הבנק העולמי אישר מענק של 14 מיליון דולר לשלב הראשון בתכנית קיימות רב-שלבית Advancing Sustainability in Performance, Infrastructure, and Reliability of Energy Sector (ASPIRE) - לקידום הביצועים, התשתיות והאמינות של סקטור האנרגיה בכלכלה הפלסטינית, על מנת לשפר ביצועים תפעוליים ופיננסיים של מוסדות החשמל הפלסטיניים ולעודד גיוון מקורות אנרגיה. התוכנית תיהנה ממענק נוסף של 49 מיליון דולר מהמדינות התורמות* החברות ב Partnership for Infrastructure Development Multi-Donor Trust Fund (PID MDTF) - הקרן מרובת התורמים לפיתוח תשתיות, המנוהלת על ידי הבנק העולמי.

כלים

"הביקוש לחשמל בגדה המערבית עובר במהירות את ההיצע, ורצועת עזה גם כך מתמודדת עם אתגרים קשים עם אספקת החשמל. הגישה הרב-שלבית, החדשה לאזור, היא מודל של שיתוף פעולה בין הבנק העולמי, הרשות הפלסטינית והמדינות התורמות כדי להבטיח אספקת אנרגיה יציבה יותר תוך יצירת שינוי חיובי בסקטור האנרגיה," אמר קנתן שנקר, מנהל אזור הגדה המערבית ועזה בבנק העולמי.

התוכנית החדשה מתבססת על דו"ח הדגל של הבנק העולמי - 'אבטחת אנרגיה לפיתוח' – והיא קוראת למימון מתמשך לביצוע תכנון לטווח ארוך יותר, התערבויות בתשתיות וביצוע רפורמה מדינית.

שלב ראשון בתוכנית יתמקד בבניית תשתיות חדשות ושיקום קיימות כדי לשפר את האמינות של משק החשמל ולכונן קשרי חשמל טובים יותר עם ישראל וירדן. מהלך זה גם יתמוך במערכות מדידה משופרות המתמקדות בזיהוי פתרונות לקהילות העניות, והפחתת הפסדים הנגרמים מגניבה ולקוחות לא רשומים.

התוכנית תיתן דגש גם על פערים מגדריים: מנגנון המימון לאנרגיה סולארית הזמין כרגע למשקי בית ועסקים קטנים ובינוניים בעזה, יחזק את התמיכה במשקי בית שיש נשים בראשם בעזה, ואף יורחב לגדה המערבית. בנוסף, התוכנית תתמוך בנשים מהנדסות ויזמיות באמצעות עידוד השתתפות המגזר הפרטי בתחום האנרגיה המתחדשת.

"בהקשר הפלסטיני, השברירי גם כך, התוכנית הרב-שלבית תאפשר גמישות בהתאמתה למציאות המשתנה ולאתגרים חדשים, ותעודד יצירת הזדמנויות במטרה לקדם תחום אנרגיה יציב יותר ובר-קיימא. במהלך שמונה שנים, התוכנית תאפשר למגזר האנרגיה הפלסטיני לחזק את אמינות האשראי שלו ולמשוך השקעות מהמגזר הפרטי," אמרה מונאלי רנאדה, מומחית בכירה לאנרגיה בבנק העולמי.

* מדינות תורמות החברות ב- PID MDTF – דנמרק, נורווגיה, הולנד, צרפת, פינלנד, שוודיה, קרואטיה, פורטוגל, אנגליה ואוסטרליה.