולות הנהג, מהירות הנסיעה, מרחק נסיעה ועוד נתונים. הטכוגרף מאחסן תיעוד דיגיטאלי של פעילויות הנהג ושל הרכב בזיכרון הפנימי שלו, וגם באופן נפרד על כרטיס חכם שיש לנהג. בישראל, הטכוגרף הדיגיטלי מנותק לפני כניסת משאיות חדשות לשימוש משום שאין בחוק כל דרישה להשתמש בו. הדבר מקל על מעסיקים להכריח את נהגי הרכבים הכבדים לעבוד שעות נוספות בניגוד לחוק תוך סילוף שעות הנהיגה של הנהגים בטכוגרף הידני.